  • 61. Data: 2010-04-08 19:43:23
    Temat: Re: KK Citi, limity.
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Olgierd <n...@n...problem> writes:

    > W kwestii formalnej: ustęp Panowie, ustęp.

    Mickiewicz "Dziady"? 8-)

    MJ

  • 62. Data: 2010-04-08 19:50:26
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (08.04.2010 18:57), kashmiri wrote:
    [...]>
    > Bank nie ma "powiedzieć". Bank musi to UDOWODNIĆ, w razie czego przed sądem. A
    banki nie są samobójcami sądowymi i za procesy z góry przegrane się nie zabierają.

    > Jeżeli bank mimo ustawy zdecyduje się pójść z tym do sądu, to musi mieć jakieś
    istotne przesłanki przemawiające na swoją korzyść.

    albo może to zrobić przez biurokratyczną inercję/z rozpędu, przez
    bałagan, niekompetentnego lub złośliwego pracownika.

    p. m.

  • 63. Data: 2010-04-08 19:58:37
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 8 Apr 2010 14:26:56 +0400, kashmiri napisał(a):
    > Jacek Osiecki (<j...@c...pl>) ma odwage pisac:
    >/ciach/
    > Pisanie banku to jedno, a prawo RP drugie. Jak na razie, ajk by przyszło co
    > do czego, to *bank* musi ci niezbicie udowodnić, że ujawniłeś PIN albo
    > osobiście autoryzowałeś transakcję. (Oczywiście, w swoich regulaminach może
    > sobie pisać co chce.)

    Nie. Bank sobie uzna że to Ty wykonałeś transakcje, jak będziesz niepokorny
    to wystawi BTE i sobie zabierze co mu się "należy". A Ty być może po 5 latach
    wygrasz w sądzie, jeśli do tego czasu szlag Cię nie trafi.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 64. Data: 2010-04-08 20:00:17
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 08 Apr 2010 21:50:26 +0200, mvoicem napisał(a):

    > albo może to zrobić przez biurokratyczną inercję/z rozpędu, przez
    > bałagan, niekompetentnego lub złośliwego pracownika.

    Ale błędy są były i będą zawsze. Pojawienie się metalowych blaszek
    zatopionych w plastiku nic tu nie zmienia.
    I powiem więcej (chociaż troszkę strzelam, bo nie znam nikogo, kto
    pracowałby w dziale prawnym jakiegoś banku): na 101% nie planuje się tam
    zmiany formuły pracy w kwestii BTE czy czegokolwiek tylko dlatego, że
    wydaje się coraz więcej kart z czipem.

    --
    :) Olgierd ||
    Lege Artis ==> http://legeartis.org.pl

  • 65. Data: 2010-04-08 20:16:48
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 8 Apr 2010 20:57:00 +0400, kashmiri napisał(a):

    > Bank nie ma "powiedzieć". Bank musi to UDOWODNIĆ, w razie czego przed
    > sądem. A banki nie są samobójcami sądowymi i za procesy z góry przegrane
    > się nie zabierają.

    Ależ oczywiście że się zabierają. Żeby przegrać to najpierw muszą trafić na
    klienta na tyle uświadomionego by wiedział że w ogóle ma o co walczyć.
    Okradną 100 klientów, 5 pójdzie do sądu, 1 będzie potrafił wygrać - bilans
    jak najbardziej dodatni. I oczywiście pierwsze co zrobią to użyją BTE, co
    daje spore szanse znokautowania klienta już na starcie.

    > Jeżeli bank mimo ustawy zdecyduje się pójść z tym do sądu, to musi mieć
    > jakieś istotne przesłanki przemawiające na swoją korzyść. W przeciwnym
    > wypadku na 99% uzna reklamację od ręki.

    To według Twojej teorii towarzystwa ubezpieczeniowe powinny bez problemu
    wypłacać OC w pełnej wysokości... Jakimś cudem WSZYSTKIE robią problemy,
    wyceniają szkody śmiesznie nisko, próbują się wykpić nierealną wyceną wraku
    przy szkodzie całkowitej itd. i przegrywają w sądach. Tyle że do sądu idzie
    zaledwie kilka procent spraw, reszta ofiar ubezpieczycieli sobie odpuszcza.
    I dokładnie tak samo będzie z bankami.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 66. Data: 2010-04-08 20:18:45
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 8 Apr 2010 12:31:27 +0000 (UTC), xbartx napisał(a):
    > Poczytaj odpowiednie przepisy (link podał Olgierd w innym poście w tym
    > wątku a także dyskusję jaka miała miejsce kilka miesięcy temu) i przestań
    > popadać w taką paranoje, bo życia szkoda ;)

    Co mnie obchodzą przepisy? Bank jasno deklaruje, że ma je głęboko w dupie
    a równocześnie dysponuje BTE dzięki któremu zrobi mi z kieszeni jesień
    średniowiecza. Co mi po wygranej w sądzie po 5 latach, o ile w ogóle dotrwam
    do tego momentu?

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 67. Data: 2010-04-08 20:23:50
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Thu, 08 Apr 2010 16:22:44 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):
    > W jakim sensie? Przeciez chyba napisalem wyraznie jak to wyglada.

    OK, miałem na myśli sytuację gdy autoryzuje się podpisem.

    > Nie rozumiem w ogole co chcesz przez to powiedziec.

    Bo w Polsce nie ma sensownych banków - są tylko takie, które chcą okraść
    klientów przy byle okazji. Skandalem jest to, że w ogóle istnieje BTE...

    > Nie, oryginalna karta z trudnym do skopiowania procesorem (zawartoscia
    > jego pamieci) to sprawa podstawowa. PIN mozna podejrzec, podsluchac,
    > blizej mu do CVV2 (CVC2) niz do wielkiej tajemnicy.

    Dopóki istnieją karty chipowe z paskiem i terminale bez obsługi chipa to PIN
    jest sprawą podstawową. A nawet gdy takowych nie będzie - nadal PIN będzie
    sporą motywacją do tego, by zrezygnować z kart...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 68. Data: 2010-04-08 20:44:51
    Od: xbartx <b...@h...net>

    Dnia Thu, 08 Apr 2010 20:18:45 +0000, Jacek Osiecki napisał(a):

> [...]
    > dupie a równocześnie dysponuje BTE dzięki któremu zrobi mi z kieszeni
    > jesień średniowiecza. Co mi po wygranej w sądzie po 5 latach, o ile w

    To poczytaj jeszcze o BTE a jak się tak obawiasz, to albo zmniejsz swój
    limit albo zrezygnuj w ogóle z korzystania z kart i tyle. Jak już
    napisałem, życia szkoda.

    Xenocide

  • 69. Data: 2010-04-08 21:51:09
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > OK, miałem na myśli sytuację gdy autoryzuje się podpisem.

    I wciaz myslisz, ze to wszystko zmienia? Nic z tych rzeczy.
    Teorie, w ktorych klient jest bezpieczny, bo fraud byl "tylko
    podpisany", sa bardzo dobre do momentu, w ktorym rzeczywiscie dojdzie
    do takiego fraudu.
    No chyba ze karta chipowa, a fraud magnetyczny, to wtedy bank ma spokoj
    i klient takze.

    > Bo w Polsce nie ma sensownych banków - są tylko takie, które chcą okraść
    > klientów przy byle okazji. Skandalem jest to, że w ogóle istnieje
    > BTE...

    To zupelnie inne sprawy. Mialem na mysli to, ze bank nie chce obciazyc
    klienta wiedzac, ze (nawet latwiej) moze obciazyc sklep. Dokladnie tak
    jak przy transakcjach zdalnych.
    Normalnie w ogole zalozylbym ze jest tak zawsze, ale biorac pod uwage
    informacje o dziwnym banku (dwoch?), ktory taka reklamacje odrzucil,
    wolalem napisac.

    > Dopóki istnieją karty chipowe z paskiem i terminale bez obsługi chipa to PIN
    > jest sprawą podstawową.

    Nie, gdyz z zalozenia transakcja bez chipa, nawet potwierdzona PINem
    (wlasciwie "tym bardziej potwierdzona tylko PINem"), w przypadku
    reklamacji uznawana jest (z poprawka na mozliwy dziwny bank (2 banki?))
    za fraud, za ktory odpowiada sprzedawca lub jego acquirer.

    Moze troche glupio jest gdy jego acquirer jest takze wydawca karty, ale
    ogolnie rzecz biorac, klient nie powinien za to odpowiadac, i mysle ze
    powinno sie to latwo wygrac przed sądem (choc watpie, by az tak daleko
    to zaszlo).

    "tylko PINem" w sensie, ze nie ma nic, na co moglby sie powolac
    sprzedawca - gdyby byl oryginalny podpis, to moze jakis grafolog byc cos
    z tego zrobil.

    Po prostu - tak jak transakcje zdalne sa na wylaczne ryzyko sprzedawcy,
    tak transakcje karta chipowa z wykorzystaniem paska magnetycznego sa na
    ryzyko sprzedawcy. Myslisz ze jaki interes maja acquirerzy w
    instalowaniu czytnikow EMV?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 70. Data: 2010-04-09 07:20:04
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    W dniu 2010-04-08 22:18, Jacek Osiecki pisze:
> [...]
    > średniowiecza. Co mi po wygranej w sądzie po 5 latach, o ile w ogóle dotrwam

    Rozwiązaniem jest posiadanie takiego limitu na KK, żeby w razie czego
    nie zostać z jednym wielkim długiem.

    Ja osobiście oduczułem się posiadania sporych limitów, bo są mi one do
    niczego niepotrzebne (niebawem będę redukował ostatnią kartę ze sporym
    limitem). Skoro przez rok wydaję kartą ok 20-24k PLN, to na jaką cholerę
    mi np. limit 20-40k PLN ?

    Do normalnego funkcjonowania spokojnie wystarczy limit - średnia
    miesięczna pensja x 2, a trudno oczekiwać żeby w razie czego takie coś
    kogokolwiek zdruzgotało.

    Natomiast jak ktoś zarabia np. 2k PLN, a ma kartę z limitem 20k PLN lub
    więcej no to cóż, ryzykuje na własne ryzyko (jeszcze przy tak
    powszechnym w Polandzie braku oszczędności).

    --
    Mithos