  • From: Piotr Gałka <p...@C...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Gdzie robię błąd przy szacowaniu RRSO
    Date: Fri, 23 Nov 2012 10:50:30 +0100

    Użytkownik "Adam S." <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:50ae7f6e$0$26705$65785112@news.neostrada.pl...

    > Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    > wiadomości news:50ae6a8e@news.home.net.pl...
    >> Kredyt:
    >> http://www.bzwbk.pl/kredyty/kredyty-gotowkowe/limit-
    kredytowy-w-koncie/limit-kredytowy-w-koncie.html

    > Z tego co pamiętam rrso uwzględnia wartość pieniądza w czasie /prowzja
    > pobierana jest z góry, a odsetki płacone miesięcznie/ Ty liczysz jakby
    > odsetki i prowizja były pobierane na koniec okresu kredytowania /po roku.
    > To ma wpływ na rrso czy az taki nie podejmuje sie powiedzieć

    Masz rację.
    Nie uwzględnienie odsetek od odsetek jest źródłem mojego błędu.
    Założyłem, że tak jak przy odsetkach rzędu 5% jest to prawie do pominięcia
    (w skali jednego roku), a przy odsetkach rzędu 18% to już nie jest prawda.

    17,9%*3000=537 - odsetki zapłacone w miesięcznych ratach.
    Odsetki od odsetek to mniej więcej roczne odsetki od połowy tej kwoty.
    Byłoby chyba dokładnie gdyby odsetki były płacone w połowie miesiąca, a że
    są na koniec to mniej więcej (czyli trochę zawyżam).
    Jeśli dobrze "czuję" wzory, na które skierował mnie Kris to stosowaną stopą
    powinno być RRSO, którego jeszcze nie znamy - przyjmuję 20% (trochę
    zaniżam).
    20% * 537/2 = 53,7.
    I jeszcze odsetki od prowizji 50*20% = 10.
    Czyli razem: 537+50+53,7+10=650,7
    650,7/3000 = 21,69%

    To mi się już wystarczająco zgadza z podaną RRSO 21,65%

    Jeśli (tak jak to "czuję") faktycznie odsetki od odsetek są liczone z
    docelową stopą RRSO to RRSO jest chyba trochę zawyżone. No bo dlaczego
    zakładać, że pieniądze na odsetki klient ma z tego samego kredytu, a nie na
    przykład ze zmniejszenia jego lokat.
    Ale wiem, że moje podejście prowadziłoby do zagmatwania wzorów.
    P.G.

    P.G.