  • 21. Data: 2010-09-26 20:41:59
    Temat: Re: Fundusz dla 10-latki?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-09-26 21:20, Jan Strybyszewski pisze:

    > PAK JUNIOR osoby poniżej 18 roku życia, w ich imieniu umowę podpisuje
    > rodzic bądź prawny opiekun.

    Czyli w imieniu dziecka.

    > Strona umowy nie jest wiec dziecko czytaj .... nie jest wlascicielem
    > rachunku

    A kto jest stroną umowy?

    --
    Liwiusz

  • 22. Data: 2010-09-27 12:46:42
    Od: czarny <j...@g...com>

    On 26 Wrz, 21:20, Jan Strybyszewski <k...@...pl> wrote:
> [...]
    oszczednosciowe/pso/
    czednosci/Programy...

    > PAK JUNIOR osoby poniżej 18 roku życia, w ich imieniu umowę podpisuje
    > rodzic  bądź prawny opiekun.
    >
    > Strona umowy nie jest wiec dziecko czytaj .... nie jest wlascicielem
    > rachunku

    Niestety ale nie ma Pan racji.

    Można dla dziecka założyć rejestr w funduszu inwestycyjnym i
    zgromadzone w nim środki są własnością dziecka (np Aviva Investors,
    Millennium, Noble, PKO). Podobnie jest z kontami bankowymi. Można
    założyć konto oszczędnościowe na dziecko (w BZWBK, ING), o czym często
    nie mają pojęcia nawet pracownicy w oddziałach danego banku :) I mówią
    że się nie da bo prawo bankowe itd.

    A to nie jest prawda. Można i to dziecko jest właścicielem rachunku. W
    ING system bankowy ma specjalnie przygotowaną formatkę przy zakładaniu
    rachunków i można w systemie założyć rachunek dla dziecka, zarówno ror
    jak i oko. W imieniu dziecka umowę podpisują opiekunowie prawni i to
    oni podejmują ewentualne decyzje o środkach na rachunku. Dziecko do
    ukończenia 13go roku życia nie może dysponować środkami w ogóle a
    pomiędzy 13 a 18 rokiem życia za zgodą rodziców (nie wszędzie, czasem
    dopiero po ukończeniu 18 roku życia) .

    Oczywiście statuty funduszy lub regulaminy prowadzenia rachunków
    bankowych różnie określają takie przypadki i w jednym miejscu rodzice
    mogą wypłacać środki do jednej kwoty w innym do innej (zwykły zarząd).
    W niektórych miejscach do jakiejkolwiek wypłaty potrzebna jest zgoda
    sądu rodzinnego... właśnie dlatego że jest to majątek małoletniego a
    nie rodziców.

    Niektóre banki lub fundusze w regulaminach / statutach określają że
    rachunek mogą założyć tylko osoby pełnoletnie i wtedy rzeczywiście się
    nie da :)

  • 23. Data: 2010-09-27 12:55:56
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    czarny <j...@g...com> writes:

> [...]
    > W niektórych miejscach do jakiejkolwiek wypłaty potrzebna jest zgoda
    > sądu rodzinnego... właśnie dlatego że jest to majątek małoletniego a

    Uff. No wreszcie.

    Przecież np. gdy dziadek chce dać wnuczkowi nieopodatkowaną darowiznę
    większej kwoty, to musi zrobić przelewem na konto wnuczka. Tak i tylko
    tak.

    Spadek odziedziczony przez dziecko też trudno trzymać w szufladzie
    a na cudzym koncie chyba nawet nie wolno.

    MJ

  • 24. Data: 2010-09-27 12:57:48
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "czarny" <j...@g...com> napisał w wiadomości grup
    9g2000yql.googlegroups.com...

> [...]
    > ukończenia 13go roku życia nie może dysponować środkami w ogóle a
    > pomiędzy 13 a 18 rokiem życia za zgodą rodziców (nie wszędzie, czasem

    Zwróćmy jednak uwagę na paragraf 3 art. 101 KRiO

    Art. 101. § 1. Rodzice obowiązani są sprawować z należytą starannością
    zarząd majątkiem dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską.

    § 2. Zarząd sprawowany przez rodziców nie obejmuje zarobku dziecka ani
    przedmiotów oddanych mu do swobodnego użytku.

    § 3. Rodzice nie mogą bez zezwolenia sądu opiekuńczego dokonywać czynności
    przekraczających zakres zwykłego zarządu ani wyrażać zgody na dokonywanie
    takich czynności przez dziecko.

  • 25. Data: 2010-09-27 17:23:53
    Od: "Bogdan B." <g...@r...pl>

    W dniu 2010-09-27 14:57, MarekZ pisze:

> [...]
    > czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu ani wyrażać zgody na
    > dokonywanie takich czynności przez dziecko.

    A czy uważasz że założenie dla dziecka rejestru w TFI przekracza zwykły
    zarząd? Bo IMHO nie. Wszystkie poprzednie dyskusje o zwykłym zarządzie
    na grupie kończyły się mniej więcej tak: "co bank albo inna instytucja
    to inaczej." Np. Aviva TFI jako zwykły zarząd w statucie definiuje
    konwersję jednostek - u nich przynajmniej wiadomo, że to można zrobić
    bez zgody sądu.

  • 26. Data: 2010-09-27 17:39:28
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Bogdan B." <g...@r...pl> napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    > to inaczej." Np. Aviva TFI jako zwykły zarząd w statucie definiuje
    > konwersję jednostek - u nich przynajmniej wiadomo, że to można zrobić

    Założenie IMO nie oznacza. Ale umorzenie zapewne już tak. Konwersja trudno
    powiedzieć, IMO także tak. Wprawdzie dany fundusz może sobie uważać inaczej
    ale jak jedno z rodziców będzie miało odmienną opinię to problemy gotowe.

    Nie wiem jak to nazwać, bo samodzielne sypanie sobie gwoździ pod opony jest
    zbyt łagodnym określeniem. Kupując produkt inwestycyjny i pozbawiając się
    możliwości aktywnego zarządzania nim trzeba być w pewnym wyolbrzymieniu
    mówiąc, idiotą. Ja sobie zdaję sprawę, że mogą istnieć sytuacje, w których
    to może mieć sens, np. jeśli jedno z rodziców spodziewa się rozwodu z
    podziałem majątku i chce jakoś zabezpieczyć dziecko, albo w ten sposób
    próbuje ochronić własny majątek, który mógłby podlegać podziałowi. Zapewne
    da się wymyśleć także inne sytuacje, bo ja wiem, może wyjść na jaw, że to
    nie ich wspólne dziecko czy coś takiego. Ale w normalnej sytuacji wydaje się
    to być czystą głupotą

  • 27. Data: 2010-09-28 16:09:27
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 26 Sep 2010 15:53:00 +0200, w <i7nj7t$4q2$1@news.onet.pl>, Jan
    Strybyszewski <k...@...pl> napisał(-a):

    > Osoba małoletnia dolat 13 nie ma zdolnosci do czynosci prawnych a wiec
    > nie moze byc strona umowy rachunku

    Ale to nie jest rachunek bankowy.

    > To tylko mydlenie oczu... strona umowy jest rodzic,

    Nie.

  • 28. Data: 2010-09-28 16:11:41
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 27 Sep 2010 19:23:53 +0200, w
    <4ca0d32a$0$27025$65785112@news.neostrada.pl>, "Bogdan B."
    <g...@r...pl> napisał(-a):

    > A czy uważasz że założenie dla dziecka rejestru w TFI przekracza zwykły
    > zarząd? Bo IMHO nie.

    A to zależy. Generalnie przekroczenie zwykłego zarządu to wszystko co może
    narazić dziecko na straty.

    > Np. Aviva TFI jako zwykły zarząd w statucie definiuje
    > konwersję jednostek - u nich przynajmniej wiadomo, że to można zrobić
    > bez zgody sądu.

    I generalnie zależy od firmy co sobie uzna za przekroczenie zwykłego zarządu (i
    na co będzie wymagać zgody sądu).

  • 29. Data: 2010-09-28 17:41:07
    Od: czarny <j...@g...com>

    On 28 Wrz, 18:09, "r...@k...pl" <r...@k...pl> wrote:

    > Ale to nie jest rachunek bankowy.

    > Nie.

    Rachunek bankowy też się da jak już zresztą wcześniej pisałem. Mój syn
    ma niecałe 2 latka i ma swoje konto oszczędnościowe w banku. Żeby nie
    było wątpliwości na umowie jest jako posiadacz rachunku syn a nie ja.
    A ja podpisałem umowę w jego imieniu.

  • 30. Data: 2010-10-05 13:47:29

    Tue, 28 Sep 2010 10:41:07 -0700 (PDT), w
    oglegroups.com>, czarny

    ING OKO?