  • 1. Data: 2008-02-13 11:23:32
    Temat: Do nauki lenie ....
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    Tym co sie podniecali Money as Debt polecam kolejne obrazki.
    Kurcze mialem kiedys problem cos wytlumaczyc ciotce a tu takie ladne
    obrazki i animacje na stronach NBP jak to dziala. O kreacji pieniadza
    tez jest

    http://www.nbportal.pl/pl/cw/prezentacje/prezentacje

  • 2. Data: 2008-02-15 22:26:51
    Temat: Re: Do nauki lenie ....
    Od: adp <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > Kurcze mialem kiedys problem cos wytlumaczyc ciotce a tu takie ladne
    > obrazki i animacje na stronach NBP jak to dziala. O kreacji pieniadza

    To co zobaczylem na tych obrazkach, znam od dawna, chyba jeszcze ze
    szkoly. Ale film 'Money as Debt' mowi o czyms innym. Zostalo tam
    powiedziane, ze potencjal kredytowy banku jest *wielokrotnoscia* jego
    zasobów depozytowych (konkretnie: 9-krotnoscia).

    Wiec moze: mniej piany i wyzywania innych od leni, a wiecej konkretow
    i solidnosci...

  • 3. Data: 2008-02-15 22:46:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    adp <a...@p...onet.pl> writes:

    > Ale film 'Money as Debt' mowi o czyms innym. Zostalo tam
    > powiedziane, ze potencjal kredytowy banku jest *wielokrotnoscia* jego
    > zasobów depozytowych (konkretnie: 9-krotnoscia).

    Filmu nie ogladalem, ale bank nie pozyczy wiecej niz ma swojego + niz
    mu wplacili klienci w depozyt.

    Byc moze bylo tam pokazane, ze bank moze pozyczyc wielokrotnie wiecej
    niz ma wlasnych aktywow, to jest oczywiscie prawda (w koncu bank
    pozycza pieniadze uzyskane z depozytow). Byc moze chodzilo tez o to,
    ze jeden klient dostanie pozyczke, zaplaci za towar, sprzedawca
    zdeponuje w banku, i mozna "te same" pieniadze pozyczyc nastepnemu
    i nastepnemu ? To oczywiscie takze prawda (+/- rezerwy obowiazkowe,
    podatki itp).

    Ale matematyki to sie nie da tak latwo zredefiniowac.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 4. Data: 2008-02-16 11:22:10
    Od: adp <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > podatki itp).
    >
    > Ale matematyki to sie nie da tak latwo zredefiniowac.

    W moim odbiorze, to o czym mówisz Ty i o czym mówi materiał NBP, nie
    jest kreacją pieniądza. Zapraszam do oglądnięcia filmu, na który
    powołał się JS, tak 'efektownie' zakładając wątek (film dostępny na
    YouTube).

  • 5. Data: 2008-02-16 12:19:23
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    adp <a...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > jest kreacją pieniądza. Zapraszam do oglądnięcia filmu, na który
    > powołał się JS, tak 'efektownie' zakładając wątek (film dostępny na

    Niestety nie mam czasu na ogladanie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 6. Data: 2008-02-18 08:16:27
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    adp pisze:

> [...]
    > powiedziane, ze potencjal kredytowy banku jest *wielokrotnoscia* jego
    > zasobów depozytowych (konkretnie: 9-krotnoscia).

    W Polsce nawet 30 krotnoscia, ale to bank ryzykuje w czym problem ?
    Zaden bank nie wykreuje takiego kredytu bo nie jest splacalny,
    Filmik pokazuje poprostu teorie nierealna w rzeczywistosci i twierdzi ze
    ta nierealnosc ma miejsce codziennie stad jest szkodliwy i bzdurny.

  • 7. Data: 2008-02-18 08:39:23
    Od: adp <a...@p...onet.pl>

    On 18 Lut, 09:16, Jan Strybyszewski <g...@...pl> wrote:

> [...]
    > Filmik pokazuje poprostu teorie nierealna w rzeczywistosci i twierdzi ze
    > ta nierealnosc ma miejsce codziennie stad jest szkodliwy i bzdurny.

    W tym problem, ze skoro mam ustawowy obowiazek korzystac z pieniadza
    PLN, to emitentem tego pieniadza powinna byc wladza wybierana w sposob
    konstytucyjny (minister skarbu), a nie prywatny bank taki jak np.
    PeKaO SA.
    Oczywiscie to nie jedyny problem, ale ten z gatunku najbardziej
    wzburzających.

  • 8. Data: 2008-02-18 08:43:30
    Od: Jan Strybyszewski <g...@...pl>

    adp pisze:

> [...]
    > PeKaO SA.
    > Oczywiscie to nie jedyny problem, ale ten z gatunku najbardziej

    Ale on tworzy ten pieniadz pod "przyszle dochody" a nie z czapki.
    Krotko mowiac bank kupuje przyszlosc kredytobiorcy. Przciez tak samo
    jest jakbys dostawal pensje z gory wtedy pracodawca tez jest kreatorem
    pieniadza za nic prawda. Zaden bank nie wydrukuje pieniedzy ponad
    to co Kowalski moze zarobic by ten kredyt splacic. Pozatym wiekszosc
    kredytow to nadal jest robiona pod "depozyt" w postaci "hipoteki"
    a nie z czapki.

  • 9. Data: 2008-02-18 15:55:45
    Od: 01101001100010 <d...@g...com>

    On Feb 18, 9:16 am, Jan Strybyszewski <g...@...pl> wrote:

    je

    > W Polsce nawet 30 krotnoscia, ale to bank ryzykuje w czym problem ?

    czym niby ryzykuje skoro przeciez nie posiada tych pieniedzy ?
    Naucz sie lepiej angielskiego zebys mogl zrozumiec film zamiast
    oglupiac ludzi bezsensownymi prezentacjami NBP z ktorych absolutnie
    nic nie wynika

    > Zaden bank nie wykreuje takiego kredytu bo nie jest splacalny,

    No jak to przeciez wlasnie Northern Rock wykreowal niesplacalny kredyt
    - splacac bedzie angielski podatnik po nacjonalizacji banku

  • 10. Data: 2008-02-18 18:02:45
    Od: adp <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > to co Kowalski moze zarobic by ten kredyt splacic. Pozatym wiekszosc
    > kredytow to nadal jest robiona pod "depozyt" w postaci "hipoteki"

    To właśnie trudno mi zaakceptować. Nie mam co prawda wykształcenia z
    bankowości, tylko inne, ale chyba najważniejsze to rozumować uczciwie
    i logicznie.

    Zauważ, że jeśli dowolna organizacja (firma, gmina, Kościoł) chce
    zainwestować więcej pieniędzy niż posiada, to jest to oczywiście
    możliwe: bierze kredyt, pożyczkę, emituje obligacje lub wystawia
    weksel. Mamy wtedy do czynienia nie z kreowaniem nowego (wymyślonego)
    pieniądza, ale z przepływem środków od kogoś, kto 'wsparł' (udzielił
    kredytu, zakupił obligację itd.) do celu inwestycyjnego (np.
    dewelopera). Ilość 'prawdziwego' (tego wyemitowanego przez państwo)
    pieniądza na rynku nie zmienia się. Pojawiają się natomiast na rynku
    nowe dokumenty poświadczające pożyczkę (obligacje itp.). Są one
    czasami papierami wartościowymi (jak obligacje), ale nigdy nie są
    *prawnym środkiem płatniczym*.

    I teraz - biorąc za dobrą monetę to, co napisałeś - wychodzi na to, iż
    banki z nieznanych mi przyczyn są tutaj szalenie uprzywilejowane. Mogą
    one korzystać z wyobrażonego funduszu, którego tak na prawdę nie ma, a
    który powstaje przez arytmetyczne pomnożenie faktycznego kapitału
    księgowanego jako depozyt przez pewną liczbę (9 czy 30). Czy dobrze
    zrozumiałem?

    Świadomie mówię o przypadku skrajnym. Wierzę, że banki rzadko
    korzystają z pełnego limitu, ale chodzi mi tutaj o samą zasadę, która
    na to pozwala.

    Jeśli tak, to jest to przypadek wprowadzania na rynek 'gorszego'
    pieniądza, ponieważ pieniądza, który jest jakości tak na prawdę weksla
    (w przybliżeniu). Ten gorszy pieniądz wstrzykiwany przez bank stanowi
    dochód dla banku, gdyż jest sprzedawany jako pełnoprawny kredyt
    złotówkowy, oprocentowany tak samo, jak każdy kredyt wypłacony w
    gotówce. Czyli ewidentnie, stratne jest tutaj społeczeństwo
    (gospodarka), w którego krwiobiegu finansowym pojawia się 'gorsze
    medium', a górą jest bank, który na tym zarabia.

    Mówienie, iż 'te kredyty są policzone i pewne' jest błędem, gdyż każda
    operacja gospodarcza obarczona jest ryzykiem. Nie ma idealnego systemu
    liczenia ryzyka kredytów. Każdy system niesie ze sobą pewien błąd.
    Gdyby tak nie było - zapewne nie istniałoby pojęcie obligacji czy
    weksli, gdyż papiery te byłyby tożsame z pieniądzem (po skorzystaniu z
    tego 'cudownego' algorytmu liczenia ryzyka).

    Proszę wybaczyć długą wypowiedź, ale chcę, aby nie było niedomówień i
    niejasności.

    adp