  • 101. Data: 2022-09-22 09:48:27
    Temat: Re: Kursy w kantorach bankowych.
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-09-21, Marek <k...@o...pl> wrote:

    [...]

    > No właśnie, czy płacąc dolarami w Polsce dilerowi samochodowemu muszę
    > policzyć ile zyskałem na tych dolarach w stosunku do PLN ?Czy diler
    > samochodów zagranicznych w Polsce może przyjąć dolara jako zapłatę za
    > zakup samochodu w Polsce?

    Ale od jakiego punktu bierzesz "zysk na dolarach"? Skąd on sie bierze?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 102. Data: 2022-09-22 09:53:53
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-09-21, Marek <k...@o...pl> wrote:

    [...]

    > A więc tak: PIT-36 , część E pkt1. z pracy etatowej, a punkt 11 dochody
    > pozostałe -i tu z tytułu wymiany walut . To muszę podsumować i
    > opodatkować wg skali podatkowej na 2022 rok.

    No to masz skalę:
    0%, 12%, 32% i ew. 36% (danina solidarnościowa).
    Nie ma 30%, stąd moje zdziwienie było :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 103. Data: 2022-09-22 09:57:46
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-09-21, Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    [...]

    > No właśnie o to chodzi, że jeśli "wymienia odbiorca" (choć ja raczej bym wskazał
    > bank - ale ważne, że nie nadawca) to nikt nie ma "dochodu na kursie" - a w
    > szczególności nadawca, który wcześniej kupił te dolary za złotówki.

    Nie jest wg mnie istotne kto i co wymienia, tylko zdarzenia podatkowe.
    Aby mieć różnice na kursie musisz mieć punkt odniesienia.

    W przypadku firm, takim punktem odniesienia jest kurs średni NBP, na
    dzień roboczy przed wystawieniem faktury. Jeśli rzeczywisty kurs w
    momencie otrzymania płatności jest inny, to masz różnice kursowe i
    zysk/stratę do zaksięgowania.

    W przypadku osób fizycznych, to pytanie co jest takim zdarzeniem?
    Zakładam, że ktoś np. w dolarach zarabia, a nie że kupuje/sprzedaje
    waluty i zarabia na różnicy kursu w czasie.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 104. Data: 2022-09-22 10:11:38
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 22 września 2022 o 09:57:50 UTC+2 Wojciech Bancer napisał(a):

    > W przypadku osób fizycznych, to pytanie co jest takim zdarzeniem?
    > Zakładam, że ktoś np. w dolarach zarabia, a nie że kupuje/sprzedaje
    > waluty i zarabia na różnicy kursu w czasie.

    No to źle zakładasz, cały wątek jest o tym, że KUPIŁO się dolary np. po 4zł (rok-dwa
    temu), a teraz są po 5zł - i jak je wydać, żeby nie zapłacić podatku od tego "zysku"
    1zł na dolarze.

    No i mega chamskie złodziejstwo, że inflacji na złotówce nie można sobie wliczyć w
    koszty.

  • 105. Data: 2022-09-22 11:05:31
    Od: Marek <k...@o...pl>

    > On 2022-09-21, Marek <k...@o...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ale od jakiego punktu bierzesz "zysk na dolarach"? Skąd on sie bierze?

    No na wzroście kursu posiadanych dolarów od momentu ich zakupu. Ale jak
    mi potwierdził prawnik, jedynie wymiana USD na PLN gdy trzymam USD żeby
    zarobić na zmianie kursu, stanowi dochód podatkowy. Wydatkowanie
    zyskownych dolarów na dobra i usługi nie stanowi dochodu podatkowego.

    No w sumie ciekawa opcja, mieć dolary w trakcie spadkowej części cyklu
    koniunkturalnego i płacić kartą wielowalutową wszędzie w Polsce... Tyle
    że pod knoec bessy i tak trzeba wymienić te dolary na PLN by kupić akcje
    na giełdzie, więc w tej części dochód już będzie opodatkowany

  • 106. Data: 2022-09-22 11:11:40
    Od: Marek <k...@o...pl>

> [...]
    "zysku" 1zł na dolarze.

    > No i mega chamskie złodziejstwo, że inflacji na złotówce nie można sobie wliczyć w
    Potwierdzam, złodziejstwo. Od zabezpieczenia przy inflacji gdy dolar
    dziś jest mocniejszy o ponad 20% niż przed rokiem, jeszcze chcą podatek
    od dochodów opodatkowany nie Belkowo (19%) do poziomu 1mln zł dochodu ,
    ale najczęściej wyżej do poziomu skali podatkowej dla osób fizycznych! W
    ogóle to zastanawiam sie nad ukryciem tego dochodu, trudno , ryzyk
    fizyk. 10 800 zł + 32% nadwyżki ponad dochód 120 000 zł nie uśmiecha mi
    się płacić od mojej wiedzy zabezpieczenia się przed inflacją i spadkiem
    siły nabywczej pieniądza. Najwyżej policzę sobie w PIT-8C 19% podatku od
    dochodu z kantoru internetowego a nie 30% . Udam głupiego. Dla mnie to
    takie samo ryzyko a czy rynek giełdowy, walutowy czy krypto czy
    kontrakty to wsio rawno. 19% i koniec.

  • 107. Data: 2022-09-22 11:59:09
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-09-22, Marek <k...@o...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > zarobić na zmianie kursu, stanowi dochód podatkowy. Wydatkowanie
    > zyskownych dolarów na dobra i usługi nie stanowi dochodu podatkowego.

    A taki myk:
    Przelewasz dolary na XTB, kupujesz za to jakiś ETF o niskiej zmienności,
    następnego dnia wykupujesz i wypłacasz sobie te dolary.

    Są już "czyste", czy nie? :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 108. Data: 2022-09-22 15:51:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 21 Sep 2022 22:51:06 +0200, Marek wrote:

> [...]
    > A czy mogę w Polsce opłacić zakup samochodu osobowego dolarami w celach
    > prywatnych jako osoba fizyczna ? Chodzi o zakup samochodu osobowego na
    > użytek własny od dilera samochodów w Polsce. Czy wydatkowane w ten
    > sposób dolary również trzeba rozpatrywać pod względem ewentualnych
    > dochodów z tytułu różnic kursowych? Kupiłem dolara za 4,30, trzymam go
    > rok i opłacam zakup sachochodu za posiadane USD na konto dilera .
    >
    > To nie są rożnice kursowe. W takim przypadku nie powstaje przychód
    > podatkowy. Przychód powstaje w momencie handlu walutami a nie w momencie

    Odpowiedz IMO godna prawnika :-)

    Tzn owszem - nie ma sprzedazy, to nie ma przychodu,
    ale ile warty jest ten towar?

    A potem bedzie inwentaryzacja i podsumowanie roku ...

    J.

  • 109. Data: 2022-09-22 16:09:12
    Od: Marek <k...@o...pl>

> [...]
    > Przelewasz dolary na XTB, kupujesz za to jakiś ETF o niskiej zmienności,
    > następnego dnia wykupujesz i wypłacasz sobie te dolary.

    Na polskim XTB można kupować za dolary ? Jeśli tak , to od wzrostu
    wartości ETFa po wykupie na wzroście kursu ETFa , także należy się
    podatek 19% Belki od zysków kapitałowych. Przyjmując że dolar nie
    wzrośnie , a ETF wzrośnie, to i tak jest podatek Belki 19% od takiego
    dochodu.

  • 110. Data: 2022-09-22 16:10:29
    Od: Marek <k...@o...pl>

    W dniu 2022-09-22 o 15:51, J.F pisze:

    > Odpowiedz IMO godna prawnika :-)
    >
    > Tzn owszem - nie ma sprzedazy, to nie ma przychodu,
    > ale ile warty jest ten towar?
    >
    > A potem bedzie inwentaryzacja i podsumowanie roku ...
    >
    > J.

    U mnie jako osobie fizycznej bez działalnosci gospodarczej, nie ma
    inwentaryzacji:)) Nic tylko inwestować cyklicznie strategicznie i zyskiwać!