    From: "flatron" <f...@y...com>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Dziś 5 rocznica "Afery 100 sekund"
    Date: Wed, 4 Feb 2009 00:59:42 +0100

    Dużo się dzieje na rynkach, mimo to warto przypomnieć o tym smutnym
    wydarzeniu.
    Sam ani nie zyskałem, ani nie straciłem na przekręcie z 4 lutego 2004. No,
    może straciłem resztki wiary w wymiar sprawiedliwości, a GPW zacząłem
    nazywać bazarem.

    Przez 5 lat:
    - sąd nie poradził sobie ze "szkolnym" przykładem manipulacji kursem (o ile
    pamiętam czeka na opinię drugiego biegłego),
    - sprawcy zdążyli wydać skradzione pieniądze - chyba już od 2 lat Arkadiusza
    O. nie pokazują w TVN Turbo,
    - poszkodowani ponieśli koszty prawników, nie uzyskując absolutnie nic.

    Wówczas zawiodły wszystkie instytucje:
    - BDM PKO BP powinien mieć zabezpieczenia uniemożliwiające dostęp osób
    nieuprawnionych do konsoli "Warsetu",
    - GPW powinna zakończyć sesję po tym incydencie,
    - KPWiG powinna anulować transakcje dokonane w ciągu tytułowych 100 sekund,
    - prokuratura nie powinna dopuścić do odblokowania konta podejrzanej spółki.

    Należy pamiętać jacy gracze stracili na tamtej manipulacji -
    średnioterminowi. WIG20 znajdował się wówczas w dość szerokiej konsolidacji.
    Średnioterminowi gracze zagrali na wybicie i poustawiali stopy otwierające
    tuż za granicami wahań. W efekcie wyzerowało im rachunki i jeszcze musieli
    wyrównać depozyt. Ich jedyny błąd polegał na tym, że zaufali organizatorom
    obrotu.

    Oczywiście numer jest nie do powtórzenia - działają dynamiczne widełki, a
    statyczne są zmniejszone o połowę. Jednak jeśli ktoś jeszcze wierzy w GPW,
    to przedstawię mu hipotetyczny czarny scenariusz:
    Pewnego dnia wybucha panika, WIG20 nurkuje o 25%, giełda wstrzymana "do
    odwołania". Myślicie, że rozliczą wam zarobione krótkie kontrakty i opcje
    sprzedaży ?

    Pozdrawiam
    flatron