eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiGNU Cash - trochę spamu :)GNU Cash - trochę spamu :)
  • Data: 2012-10-06 07:44:35
    Temat: GNU Cash - trochę spamu :)
    Od: SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Pozwolę sobie wrzucić mój krótki poradnik szybkiego startu z GNU Cash w
    nadziei, że paru z Was się tym softem zainteresuje i będziemy mogli
    dzielić się doświadczeniami i pomysłami. Pozostali niech nie czytają :)

    Elementarna instrukcja "jak zacząć?"
    dla programu GNU Cash.

    Zastrzeżenie: nigdy nie uczyłem się rachunkowości/księgowości, nie znam
    się na tym. Nie znam terminologi. Kiedyś prowadziłem swoją KPiR, ale to
    mi ani trochę nie ułatwia zrozumienia GNUCash. Będę więc pisał jak
    neofita dla ignorantów.

    Pierwsze spostrzeżenie, techniczne: Pracuję zwykle z kilku różnych
    komputerów, z różnymi systemami operacyjnymi. Zauważyłem, że w GNUCash
    plik z danymi można przechowywać na zewnętrznym, bardzo zewnętrznym
    nośniku. Najwygodniej - w internecie, w jakiejś usłudze typu Dropbox
    albo Ubuntu One. Oczywiście dane powinny być zaszyfrowane. Używam
    TrueCrypt'a (do szyfrowania katalogów na moim laptopie), więc na
    Dropboxie utworzyłem nieduży (10MB) wolumin TrueCrypt'a i tam umieściłem
    plik z danymi GNUCash'a. Póki co - wszystko działa super łącznie z
    kompatybilnością międzysystemową Linux-Winda !

    Pierwsze kroki

    Niezły, bo krótki "getting started" instruktaż, chyba krótszy od mojego,
    ale po angielsku jest tutaj:
    http://tuxradar.com/content/group-test-home-finance-
    software.

    Wbrew sugestiom autorów podręcznika zalecam, zwłaszcza osobom o takiej
    nieznajomości księgowości, jaką reprezentuję ja, rozpoczęcie zabawy od
    minimalistycznego planu kont, czyli "Prosta książeczka czekowa"..
    Aktywa-ROR, Przychody, Wydatki. Wystarczy. Na tym należy chwilę
    potrenować według wytycznych np. stąd:
    http://gnucash.org/docs/v2.4/C/gnucash-guide/txns-pu
    ttoget1.html#txns-puttoget-add2
    (to samo jest w pomocy, pod "przewodnik").

    Gdy już zaczniemy "czuć jak to działa", to warto zacząć od nowa,
    otworzyć "typowy" plan kont i ew. pousuwać z niego zbędne pozycje. Potem
    można szybko pododawać to, co będzie potrzebne i dostosować plan kont do
    swoich potrzeb i rzeczywistego układu.

    Zaczynamy od zera, przyjmujemy pierwszą wypłatę na konto ROR biorąc ją
    ("Transfer") z Przychodów, dokonujemy paru wydatków. Przy wprowadzaniu
    kwot można wykorzystywać prosty wbudowany kalkulator, tzn pisać np.
    4+13+8. Do kolejnego pola przechodzimy klawiszem Tab (lub myszką), a nie
    Enter'em. Enter służy do zatwierdzenia transakcji (pozycji rejestru).

    Wybór z listy "Transfer" oznacza rachunek komplementarny. Nic, a
    zwłaszcza pieniądze, nie biorą się "z nikąd". Odkrywcze, prawda? To
    zdaje się jest podstawą tzw. dwustronnej księgowości (nie znam się na
    tym!). Pieniądze na naszym ROR biorą się z Przychodu, tj. z pensji,
    udanego napadu na bank, czy-co-tam. Znikają bezpowrotnie w "wydatkach"
    (podzielonych na spożywcze, mieszkanie, auto...) Inne ruchy, to zawsze
    przesunięcia między kontami.

    GNUCash wyraźnie sugeruje, aby np. wypłatę pensji od razu dzielić
    ("Podział") na składniki, w tym podatki, składki na ZUSy i inne
    bandyckie haracze. Myślę, że warto. Takie podejście uświadomi nam, na
    ile jesteśmy okradani, bo system stosowany w naszym kraju celowo
    sformułowano tak, aby te haracze umykały naszej uwadze.

    Każdą transakcję, przepływ pieniędzy możemy wprowadzać zaczynając od
    dowolnego z tych rachunków komplementarnych. Np. pensję - zaczynając od
    konta Przychody, albo od konta ROR. Patrzymy jak transakcje wpływają na
    salda.

    Nieco później możemy utworzyć subkonta dla wydatków - np. Spożywcze,
    Mieszkanie - i nadal "trenować", wprowadzić opłaty cykliczne, przyszłe.

    Następnym krokiem, już trudniejszym, będzie zasymulowanie karty
    kredytowej i jej spłaty.
    Zdarza się zwrot towaru i zwrot na kartę ze sklepu. Wtedy rejestrujemy
    drugą podobną transakcję, ale kwotę wpisujemy w kolumnie "Nadpłata"
    (niezbyt trafna nazwa...) rejestru wydatków.

    Raport transakcji - zasygnalizuje nam, że nie wybrano rachunku. Należy
    wybrać "Modyfikuj opcje raportu", tam kartę "Konta" i np. "Zaznacz
    wszystkie".

    Autentyczne dane

    Gdy już połapiemy się jak-co działa, jak przepływają pieniądze i jak
    wyglądają raporty, możemy zacząć wprowadzać własne, prawdziwe dane.
    Proponuję zacząć od jakiegoś "sensownego" momentu, czyli np. od wypłaty,
    może być ta miniona, o ile pamiętamy większość przepływów i wydatków.
    Nie przesadzajmy z planem kont. Skupmy się tylko na tych, na których
    będziemy wprowadzać bieżące operacje, a pamiętajmy, że w każdej chwili
    możemy to zmienić nie tracąc już wprowadzonych danych. Np. wydatki
    możemy podzielić na spożywcze-dom-auto, a jeśli uznamy za stosowne, to
    dodać subkonta, np. dom -> czynsz, media, wyposażenie i w niczym to nie
    naruszy dotychczas wprowadzonych danych.

    Pojedynczy paragon, czyli zakup w supermarkecie możemy podzielić na
    grupy zaliczając wydatki do określonych kategorii wydatków (np.
    spożywcze, papierosy, alkohol), patrz:
    http://gnucash.org/docs/v2.4/C/gnucash-guide/cbook-t
    ogether1.html#cbook-puttoget-transactions
    5.5.2.2 Operacja taka może początkowo sprawiać kłopoty. Proponuję
    następującą kolejność:

    ? w aktywie (aktywum?) z którego płacimy (ROR, czy Gotówka) w
    rejestrze, w nowej linii wybieramy datę, podajemy opis, np "zakupy w
    Auchan", (nie wpisujemy kwoty!) klikamy u góry "Podział", naciskamy Tab,
    pojawia się nowa linia. tam upewniwszy się, ze kolumna "Transfer"
    wskazuje właściwe, "to" aktywum (ROR czy Gotówka) wpisujemy łączną kwotę
    zakupów w kolumnie "Wydaj", (czyli "Ma" czyli Credit, czyli prawej),
    naciskamy Tab,
    ? pojawia się nowa linia, w której ta łączna kwota zakupów jest w
    kolumnie "Odbierz". W tej linii wybieramy właściwy Transfer (np:
    Wydatki:jedzenie:używki:alkohol) i korygujemy kwotę wpisując wartość,
    którą wydaliśmy na alkohol, stukamy Tab (dwa razy), aż pojawi się
    kolejna linia,
    ? w tej linii kwota już jest pomniejszona o powyższą "kwalifikację
    wydatków", powtarzamy tę operację rozdzielając paragon wg naszych grup
    wydatków, a jak już braknie nam grup, lub nie pamiętamy, to pozostałą
    resztę kwalifikujemy do "Wydatki:inne",
    ? Ważne: Stukamy Enter. Transakcja zostaje zaksięgowana.

    Nie omieszkajmy skorzystać z weryfikacji (Czynności -> Uzgodnij).
    Pozwoli nam to wyłapać niedopatrzenia, zwłaszcza w rachunkach typu
    "gotówka w portfelu". Aby "uzgodnić" konieczne jest kliknięcie w
    kolumnie "U"
    Pomoc/Podręcznik

    Dołączony w pomocy przewodnik jest napisany dość przejrzyście. Nieco
    brakuje "łagodnego startu", ale powyższe lub wyżej cytowane instruktaże
    powinny pozwolić nabrać rozpędu. Zalecam przeczytanie całości
    podręcznika. Podstawy, to rozdziały "Rachunki" i "Transakcje".
    Podręcznik jest podzielony na funkcjonalne sekcje: Chceckbook (w Polsce
    praktycznie nie funkcjonuje, ale myślmy o nim jako o ROR), karta
    kredytowa (ważne!) pozwolą już w pełni zaspokoić oczekiwania
    wymagającego liczykrupy, a reszta - to już (podobno) narzędzie dla
    smallbiznesu.


    --

    Dziękuję i pozdrawiam. SQLwiel.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1