  • 1. Data: 2005-11-05 17:00:39
    Temat: Kilka pytań o KK
    Od: "Termit" <t...@i...pl>

    Witam,

    Tak się własnie rozglądam za jakąś kartą kredytową i mam kilka pytań, na
    które ciężko jest odpowiedzieć po lekturze bankowych stron www :-)

    1. Czy każda karta kredytowa umożliwia płatności bez autoryzacji albo z
    autoryzacją telefoniczną? Zapewne problem będzie z kartami plaskimi typu VE.
    2. Czy karty mikroprocesorowe wymagają zawsze PINu?
    3. Czy karty mikroprocesorowe zawsze posiadają pasek magnetyczny?

    Pozdrawiam :-)
    Styrni

  • 2. Data: 2005-11-05 19:22:35
    Temat: Re: Kilka pytań o KK
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    Termit wrote:
> [...]
    >
    > 1. Czy każda karta kredytowa umożliwia płatności bez autoryzacji albo
    > z autoryzacją telefoniczną? Zapewne problem będzie z kartami plaskimi

    Przy VE i Visie plaskiej (np.Maxima w Lukasie) w ogóle nie ma takiej
    możliwości. Karty Visa wypukłe dają taką możliwość (autoryzacja
    telefoniczna) a płatności bez autoryzacji i tak zależą od tego czy POS ma
    ustawiony floor limit - z tego co pamiętam obecnie mają głównie takowy POSy
    Pekao.

    > 2. Czy karty mikroprocesorowe wymagają zawsze PINu?

    Jeżeli transakcja jest via czip to tak, ale u nas i tak na razie są same
    hybrydy (z paskiem ze względu na ilość POSów obsługujących czipy)

    > 3. Czy karty mikroprocesorowe zawsze posiadają pasek magnetyczny?

    Polskie tak niestety, bo to stawia pod znakiem zapytania to reklamowane
    przez banki bezpieczeństwo :-)

    przyszłość/ Woody Allen

  • 3. Data: 2005-11-05 22:00:45
    Od: "Marcin_P." <n...@o...pl>

> [...]
    > telefoniczna) a płatności bez autoryzacji i tak zależą od tego czy POS ma
    > ustawiony floor limit - z tego co pamiętam obecnie mają głównie takowy

    Też zauważyłem na jednej stacji benzynowej że mają floor limit (POS z
    Pekao). Ostatnio płaciłem 118 zł i przeszło bez autoryzacji , a 151 już z
    autoryzacją (wypukła KK). Chyba oszczędzają na połączeniach telefonicznych.
    Płaską KK Maxima Plus chyba zawsze autoryzowało.

  • 4. Data: 2005-11-05 22:18:29
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    > Jeżeli transakcja jest via czip to tak, ale u nas i tak na razie są same
    > hybrydy (z paskiem ze względu na ilość POSów obsługujących czipy)

    Z tym się nie zgodzę. Wyłącznie w gestii wydawcy karty jest sposób
    autoryzacji transakcji. Zgodnie ze standardem EMV mozliwa jest autoryzacja
    podpisem lub nawet bez jakiejkolwiek autoryzacji (np. na bramkach
    austostradowych). Oczywiście wtedy chip daje małe bezpieczeństwo, ale to
    inna sprawa.

  • 5. Data: 2005-11-05 22:19:54
    Od: "Glenn" <g...@b...pl>

    rsa127 wrote:

> [...]
    > autoryzacja podpisem lub nawet bez jakiejkolwiek autoryzacji (np. na
    > bramkach austostradowych). Oczywiście wtedy chip daje małe

    Masz rację - chodziło mi raczej o to jaka jest praktyka a nie możliwości.

    przyszłość/ Woody Allen

  • 6. Data: 2005-11-06 11:52:36
    Od: "Styrni" <t...@i...pl>

> [...]
    > telefoniczna) a płatności bez autoryzacji i tak zależą od tego czy POS ma
    > ustawiony floor limit - z tego co pamiętam obecnie mają głównie takowy

    Zatem niska jest szansa na zapłacenie kartą w przypadku, gdy nie działa
    centrum kartowe banku wystawcy. Chyba, że trafię na POS Pekao. Poprawcie
    mnie, jeśli się mylę.

    Pozdrawiam :-)
    Styrni

  • 7. Data: 2005-11-06 13:39:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Styrni" <t...@i...pl> writes:

    > Zatem niska jest szansa na zapłacenie kartą w przypadku, gdy nie działa
    > centrum kartowe banku wystawcy. Chyba, że trafię na POS Pekao. Poprawcie
    > mnie, jeśli się mylę.

    To wszystko zalezy od tego kto moze udzielic autoryzacji. Najmniej
    ciekawy sposob - wylacznie pecet z Windows NT pod biurkiem prezesa
    banku :-)
    Nieco lepszy - np. kilka niezaleznych serwerow w roznych miejscach.
    Jeszcze inny - bank moze zlecic takie cos (takze lub tylko) komus innemu.

    Moze to dzialac (zwlaszcza przy tym "kims innym") w roznym stopniu
    (np. moze nie lubic PINu i miec inne niz zwykle limity, np. rowne dla
    wszystkich kart), moze to tez zalezec od typu karty (np. autoryzacje
    bez PINu tylko dla wypuklych, plaskie - nic).

    Karta elektroniczna (tzw. "chipowa") moze nie wymagac zadnej zewnetrznej
    autoryzacji - moze sama sledzic np. limity transakcji i praktycznie
    zawsze sprawdza PIN. Dlatego tez transakcja z paskiem moze nie przejsc
    ze wzgledu na brak polaczenia, a elektronicznie moze przejsc.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 8. Data: 2005-11-06 14:45:12
    Od: "Styrni" <t...@i...pl>

> [...]
    > Nieco lepszy - np. kilka niezaleznych serwerow w roznych miejscach.
    > Jeszcze inny - bank moze zlecic takie cos (takze lub tylko) komus innemu.

    Pomijając aspekty szczegółówe kto/lub co zawiodło, chodzi mi po przypadek
    kiedy nie mogę zapłacić konkretną kartą, ale inne karty są akceptowane i
    można nimi zapłacić. Czyli POS działa, łączność z CA jest, CA też działa.
    Nie działa tylko autoryzacja między CA, a bankiem wystawcą karty, która jak
    się domyślam pośrednio realizowane jest przez Visę lub Europaya.

> [...]
    > wszystkich kart), moze to tez zalezec od typu karty (np. autoryzacje
    > bez PINu tylko dla wypuklych, plaskie - nic).

    Mam tą świadomość, że to zależy od wielu czynników. W sumie tu pytałem o
    określenie szansy, a nie o same czynniki, które na tą szanse wpływają :-)

> [...]
    > zawsze sprawdza PIN. Dlatego tez transakcja z paskiem moze nie przejsc
    > ze wzgledu na brak polaczenia, a elektronicznie moze przejsc.

    Jeśli terminal POS obsługuje karty chipowe to teoretycznie jest możliwość,
    aby przeprowadzić operację z użyciem PINu, ale bez łączności z CA?

    BZWBK w swoim "Przewodniku po KK" napisał "W przypadku, gdy terminal w
    sklepie nie wymaga od Ciebie podania numeru PIN, transakcja będzie
    autoryzowana podpisem.", a chwilę potem "W przypadku Kart z mikroprocesorem
    numer PIN jest niezbędny do zatwierdzania transakcji." i to wszystko w
    rozdziale "Karta z mikroprocesorem". Jak dla mnie jedno przeczy drugiemu.

    Pozdrawiam :-)
    Styrni

  • 9. Data: 2005-11-06 20:43:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Styrni" <t...@i...pl> writes:

    > Jeśli terminal POS obsługuje karty chipowe to teoretycznie jest możliwość,
    > aby przeprowadzić operację z użyciem PINu, ale bez łączności z CA?

    Owszem. Praktycznie tez.

> [...]
    > numer PIN jest niezbędny do zatwierdzania transakcji." i to wszystko w
    > rozdziale "Karta z mikroprocesorem". Jak dla mnie jedno przeczy drugiemu.

    PIN nie jest niezbedny w ogole ale w normalnych terminalach, jesli
    ma byc uzywany chip - raczej tak.
    Bez PINu ale z podpisem - raczej transakcje przy uzyciu paska.
    Bez PINu i bez podpisu - jedno albo drugie, oraz transakcje internetowe
    i telefoniczne.

    Wypukle karty chipowe nie powinny wymagac PINu w normalnych
    (nieautomatycznych) terminalach, jesli uzywamy paska. Niektore banki
    podobno maja tu jakas inna teorie.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 10. Data: 2005-11-06 20:51:28
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Glenn napisał(a):

    > Przy VE i Visie plaskiej (np.Maxima w Lukasie) w ogóle nie ma takiej
    > możliwości.

    Nie generalizujmy. :-) BPH interia wspiera MO/TO/IO. Pewnie jakieś inne
    plaskacze też...