  • 81. Data: 2011-03-11 16:07:11
    Temat: Re: Do skipiego georga - ostatnia próba
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

    Użytkownik "NKAB -" <n...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:ildh4l$rjd$1@inews.gazeta.pl...
    > Do wyliczeń procentów najlepszy jest kalkulator
    > z klawiszem MU (mark up).
    >
    > przykład dla papierów:
    > - jaka zmiana procentowa nastąpiła gdy cena miała 126,-zł
    > a teraz ma 180,-zł
    >
    > do kalkulatora wpisujecie:
    > 126-180 i MU = -42.8571428
    >
    > - sprawdzenie wyniku:
    > 126 + 42 i % = 178.92 (czyli ok 180)
    >
    > Bierzcie sumy kwot wplat do OFE (tu 126) i sumę końcową (tu 180)
    > i już wiecie jaka jest różnica procentowa dla inwestycji.
    >
    > Odwrotnie to jaka różnica jest między 180 a 126:
> [...]

    ale tu bardziej chodzi o znalezienie takiej lokaty, która przy określonym %
    rocznie da analogiczny efekt

  • 82. Data: 2011-03-11 17:21:30
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "NKAB -" <n...@N...gazeta.pl> wrote in message
> [...]
    > i już wiecie jaka jest różnica procentowa dla inwestycji.
    >
    > Odwrotnie to jaka różnica jest między 180 a 126:

    niestety mylisz sie :).

    zakładasz że dysponujesz w badanym okresie inwestycji jednorazową kasą
    na zakup wszystkiego na początku za 126...a potem sprzedaniu wszystkiego na
    koncu jednorazowo.

    a przeciez w OFE kupujesz po trochę w innych cenach co miesiąc za mniej
    wiecej stałą składkę.
    To jest inny model.
    Model ten to seria drobnych "inwestycji" z róznym okresem "pracy".
    Juz zresztą podałem wzór na kapitał w takim modelu gdzies w tym gąszczu
    postów...

    george

  • 83. Data: 2011-03-11 18:27:05
    Od: root <r...@v...pl>

    > owszem zgadzamy sie w czymś... metoda opisana przez Ciebie pasuje mi
    > idealnie :)
    > Bedzie najbardziej wiernie oddawać "r" hipotetycznego konta bankowego.
    >
    > Teraz jeszcze oblicz wynik tą metodą. Ja podałem swój dla uśrednionej
    > składki bo wiem że drugie miejsce po przecinku nie ma znaczenia :).
    >
    > george
    >
    > P.S. "agresywny"? gdzie tam :)?
    No to tyle dobrze, że co do metody się zgadzamy. Ok myśle że po weekendzie
    dam wyniki.

  • 84. Data: 2011-03-12 08:01:46
    Od: "Endriu" <nmp3(noSpam)@interia.pl>

> [...]
    > 2. W ostatnim wierszu wpiszę kapitał zebrany na ostatni dzień wydruku.
    > 3. W excelu policzę IRR takiej inwestycji.

    Sorry że się wtrące .....
    Ale nie jest problemem to, że Exelowski IRR nie uwzględnia prowizji OFE....
    ?.

    Endriu
    http://drendriu.ovh.org/

  • 85. Data: 2011-03-12 08:35:24
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Sat, 12 Mar 2011 09:01:46 +0100, Endriu napisał(a):

    > Sorry że się wtrące .....
    > Ale nie jest problemem to, że Exelowski IRR nie uwzględnia prowizji OFE....
    > ?.

    Oczywiscie że tak. Ale na wydruku z OFE masz dwie kolumny wpłat
    wpłata całkowita i wpłata zainwestowana (po odtrąceniu prowizji).
    Mnie interesuje wpłata całkowita bo to dla mnie rzeczywisty koszt nabycia
    jednostek. IRR (a właściwie XIRR) możesz "puścić" dla tych dwóch kolumn i
    porównać. Dla mojego rachunku IRR rzeczywiste wynosi 7,1% w skali roku

  • 86. Data: 2011-03-12 08:50:18
    Od: "Endriu" <nmp3(noSpam)@interia.pl>

> [...]
    > jednostek. IRR (a właściwie XIRR) możesz "puścić" dla tych dwóch kolumn i
    > porównać. Dla mojego rachunku IRR rzeczywiste wynosi 7,1% w skali roku

    Mam taką osobistą prośbę - czy mógł byś pokazać na jakimś screenie jask
    liczyć to IRR tudzież XIRR w exelu ?.

    Endriu
    http://drendriu.ovh.org/

  • 87. Data: 2011-03-12 09:24:22
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Sat, 12 Mar 2011 09:50:18 +0100, Endriu napisał(a):

    > Mam taką osobistą prośbę - czy mógł byś pokazać na jakimś screenie jask
    > liczyć to IRR tudzież XIRR w exelu ?.

    Ciężko bo bym musiał hyba filmi nagrać. Spróbuję opisać
    Musisz mieć przynajmniej dwie kolumny:

    W pierwszej daty (w formacie excela czyli rrrr-mm-dd)
    w drugiej wpłacone składki

    Dodajesz na końcu jeden wiersz i wpisujesz

    Na końcu kolumny składek (drugiej) wpisujesz wartość aktualną konta w
    zlotowkach ale ze znakiem minus (bo to jest jakby wypłata)
    W kolumnie dat możesz wpisać dzisiejszy dzień albo najlepiej
    dzien następujący po ostatniej składce.

    Gdziekolwiek w pustej komórce wpisujesz coś takiego:

    =XIRR(C2:C173;B2:B173)

    C2:C173 - to jest zakres składek i końcowego kapitału ze znakiem minus
    B2:B173 - to zakres dat

    Możesz użyć kreatora tej funkcji, wtedy zostaniesz poproszony dodatkowo o
    podanie przybliżonej wartości. Możesz tam wpisać cokolwiek sensownego np.
    0.02, 0.2. (ponieważ jest to procedura numeryczna, głupi excel chce
    wiedzieć mniej więcej jakich mniej więcej wartości ma szukać)

  • 88. Data: 2011-03-14 06:23:58
    Od: "radek.mucha" <...@...pl>

    W dniu 11/03/2011 16:08, skippy pisze:
    > OFE to OFE, jednak jest ono elementem II filaru, to od nas kompletnie
    > niezależne i II filar to dla nas jeden klocek z wejściem i wyjściem.
    > Dlatego proponowałbym prowadzić chociaż 2 wyliczenia: dla OFE i dla
    > filaru, gdzie uwzględnimy iż wpłacona kasa była o 0,8% większa.
    > Róznica jest porażająca (u mnie z 3,9% klop na 2,7%)

    Przyznam, że nie doczytałem o co dokładnie się tutaj kłócicie:) ale parę
    fajnych informacji się dowiedziałem, np to 0,8% - macie jakieś źródło
    tej informacji? bo aż się wierzyć nie chce.
    Natomiast nie liczyłbym, że ZUS będzie pobierał mniejszą opłatę za
    przelew na to nowe subkonto zamiast do OFE, o prowadzeniu tego subkonta
    już nie wspominając. Po prostu opłaty te są bardziej ukryte i żadnych
    wyliczeń nie jesteśmy już w stanie przeprowadzić.

    pozdrawiam
    Radek

  • 89. Data: 2011-03-14 06:53:09
    Od: "skippy" <m...@t...moon>

    Użytkownik "radek.mucha" <...@...pl> napisał w wiadomości

    > Przyznam, że nie doczytałem o co dokładnie się tutaj kłócicie:) ale parę
    > fajnych informacji się dowiedziałem, np to 0,8% - macie jakieś źródło tej
    > informacji? bo aż się wierzyć nie chce.

    Aktualna wysokość jest w Ustawie Budżetowej.

> [...]
    > wspominając. Po prostu opłaty te są bardziej ukryte i żadnych wyliczeń nie

    Ja też na to nie liczę ale wolę żeby z tych pieniędzy budowano sobie domy
    pod Warszawą, a nie pod Londynam albo Tel-Awiwem.

  • 90. Data: 2011-03-14 07:03:38
    Od: "radek.mucha" <...@...pl>

> [...]
    > filaru, gdzie uwzględnimy iż wpłacona kasa była o 0,8% większa.
    > Róznica jest porażająca (u mnie z 3,9% klop na 2,7%)

    Sprawdziłem jeszcze w moim Excelu co się stanie gdy do wpływającej
    składki dodam te 0,8%. No i przy okazji odkryłem kolejny błąd jaki
    zrobiłem w wyliczeniach (sumę kapitału na koniec okresu - 01.2011
    oddałem z rozpędu już na roczną lokatę)

    Po skorygowaniu wyszły trochę bardziej zachęcające wyniki:

    - wszystkie środki wpływające do OFE odkładane na lokaty w sposób
    opisany wcześniej - 7.5%

    - każda składka wpływająca do OFE + 0.8% i liczone w ten sam sposób - 7.2%

    Także wpływ tych 0.8% jest mniejszy niż u Ciebie bo "tylko" 0.3 punktu
    procentowego

    Pozdrawiam
    Radek