  • Newsgroups: pl.biznes.banki
    From: januszek <j...@p...irc.pl>
    Subject: Dlugi weekend w Czechach - kantor czy karta?
    Date: 21 Apr 2008 09:49:04 +0200

    Witam,

    Mam prośbę o zweryfikowanie moich obliczeń. Chodzi o to, że na długi
    weekend wybieram się do Czech i chciałem sobie wyliczyć do opłaca się
    bardziej: wymiana złotówek na korony w kantorze czy też zabranie kart
    mBanku i ING i korzystanie z nich na miejscu. Bazując na aktualnych (z
    21/04/2008) informacjach o prowizjach oraz kursach oraz bazowej kwocie
    5000 CZK obliczyłem, że:

    1) Średni, kantorowy kurs sprzedaży korony czeskiej: 0.1421 (kantory.pl)
    czyli 5000 KCZ w kantorze to: 710,50 zł

    Karty ING VISA electron i MasterCard Maestro:
    - płatności kartą: bez prowizji + przewalutowanie - 2,8% (tylko karta
    VISA*)
    - bankomat: przewalutowanie - 2,8% (tylko karta VISA*) + wyplata - 3% kwoty

    kurs w ING CZK 0,1394

    czyli:
    5000 KCZ płacone kartą (ING Maestro): 697,00 zł
    5000 KCZ płacone kartą (ING VISA): 716,51 zł
    5000 KCZ w bankomacie (ING Maestro): 717,91 zł
    5000 KCZ w bankomacie (ING VISA): 737,43 zł

    *w ToiP ING jest napisane, ze oplata za przewalutowanie dotyczy kart
    VISA, na tej podstawie założyłem, że takiej opłaty nie ma dla karty
    Maestro

    2) mBank VISA electron:
    - płatności kartą: bez prowizji + przewalutowanie 2%
    - bankomat: przewalutowanie 2% + wypłata bez prowizji
    kurs w mBanku CZK 0.1397

    czyli:
    5000 KCZ w bankomacie: 712,47 zł
    5000 KCZ płacone kartą: 712,47 zł

    Wnioski - podium wygląda tak:
    1) Najbardziej opłaca się płacić kartą ING Maestro,
    2) Warto zabrać gotówkę wymieniając ją w kantorze,
    3) Wypłacać wedle potrzeb w w bankomacie kartą mBanku.

    Czy moje powyższe wyliczenia są poprawne?

    Pozdrawiam.

    j.