eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.banki[Fwd: Mini netykieta grup news i list dyskusyjnych][Fwd: Mini netykieta grup news i list dyskusyjnych]
  • Data: 2004-02-05 00:20:33
    Temat: [Fwd: Mini netykieta grup news i list dyskusyjnych]
    Od: Krystek <k.rys_1ek@mailbox_.virtual.-space.org.pl_> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    To tak celem zapoznania się z netykietą, dla co poniektórych bywalców,
    którzy nie chcą się zmusić do przestrzegania kilku prostych zasad, a
    także dla wszystkich usenetowych nowicjuszy, którzy powinni się z nią
    zapoznać, zanim coś spłodzą na grupach...

    A dla nowicjuszy na grupie pl.biznes.banki FAQ tejże grupy -
    http://faq4pbb.netforia.pl/ czyli dalczego nie wypada pytać ciągle o to
    samo...

    K.

    -------- Wiadomość oryginalna --------
    Temat: Mini netykieta grup news i list dyskusyjnych
    Data: Thu, 5 Feb 2004 07:00:00 +0800
    Nadawca: Marcin Debowski <a...@n...net>
    Odpowiedź-Do: a...@n...net (Marcin Debowski)
    Organizacja: Wlasna Chalupa
    Grupy dyskusyjne: pl.answers,pl.comp.mail,pl.comp.pecet,pl.news.nowe-g
    rupy
    Kontynuacja na: pl.comp.mail

    Posted-By: auto-faq 3.3 (Perl 5.008)
    Archive-name: mini-netykieta

    ====================================================
    ====================
    Mini Netykieta*) grup news i list dyskusyjnych.
    ====================================================
    ====================
    Wersja : 2.70 (ostatnia modyfikacja 04.11.2003)

    Dokument ten zawiera podstawowe informacje dotyczące tzw. "zasad
    dobrego wychowania" przy korzystaniu z grup news i list dyskusyjnych.

    Tematyka grup.
    * Staraj się pisać na temat **). Większość osób biorących udział w
    dyskusjach w obrębie danej grupy oczekuje listów związanych właśnie
    z jej tematyką. Przed wejściem do grupy dyskusyjnej spójrz na 1-li-
    niowy opis, jaki posiada każda grupa.
    * Staraj się także zaznaczyć w tytule listu (subject) czego on
    konkretnie dotyczy. Nie "podczepiaj" się ze swoim pytaniem pod
    instniejący wątek, jeśli różni się on tematycznie od tego o czym
    chcesz napisać - w takiej sytuacji utwórz nowy wątek.
    * Odpowiadając na list zwracaj uwagę, do jakich grup wysyłasz odpo-
    wiedź. Często zdarza się, że dyskusja zbacza z tematu, a pole News-
    group wskazuje na grupę do której taki artykuł w ogóle nie powinien
    zostać wysłany. I na odwrót, jeśli Twój list mieści się w zakresie
    tematycznym danego wątku, nie twórz nowego i nie przenoś w ten spo-
    sób dyskusji w kilka różnych miejsc.
    * Jeśli wysyłasz zapytanie na kilka grup (co samo w sobie najczęściej
    nie jest naganne, aczkolwiek nie polecane) dopilnuj, aby list miał
    ustawione pole Followup-To tylko na jedną z nich. Unikniesz w ten
    sposób kilku osobnych dyskusji na ten sam temat.
    * Staraj się precyzyjnie przedstawić trapiący Cię problem. Pytanie w
    rodzaju: "Jestem tu nowy, powiedzcie mi proszę jak działa tar/pine/
    tin/../mail" lub "mój modem/drukarka/../komputer nie chce działać,
    pomożcie!", może silnie zdenerwować pozostałych uczestników listy.
    * Przed zadaniem jakiegokolwiek pytania odszukaj list będący zbiorem
    najczęściej zadawanych pytań (rzecz jasna wraz z odpowiedziami).
    Większość grup posiada taki zbiór pytań-odpowiedzi ***) i zawsze
    możesz go znaleźć na danej grupie bądź na pl.answers. Jeśli niczego
    takiego nie znajdziesz, sprawdź, czy ktoś w ostatnim czasie nie
    zadał podobnego pytania. W ogóle dobrze jest poczytać daną grupę
    przez co najmniej tydzień, zanim weźmie się czynny udział w jej
    życiu. Wyjątkowo nieuprzejme jest wysyłanie listów w stylu: "chcę
    tego i tego ale nie czytam tej grupy więc proszę o przesłanie mi
    odpowiedzi prywatnie".

    Pisanie listów jako takie.
    * Pamiętaj, że pojedyncza linia listu nie powinna przekraczać 80-ciu
    znaków. W praktyce, ze względu na to, że list Twój może być przez
    kogoś cytowany (a więc do każdej z linii zostaną dostawione dodat-
    kowe znaki), długość linii powinna być mniejsza niż 71 znaków.
    * Odpisując na list, nie cytuj go w całości, a zostaw tylko to co
    niezbędne, a do czego odnosi się Twój komentarz. Szczególnie nagan-
    ne jest cytowanie czyjegoś podpisu (sygnaturki). Równie godne po-
    tępienia jest zacytowanie listu po to tylko aby dodać pod nim tekst
    w stylu: "zgadzam się z tym", też tak myślę", czy w skrajnie nagan-
    nym przypadku reklamę. Z drugiej strony nie popadaj w inną skraj-
    ność i nie unikaj cytowania jako takiego w ogóle. Często jest ono
    niezbędne do zrozumienia o co właściwie w Twoim komentarzu chodzi.
    Dobrym zwyczajem jest tu także przeplatanie cytowanych fragmentów
    z własnymi na nie odpowiedziami, co zwykle sprzyja ogólnej przej-
    rzystości wypowiedzi. Należy także, umieścić na początku cytatu
    informację o jego autorze. Sam cytat powinien zawsze poprzedzać
    Twój komentarz.

    Podpis i sprawy z nim związane.
    * Twój podpis (sygnaturka) nie powinien przekraczać czterech linii.
    Wiele osob korzysta z komercyjnych łącz (głównie modemowych, ale
    nie tylko) i płacą za każdy bajt przesłanych im informacji.
    * Niektóre programy używane do wysyłania listów, doklejają na ich
    końcu różnego rodzaju binarne śmiecie. Skonfiguruj wszystko tak aby
    tego nie robiły. Niewiele osób, poza Tobą będzie coś takiego w sta-
    nie przeczytać.
    * Listy powinny być zawsze podpisywane prawdziwym imieniem i nazwis-
    kiem ich autora. Przesyłki anonimowe często traktowane są po prostu
    jako mało poważne, mogą byc także w pewnych okolicznościach automa-
    tycznie odrzucane.
    * Zadbaj również, aby nagłówki Twoich listów były odpowiednio sygno-
    wane, czyli zawierały Twój adres e-mail oraz dane personalne: imię,
    nazwisko, organizację. Jeśli nie wiesz jak to zrobić zwróć się o
    pomoc do swojego lokalnego administratora.

    Konfiguracja czytników news.
    * Zasada ogólna: Praktycznie każdy czytnik wymaga konfiguracji i nic
    się tu samo nie zrobi. W szczególności:
    * Skonfiguruj swój czytnik w ten sposób, aby w momencie tworzenia
    odpowiedzi wstawiał jako znak wiodący w polu subject Re:, nie zaś
    Odp. czy cokolwiek innego.
    * Pamiętaj również aby poprawnie ustawic tzw. delimiter sygnaturki
    oddzielający tekst wiadomości od podpisu. Składa się on (od nowej
    lini) z dwóch minusów i spacji ("-- ") po których następuje kolejna
    nowa linia z początkiem właściwego podpisu. Znakomita większość
    programów potrafi rozpoznać tak wyodrębniony podpis i nie dołącza
    go do cytowanego tekstu w momencie odpowiedzi.
    * Nigdy nie posyłaj listów w HTML'u!
    * Jedyny dopuszczalny w Internecie standard kodowania polskich ogon-
    ków to ISO 8859-2.

    Ogłoszenia i inne takie.
    * Niedopuszczalne jest posługiwanie się listami/grupami dyskusyjnymi
    w celach komercyjnych z wyjątkiem list/grup o takim właśnie przez-
    naczeniu [pl.ogloszenia.*, niektóre z grup hierarchii pl.praca.*].
    * Także do wysyłania ogłoszeń niekomercyjnych, zaleca się używanie
    grup pl.ogłoszenia.* a tylko w wyjątkowych okolicznościach można je
    posłać na grupę o tematyce zgodnej z tematyką anonsu.

    Przesyłanie plików (w tym binarnych).
    * Do przesyłania plikow binarnych, czyli innych niż tekstowe, służą
    grupy hierarchii bin/binaries (np. comp.binaries.msdos). W polskiej
    hierarchii news takie grupy w praktyce nie istnieją.
    * Jeżeli plik tekstowy jest znacznej wielkości (wiekszy niz 10000
    bajtów), należy go spakować jednym z popularnych programów archiwi-
    zujących i traktować dalej jako binarny. Pamiętaj, zawsze lepiej
    podać adres interesującego pliku niż przesłać go gdziekolwiek.
    * Informując uczestników dyskusji o lokalizacji w sieci interesują-
    cych ich informacji, zawsze podawaj pełny adres tych zasobow. Jeże-
    li zasoby zagraniczne są dostępne również w Polsce (tzw. mirror),
    podaj adres na "polskim" serwerze.

    Testowanie.
    * Do przeprowadzania testów służą wyłącznie grupy *.test.* w szcze-
    gólności zaś grupa pl.test.

    Inne równie ważne.
    * Bądź cierpliwy - często musi upłynąć trochę czasu zanim list doj-
    dzie tam gdzie trzeba, nie wysyłaj więc od razu pięciu kopii.
    * Swoim prywatnym animozjom dawaj wyraz wyłącznie w listach prywat-
    nych. Nie ma nic bardziej denerwującego i żenującego niż oglądanie
    grona publicznie wyzywających się osob.

    ====================================================
    =====================
    Mimo że nie istnieje żadna centralna zwierzchność pilnujaca przestrze-
    gania zasad netykiety, za ich łamanie grożą różnorakie konsekwencje,
    poczynając od reprymendy przesłanej listem prywatnym, poprzez publicz-
    ne napiętnowanie, a skończywszy na bardziej drastycznych posunięciach
    takich jak kasowanie listów, skreślenie z listy subskrybentów, lub po-
    wiadomienie Twojego administratora.
    ====================================================
    =====================

    *) teksty dokumentów opisujących szczegółowo zasady netykiety:
    - SIEC, WSKAZÓWKI DLA UŻYTKOWNIKOW I ZASADY ETYKIETY.
    Autor: Arlene H. Rinaldi (wrzesień 1992),
    Tłumaczenie: Krzysztof Snopek (grudzien 1993)
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/S_S_vivre.txt
    - ETYKIETA USENETU.
    Autor: Jarosław Rafa.
    http://www.wsp.krakow.pl/papers/netykiet.html
    **) lista dostępnych, polskich grup news wraz z ich opisem.
    http://www.ict.pwr.wroc.pl/doc/news-pl-faq.3.html
    ***)Taki dokument nazywa się zwykle "najczęściej zadawane pytania"
    bądź z angielska FAQ (Frequently Asked Questions).

    ====================================================
    =====================
    Wersja html powyższego dokumentu dostępna jest pod
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
    ====================================================
    =====================
    Uwagi nadesłali:ZiemekBorowski(ziembor[]ziembor.waw.pl),Gr
    egorioKus(Gr
    ego[]RMnet.IT),RafałMaszkowski(rzm[]torun.pdi.net),M
    irekNowakowski(mir
    now[]infoservice.com.pl),MaciejPilichowski(macias[]p
    hys.uni.torun.pl),
    EmilStępniewski(emil[]univnet.waw.pl),TomaszSurmacz(
    tsurmacz[]ict.pw.w
    roc.pl),MaciekSnieżek(msniezek[]medianet.pl),NinaLie
    dtke(nina[]friko.o
    net.pl)[],JacekPopławski(jp[]ulgo.koti.com.pl),Micha
    lSobkowski(michael
    .sobkowski[]physik.uni-ulm.de),RadosławZieliński(cus
    s[]alpha.net.pl),M
    ałgorzataKrzyżaniak(zuzanka[]venco.com.pl),AndrzejWo
    zniak(uszer[]poczt
    a.onet.pl). []=@.
    ====================================================
    =====================

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1