  • 41. Data: 2016-04-25 13:33:38
    Temat: Re: Kolejny SKOK do odstrzału.
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 25 Apr 2016 11:23:37 +0200, w <8...@a...kjonca>,
    k...@p...onet.pl (Kamil Jońca) napisał(-a):

    > Oświecisz mnie? (Z dokładnością, oczywiście, że mówimy o połowie OFE, na
    > razie przynajmniej)

    Było tak:
    1. Kamil Jońca wpłacał 100zł do OFE. OFE z tych 100zł pobierało sobie
    ileś-tam-procent opłaty, a resztę pożyczało Skarbowi Państwa na %.
    2. W przypadku bankructwa Skarbu Państwo OFE bezradnie rozkłada ręce: "no panie
    Kamilu, proszę udać się do budżetu, tam są pana pieniądze". Pan Kamil kasy nie
    dostaje, bo budżet pusty, a OFE ogłasza bankructwo :)

    Teraz jest tak:
    1. Kamil Jońca pożycza bezpośrednio SP te 100zł, SP księguje tą kasę na koncie
    pana Kamila i waloryzuje o stosowny % corocznie (albo i nie :) ). W przypadku,
    gdy w budżecie kasy nie ma, pan Kamil kasy nie dostaje, bo budżet pusty :)

    Jak budżet kasę dostaje na bieżące potrzeby w obu przypadkach, jedyna różnica,
    że OFE nie dostaje opłaty :)

  • 42. Data: 2016-04-25 13:59:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik radekp napisał w wiadomości grup

> [...]
    >kasy nie
    >dostaje, bo budżet pusty, a OFE ogłasza bankructwo :)

    Jeszcze gdzies tam dodaja "bo nam kazali te obligacje kupowac".
    Co prawda ostatnio to jakos najlepsza inwestycja :-)

> [...]
    >na koncie
    >pana Kamila i waloryzuje o stosowny % corocznie (albo i nie :) ). W

    Zauwaz, ze inny % niz "zysk" OFE. Ale moze byc nawet lepszy.

> [...]
    >pusty :)
    >Jak budżet kasę dostaje na bieżące potrzeby w obu przypadkach, jedyna

    Roznica jest spora. Jak Panstwo mowi, ze jest niewyplacalne i nie ma
    na splate obligacji, to nagle brakuje pieniedzy nie tylko na emerytow,
    ale takze na ministrow, poslow, partie, osmiorniczki, samochody itp.
    A tak to zawsze mozna powiedziec emerytowi, ze co prawda na koncie ma
    sporo, ale nie zobaczy, bo panstwo w trudnej sytuacji. Moze na wnuki
    przepisac ...
    Co prawda - jak wiadomo rzad sam sie wyzywi. Dopoki bilety NBP sa
    cokolwiek warte, to da rade.

    Clou calosci jest takie, ze Panstwo juz zbankrutowalo i nie bylo w
    stanie sie utrzymac, zachowujac jakies wskazniki.
    A tak, to sie wskazniki zmienilo i mozna sie dalej zadluzac. Az to w
    koncu p* na calego.

    Choc prawde powiedziawszy - jesli OFE ma brac moja skladke, kupowac za
    to obligacje i pobierac wysoka prowizje - to ja dziekuje za taka
    usluge. Taniej moge sobie kupic sam :-)

    Gdzies tam glebiej jest watek - co za debil wymylil w latach 90-tych
    odkladanie kapitalu.
    A moze nie debil, tylko zagorzaly liberal ? Czy aferal ?

    Ale prawde mowiac - moze to jednak madry czlowiek, bo OFE daly rade i
    przyzwoicie pomnozyly kapital przez dekade ...

    J.

  • 43. Data: 2016-04-25 14:58:54
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 04/25/2016 08:59 PM, J.F. wrote:

    > Gdzies tam glebiej jest watek - co za debil wymylil w latach 90-tych
    > odkladanie kapitalu.
    > A moze nie debil, tylko zagorzaly liberal ? Czy aferal ?

    Samo odkładanie kapitału zamiast jego przejadanie to pomysł bardzo dobry.

    Wyobraź sobie, że zamiast 500 zł na niekażde dziecko, jakaś partia wpada
    na pomysł, nazwijmy go, 200+200. 200 zł dostają rodzice na *każde*
    dziecko, a 200 zł zostaje odłożone na koncie dziecka - niech to nawet
    prowadzi ZUS i "kupuje" po prostu za to obligacje skarbu państwa.

    Po 25 latach życia uzbiera się ponad 60 tys. zł (plus odsetki), państwo
    odblokowuje te środki i pozwala wydać - dajmy na to - na nieruchomość.
    Wraz z partnerem/partnerką, po zakończeniu edukacji, jest ponad 120 tys.
    zł (plus odsetki). W sam raz na rozpoczęcie życia!

    Ale już wykonanie OFE - to oczywiście myślący inaczej zrobił. Co dało
    się zrobić źle - to się zrobiło, a co dało się zrobić dobrze - to się
    nie zrobiło.

    Mimo to, w dalszym ciągu wolałbym mieć jakieś choćby półnamacalne rzeczy
    na koncie (akcje, obligacje, udziały w nieruchomościach), niż "zapisy
    księgowe z obietnicą ZUS".

    W związku z tym - zamiast przejedzenia połowy OFE na 13, 14 pensje
    górników, deputaty, "specjalne emerytury", pensje dla księży, katechetów
    i zakonnic, wolałbym jakieś mniejsze czy większe korekty w działalności
    OFE (dajmy na to, fundusz na wzór tego w Norwegii czy Japonii).

    > Ale prawde mowiac - moze to jednak madry czlowiek, bo OFE daly rade i
    > przyzwoicie pomnozyly kapital przez dekade ...

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 44. Data: 2016-04-25 16:43:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    On 04/25/2016 08:59 PM, J.F. wrote:

    >Samo odkładanie kapitału zamiast jego przejadanie to pomysł bardzo
    >dobry.

    Wyobraz sobie, ze jest rok 1999, srednia placa w Polsce jest powiedzmy
    1/4 tej niemieckiej, czyli Polak zarabia 300 euro, a Niemiec 1200
    euro.
    Wiadomo ze to sie nie utrzyma, tyle co Niemcy zarabiac nie bedziemy,
    ale cwierc to tez nie.
    Czyli w przyszlosci Polak bedzie zarabial powiedzmy polowe tego co
    Niemiec, wychodzi 600 euro.

    Oczywiscie dojdzie inflacja i Niemiec bedzie zarabial powiedzmy 2000
    euro, a Polak 1000 euro.
    W slad za tym pojda srednie koszty zycia i Polak bedzie potrzebowal
    tych 1000 euro co miesiac na zycie :-)

    To teraz pomysl - ile beda warte w tej przyszlosci skladki odlozone,
    gdy sie zarabialo 300 euro ?
    Miesieczna skladka w wysokosci np 100 euro, to potem na 3 dni starczy,
    a reszta skad ?
    W czasach "glebokich przemian" ZUS w formie "umowy spolecznej" to tez
    dobry pomysl.

    Na szczescie OFE stanely na wysokosci zadania i tamte skladki
    pomnozyly czterokrotnie.
    Ale Polacy juz zarabiaja 1000 euro (brutto), to ciekawe ile bedzie
    powiedzmy za 15 lat, i czy OFE nadal beda mnozyc nadazajac za
    inflacja.

> [...]
    > dziecko, a 200 zł zostaje odłożone na koncie dziecka - niech to
    > nawet prowadzi ZUS i "kupuje" po prostu za to obligacje skarbu

    a) Panstwo przeje i w przyszlosci powie "nie ma waszych pieniedzy".
    Ale zeby lepiej wygladalo, to powie, ze przeksieguje na fundusz
    emerytalny :-)

    b) program ma zachecic do robienia dzieci teraz, a 200 zl moze byc za
    mala zacheta :-)

> [...]
    >nieruchomość. Wraz z partnerem/partnerką, po zakończeniu edukacji,
    >jest ponad 120 tys. zł (plus odsetki). W sam raz na rozpoczęcie

    Ale program jest do 18 lat. W sam raz na to, zeby czesne za studia
    zaplacic :-)

    A na rozpoczecie zycia to przeciez bedzie kolejne 500 zl na dziecko.
    A nie tak wygodnie sobie zyc, o dzieciach nie myslec - ktos przeciez
    musi robic na tych emerytow :-)

    J.

  • 45. Data: 2016-04-25 16:50:38
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 04/25/2016 11:43 PM, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup

    (...)

    > To teraz pomysl - ile beda warte w tej przyszlosci skladki odlozone, gdy
    > sie zarabialo 300 euro ?

    Niezależnie od tego, ile zarabiał Niemiec, Polak czy mieszkaniec
    Kamerunu X lat temu - w każdym wypadku więcej niż składki "przejedzone".

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 46. Data: 2016-04-25 17:02:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    On 04/25/2016 11:43 PM, J.F. wrote:
> [...]
    (...)

    >Niezależnie od tego, ile zarabiał Niemiec, Polak czy mieszkaniec
    >Kamerunu X lat temu - w każdym wypadku więcej niż składki
    >"przejedzone".

    Ale pomysl - teraz bedziesz biedowal, odkladajac duza skladke, ktora w
    przyszlosci okaze sie g* warta.
    To moze jednak lepiej dzieci robic ? :-)

    Dawniej tak juz pare razy bylo - jedni odkladali zlotowki, przyszla
    wymiana i zabrala.
    Potem wymiany nie bylo, ale zlotowki inflacja zjadla.
    A kto rozsadnie w dolarach oszczednosci trzymal przed 1990, ten tez
    stracil.

    J.

  • 47. Data: 2016-04-25 17:20:14
    Od: jj <p...@w...pl>

    > Jak to jest technicznie możliwe?

    Zle sie wyrazilem - powinno byc: wyplaca "wczesnym uczestnikom" wiecej niz do niej
    wkladaja. A jak? Naganiajac coraz wieksze stado jeleni. Kiedy nowych jeleni zabraknie
    piramida upada.

    ewentualne braki uzupełniane są z budżetu państwa.

    > Czyli wypłaca więcej niż się wpłaca, cbdu.

    To ze ZUS wyplaca wiecej niz do niego jest wplacane nie czyni z niego zaraz piramidy
    finansowej. ZUS nikomu nie obiecuje ze dostanie wiecej niz wplaca (a wrecz
    odwrotnie).

  • 48. Data: 2016-04-25 17:35:34
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 04/26/2016 12:02 AM, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    > (...)

    > Ale pomysl - teraz bedziesz biedowal, odkladajac duza skladke, ktora w
    > przyszlosci okaze sie g* warta.

    Ja tu nie postujuję zwiększania jakichkolwiek składek.

    > To moze jednak lepiej dzieci robic ? :-)

    Afryka potęgą powinna być.

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 49. Data: 2016-04-25 18:50:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    On 04/26/2016 12:02 AM, J.F. wrote:
    > (...)

    >Ja tu nie postujuję zwiększania jakichkolwiek składek.

    Ty nie, ale trzeci filar w reklamach tak :-)

    Z punktu widzenia Panstwa, a i obywateli, to to OFE bylo rozwiazaniem
    takim sobie.
    Moze jednak lepiej bylo dbac o wlasciwa edukacje, zeby mlodzi nie
    negowali tej umowy spolecznej, a panstwo sie rozwijalo.
    Fakt, ze OFE to tez fundusze umozliwiajace np dokapitalizowanie firm
    gieldowych.

    >Afryka potęgą powinna być.

    Znaj proporcje Mocium Panie :-)
    Nie za malo, nie za duzo, tak w sam raz.

    J.