  • 1. Data: 2012-11-22 19:10:37
    Temat: Gdzie robię błąd przy szacowaniu RRSO
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Kredyt:
    http://www.bzwbk.pl/kredyty/kredyty-gotowkowe/limit-
    kredytowy-w-koncie/limit-kredytowy-w-koncie.html
    17,9%, a RRSO 21,65%

    Mi wychodzi, że koszt to mniej więcej 17,9%*3000+50 = 587zł
    587/3000 = 19,57%
    Myślałem, że takie obliczenie mniej więcej powinno być równe RRSO.

    Gdzie robię jakiś dość gruby błąd ?
    P.G.

  • 2. Data: 2012-11-22 20:01:30
    Temat: Re: Gdzie robię błąd przy szacowaniu RRSO
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr Gałka wrote:
> [...]
    > 587/3000 = 19,57%
    > Myślałem, że takie obliczenie mniej więcej powinno być równe RRSO.

    ubezpieczenie?
    o ktorym sie zapewne dowiesz przy pierwszej spłacie.

  • 3. Data: 2012-11-22 20:20:44
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 22 listopada 2012 19:10:24 UTC+1 użytkownik Piotr Gałka napisał:
    > Kredyt:
    > http://www.bzwbk.pl/kredyty/kredyty-gotowkowe/limit-
    kredytowy-w-koncie/limit-kredytowy-w-koncie.html
    > 17,9%, a RRSO 21,65%
    > Mi wychodzi, �e koszt to mniej wi�cej 17,9%*3000+50 = 587z�
    > 587/3000 = 19,57%
    > My�la�em, �e takie obliczenie mniej wi�cej powinno by� r�wne RRSO.

    > Gdzie robi� jaki� do�� gruby b��d ?

    http://www.nettax.pl/dzienniki/du/2011/126/poz.715/z
    al4.html
    Tu masz wzór podstaw co trzeba i wylicz.

  • 4. Data: 2012-11-22 20:39:26
    Od: "Adam S." <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:50ae6a8e@news.home.net.pl...
> [...]
    > 587/3000 = 19,57%
    > Myślałem, że takie obliczenie mniej więcej powinno być równe RRSO.

    Z tego co pamiętam rrso uwzględnia wartość pieniądza w czasie /prowzja
    pobierana jest z góry, a odsetki płacone miesięcznie/ Ty liczysz jakby
    odsetki i prowizja były pobierane na koniec okresu kredytowania /po roku.
    To ma wpływ na rrso czy az taki nie podejmuje sie powiedzieć

    pozd
    as

  • 5. Data: 2012-11-23 10:13:42
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    ps.com...

    http://www.nettax.pl/dzienniki/du/2011/126/poz.715/z
    al4.html
    > Tu masz wzór podstaw co trzeba i wylicz.

    Po kliknięciu:
    "Przepraszamy, ale podana przez Ciebie strona nie została
    odnaleziona........."

    Znalazłem sobie gdzie indziej:
    0715

    Na pierwszy rzut oka:
    1. Nie podobają mi się opisy:
    tk - okres wyrażony w latach lub ułamkach lat....
    Sl - okres wyrażony w latach lub ułamkach lat....

    Bo:
    Stosowanie liczb typu 1/12 jest według mnie nadal wyrażeniem okresu w
    latach.
    Wyrażeniem okresu w ułamkach lat będzie podawanie całkowitej liczby tych
    ułamków a więc stosowanie liczb typu 1,2,3,...,12 dla określenia miesięcy.
    Skutkiem będzie chyba, że X nie będzie RRSO tylko RMSO (że miesięczna ;-) ).

    Nie pomyślałem, że przy większych stopach (nie 5% a 18%) uwzględnienie
    odsetek od odsetek ma spory wpływ.
    P.G.

  • 6. Data: 2012-11-23 10:17:58
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 23 listopada 2012 10:13:36 UTC+1 użytkownik Piotr Gałka napisał:
    > Po kliknięciu:
    >
    > "Przepraszamy, ale podana przez Ciebie strona nie została

> [...]
    teraz jest ok

  • 7. Data: 2012-11-23 10:50:30
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Adam S." <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > odsetki i prowizja były pobierane na koniec okresu kredytowania /po roku.
    > To ma wpływ na rrso czy az taki nie podejmuje sie powiedzieć

    Masz rację.
    Nie uwzględnienie odsetek od odsetek jest źródłem mojego błędu.
    Założyłem, że tak jak przy odsetkach rzędu 5% jest to prawie do pominięcia
    (w skali jednego roku), a przy odsetkach rzędu 18% to już nie jest prawda.

    17,9%*3000=537 - odsetki zapłacone w miesięcznych ratach.
    Odsetki od odsetek to mniej więcej roczne odsetki od połowy tej kwoty.
    Byłoby chyba dokładnie gdyby odsetki były płacone w połowie miesiąca, a że
    są na koniec to mniej więcej (czyli trochę zawyżam).
    Jeśli dobrze "czuję" wzory, na które skierował mnie Kris to stosowaną stopą
    powinno być RRSO, którego jeszcze nie znamy - przyjmuję 20% (trochę
    zaniżam).
    20% * 537/2 = 53,7.
    I jeszcze odsetki od prowizji 50*20% = 10.
    Czyli razem: 537+50+53,7+10=650,7
    650,7/3000 = 21,69%

    To mi się już wystarczająco zgadza z podaną RRSO 21,65%

    Jeśli (tak jak to "czuję") faktycznie odsetki od odsetek są liczone z
    docelową stopą RRSO to RRSO jest chyba trochę zawyżone. No bo dlaczego
    zakładać, że pieniądze na odsetki klient ma z tego samego kredytu, a nie na
    przykład ze zmniejszenia jego lokat.
    Ale wiem, że moje podejście prowadziłoby do zagmatwania wzorów.
    P.G.

    P.G.