  • 171. Data: 2010-12-30 11:01:24
    Temat: Re: Jak zmarnować życie pracując na innych?
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 30 Dec 2010 11:59:49 +0100, Jarek Andrzejewski

    >zasad i nie żyć ponad stan i ryzykować niezadowolenie importerów czy

    errata: powinno być "eksporterów"

  • 172. Data: 2010-12-30 11:31:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 30.12.2010 11:25, Jarek Andrzejewski pisze:

    > no właśnie, "w jakimś stopniu". Dla mnie to za mało precyzyjne (hmmm,
    > czyżbyć Ty był "kompletnym laikiem" w tym zakresie? :-)

    To laik będzie się domagał odpowiedzi, która będzie jednocześnie
    precyzyjna i ogólna.

    Stopień zależy od zbyt wielu czynników.

    > Myślę, że w znacznym większym stopniu jestem importerem niż
    > eksporterem.

    Jesteś pewien? Liczyłeś to? Bo ja nie ;)

    > Ale zostawmy te dywagacje o "stopniach" i ustalmy jedno: czy warto
    > mieć silną walutę (to znaczy: sztucznie jej nie osłabiać w takim samym
    > tempie jak np. USA) i liczyć się z pogorszeniem sytuacji eksporterów
    > czy może jednak trzymać deficyt państwa w ryzach i dać szansę
    > obywatelom na cieszenie się rosnącą zamożnością

    Wzrost wartości waluty nie jest tożsamy z rosnącą zamożnością. Patrz:
    Japonia. Średnie zarobki na gospodarstwo domowe stopniowo spadają im od
    20 lat.

    Ekonomia nie jest tak prostą sprawą, żeby sprawdzała się tak prymitywna
    reguła jak ta, którą zaproponowałeś: waluta narodowa drożeje - zawsze
    dobrze.

    > (a eksporterom na
    > przestawienie się na produkcję krajową)?

    To może od razu autarkię lansuj, hmm?

    [ciach]

    > Znacznie bardziej obchodzi mnie to, czy Ty i ja mamy wybór, gdzie
    > spędzić urlop niż to czy Schmidt, Smith, Martin czy Gonzales zdecydują
    > się na przyjazd do Polski.

    Ja tam wolę lepszy bilans płatniczy. Eksport go poprawia, import - pogarsza.

    Oczywiście przegięcie w drugą stronę i nadmierne osłabianie waluty też
    nie jest korzystne - ale jak zwykle trzeba znaleźć jakiś "złoty środek".

    > Wiem, to ksenofobia i zaściankowość, ale mi z tym dobrze :-)

    Ech, zacytował bym tekst Sapkowskiego o owcach i dziewczętach...

  • 173. Data: 2010-12-30 11:40:30
    Od: "'Krzysztof'" <k...@a...pl>

    "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał

    > uważam to za korzystne dla obywateli Polski.

    A ci obywatele to wg Ciebie są jakoś zawieszeni w próżni? Poza sferą
    oddziaływania całej reszty gospodarki?
    Przecież to są ludzie, którzy_gdzieś_pracują.
    Jeśli ich zakład pracy sprzedający usługi lub towary poza granice kraju
    padnie lub zmniejszy produkcję właśnie z powodu silnego złotego, to ludzie
    ci wylecą na bruk. Cóż więc z tego, że gdzieś tam będzie tanio, jeśli nie
    będzie komu i za co tego kupować? Oczywiście z punktu widzenia zakładów
    pracy importujących usługi czy towary będzie to korzystna sytuacja, ale
    znów to, co pisał Andrzej - wiąże się to z odpływem kasy zagranicę. I tak
    źle i tak niedobrze. Z kolei nie da się zrobić tak, żeby ani nie importować
    ani nie eksportować, bo jako państwo też nie jesteśmy zawieszeni w próżni i
    niestety nie jesteśmy samowystarczalni (tak naprawdę nikt nie jest).

    > Znacznie bardziej obchodzi mnie to, czy Ty i ja mamy wybór, gdzie
    > spędzić urlop niż to czy Schmidt, Smith, Martin czy Gonzales zdecydują
    > się na przyjazd do Polski.
    > Wiem, to ksenofobia i zaściankowość

    Nie, to raczej kompletny brak zrozumienia podstaw ekonomii.

    K.

  • 174. Data: 2010-12-30 11:45:01
    Od: "'Krzysztof'" <k...@a...pl>

    "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał

    > Chętnie poczytam o tym, jakie problemy mają Szwajcarzy z powodu
    > wzrostu kursu franka.

    Zatem poczytaj.
    Informacje znajdziesz w sieci, nie widzę sensu, by je tu kopiować.

    K.

  • 175. Data: 2010-12-30 11:47:12
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "'Krzysztof'" <k...@a...pl> writes:

    > "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał

    > Zatem poczytaj.
    > Informacje znajdziesz w sieci, nie widzę sensu, by je tu kopiować.

    A może chociaż słowa kluczowe do gugiela?
    KJ

    --
    http://blogdebart.pl/2010/03/17/dalsze-przygody-swin
    ki-w-new-jersey/

  • 176. Data: 2010-12-30 11:58:03
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Thu, 30 Dec 2010 12:31:14 +0100, Andrzej Lawa
    <a...@l...SPAM_PRECZ.com> wrote:

> [...]
    >
    >Ekonomia nie jest tak prostą sprawą, żeby sprawdzała się tak prymitywna
    >reguła jak ta, którą zaproponowałeś: waluta narodowa drożeje - zawsze

    źle mnie zrozumiałeś (albo ja tego jasno nie napisałem): drożenie
    waluty (mowa była o franku szwajcarskim) jest skutkiem zdrowej
    polityki fiskalnej (albo inaczej: spadek wartości USD czy EUR jest
    skutkiem chronicznego deficytu i zadłużania państw). Ja pochwalam
    budżety bez deficytu, bo nie jest dobre pozwalanie rządom na
    nieodpowiedzialne zadłużanie nas (naszych dzieci, wnuków itd.).
    Gospodarka światowa miałaby się dobrze, gdyby nie było tego zadłużania
    się, manipulowania wskaźnikami (np. mierzenie stanu gospodarki poprzez
    PKB, a inflacji przez CPI nie obejmując cen żywności i energii).

    >To może od razu autarkię lansuj, hmm?

    ale po co? Wystarczy naturalny, rynkowy proces.

    >Ja tam wolę lepszy bilans płatniczy. Eksport go poprawia, import - pogarsza.

    nawet jeśli w zamian dostajemy dług publiczny bez jakiejkolwiek
    kontroli? Ja nie.

    >Oczywiście przegięcie w drugą stronę i nadmierne osłabianie waluty też
    >nie jest korzystne - ale jak zwykle trzeba znaleźć jakiś "złoty środek".

    no tak, ale 'osłabianie" w ostatnich latach oznacza gonienie USA w
    "drukowaniu" (a oni zasuwają, aż się kurzy). Chińczycy to na razie
    robią, ale jak tylko przestaną, to ich będzie stać na kupno tego, co
    wyprodukują, a Amerykanie zostaną z "ręką w nocniku".
    Zresztą: pozbywają się obligacji USA na rzecz m.in. złota i odchodzą
    od rozliczeń w USD (np. z Turcją).

    Pytanie: czy pozwalanie rządowi na takie manipulacje to dobry pomysł?
    Ja uważam, że jednak nie (że lepiej byłoby to pozostawić wolnemu
    rynkowi).

    >Ech, zacytował bym tekst Sapkowskiego o owcach i dziewczętach...

    no, dawaj. Nie znam. To w końcu grupy dyskusyjne, mały off-topic nie
    zaszkodzi :-)

    (wycinam grupę "budowanie", bo tam to chyba większy OT się robi)
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 177. Data: 2010-12-30 12:26:38
    Od: "'Krzysztof'" <k...@a...pl>

    "Kamil "Jońca"" <k...@p...onet.pl> napisał

    > A może chociaż słowa kluczowe do gugiela?

    Myślę, że bez problemu sam sobie poradzisz.

    K.

  • 178. Data: 2010-12-30 12:31:01
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "'Krzysztof'" <k...@a...pl> writes:

    > "Kamil "Jońca"" <k...@p...onet.pl> napisał

    > Myślę, że bez problemu sam sobie poradzisz.

    Najpierw twierdzisz, że MarekZ rzucał tutaj prognozami na grupie, teraz
    twierdzisz, że Szwajcarzy mają jakieś (istotne) problemy z silnym
    frankiem. I na żadne z tych twierdzeń nie chcesz podać dowodów. Taaak.

    KJ

    Spokojnie... To tylko prowokacja.

  • 179. Data: 2010-12-30 12:44:04
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 30.12.2010 12:47, Kamil Jońca pisze:

    > A może chociaż słowa kluczowe do gugiela?

    http://www.bbc.co.uk/news/business-12087350

    The franc has played a similar role to the Japanese yen - another
    currency that has proved a safe haven in the past two years, much to the
    chagrin of its government.

    Like the Japanese, the Swiss intervened to weaken their currency earlier
    this year, fearing that a rapid rise would make its exports uncompetitive.

    But - just like the Japanese government - the Swiss National Bank
    eventually gave up the effort in the face of an inexorable inflow of
    private money into its home currency.

  • 180. Data: 2010-12-30 12:47:30
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 30.12.2010 13:31, Kamil Jońca pisze:

    > Najpierw twierdzisz, że MarekZ rzucał tutaj prognozami na grupie, teraz
    > twierdzisz, że Szwajcarzy mają jakieś (istotne) problemy z silnym
    > frankiem. I na żadne z tych twierdzeń nie chcesz podać dowodów. Taaak.

    Jakby się tego nie obawiali, to by się nie starali na siłę
    interweniować, żeby zbić jego cenę.