    From: Tomasz <i...@n...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Koszty przelewów PL -> PL :: Było: DB poszedł po bandzie!
    Date: Fri, 03 Apr 2009 23:39:03 +0200

    RobertS pisze:

    [ ... ]

    > rozmawiałem właśnie z Citi:
    > subkonto w CHF 0 zł,
    > przelew przez net 0 zł (+ ew. koszty banków pośredniczących)
    > wpłata gotówki w CHF w placówkach CitiGold bezpłatnie
    >
    > to chyba najlepsza dla mnie opcja

    Clou sprawy są koszty banków pośredniczących.
    Onegdaj likwidując konta w Citim zleciłem przekazanie ok. 106 USD i ok
    86 EUR z kont walutowych na konta walutowe w Nordei.

    USD "szły" przez bank pośredniczący (zwany bankiem korespondentem) -
    uwaga - Citibank NY. Koszty tej zabawy to 18 USD (tyle mniej dotarło).
    Przelew był w opcji koszty płaci nadawca.

    W przypadku EUR szło Citi PL->Nordea PL i dotarło tyle, ile nadałem, ale
    Nordea zabrała 5,47 EUR tytułem kosztów. Co więcej, Citi twierdził, że
    przelew krajowy walutowy jest darmowy. Jak spytałem w Nordei dlaczego
    mnie skasowali 5,47 EUR to otrzymałem info (od pani w słuchawce, nie na
    piśmie), że takie są koszty. Najciekawsza była informacja, że połowę
    musieli "odpalić" citkowi. Przelew był w opcji koszty płaci odbiorca.

    Trza było wypłacić gotówkę. Nawet sprzedając walutę w jednym i kupując w
    drugim było by taniej.

    Jaki bank będzie bankiem korespondentem to decyzja należy chyba do banku
    gdzie zlecasz przelew. Banki zwykle publikują listę banków
    korespondentów i walutę jaką obsługuje dla nich bank korespondent - w
    dużym uproszczeniu Citi Poland ma konto USD w Citi USA. No przecież nie
    w Bank of America.
    Zdzierstwo (IMO) realizowane przez Citi NY nasuwa mi myśli, być może
    niesprawiedliwe, że jest to drenowanie kasy klientów spółki córki z
    biednego kraju do spółki matki. Taka mglista analogia do opłat
    licencyjnych za używanie słowa Orange ....

    Na sieci wyklikałem listy banków korespondentów dla ING i Nordei. Dla DB
    i Citi nie znalazłem :(

    Więc, CHF pewnie będą wędrowały przez bank/i (zapewne w szwajcarii),
    który prowadzi konta w CHF dla obu stron.
    Dla przykładu Nordea jako główne banki korespondenci dla waluty CHF
    wskazuje: CREDIT SUISSE, Zurich i RAIFFEISEN SCHWEIZ, ST. Gallen.
    ING - UBS AG, Zurich.
    Zatem przelew CHF z Nordea BP do ING BS będzie wędrował przez dwa banki
    w Helvetii (nie mają wspólnego korespondenta) i oba zapewne pobiorą za
    to opłatę. Chyba, że się mylę.

    Do dziś nie rozumiem dlaczego banki w PL nie mogą przekazywać sobie
    innej waluty niż PLN i EUR w normalny sposób. I w normalnej cenie za
    przelew. Nie wiem czy wymóg prawa jest taki, że muszą dookoła globu.
    Albo mają drogie (w obsłudze) rachunki u swoich korespondentów ....

    Tomek

    Powyższe opinie są moimi prywatnymi, nie związanymi z moim byłym,
    obecnym lub przyszłym pracodawcą.