eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiLUKAS i prowizja 30 PLN [długie] › LUKAS i prowizja 30 PLN [długie]
  • Data: 2002-10-09 15:36:04
    Temat: LUKAS i prowizja 30 PLN [długie]
    Od: "Wojciech Nawara" <w...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Witam,


    Ponownie poruszę temat powszechnie już znany na tej liście - chodzi o
    pobieranie 30 PLN prowizji za chociażby jednogrosikowy debet.

    Sprawa dotyczy mojej dziewczyny. Bidulka nie miała nigdy konta w banku.
    Namówiłem ją na mBank - nawet się jej spodobało. Ale aby wpłacić pieniądze,
    musiała biegać wpłacać je na moje konto w Lukasie. Postanowiła założyć
    własne. Cieszyłem się z tego, że chce "sama". ;)

    Ostrzegałem o tym, że jeśli wpłaci pieniądze na konto - nie będzie ich miała
    od razu na karcie. Ostrzegałem, że jeśli zrobi przelew - niech uważa i niech
    nie wypłaca drugi raz tych samych pieniędzy w bankomacie. Informowałem o
    aktualizacji sald bank<->BZWBK raz na dzień roboczy.
    Tyle dobrze, że przynajmniej prawie od razu są blokowane w banku środki po
    zapłacie kartą i wypłącie gotówki w bankomacie [przynajmniej jeszcze
    niedawno tak było].

    Jednak tego, to się nie spodziewałem. Ola [bo tak mej drugiej połówce na
    imię] nie do końca zapamiętała TOiP. Każdemu może się przydarzyć. Czasami
    wydrukowała stan konta w bankomacie. 50 groszy, można przeboleć [i tak
    dobrze, bo ja kiedyś drukowałem sobie historię kilka razy i do tego saldo
    ;-)].

    Tak więc po kolei:

    Było 0,03 PLN.

    Zrobiłem przelew 20 PLN. Zaksięgowany 02.10.2002.

    Następna pozycja w historii - minus 0,50 PLN - prowizja - wydruk salda.
    03.10.2002.

    Póżniej - 04.10.2002 - następny wydruk salda. Minus 0,50 PLN.

    I teraz zaczynają się schodki - 04.10.2002 - udzielenie kredytu na kwotę
    0,97 PLN.
    Zaraz po tym wypłata z bankomatu na kwotę 20 PLN - księgowana z tą samą
    datą...

    JEDEN dzień później spłata kredytu - minus 0,97 PLN. A zaraz potem prowizja.
    Minus 30 PLN.

    Telefon na LUKASlinię - opłata została pobrana za niedozwolone saldo
    debetowe. Nie ma możliwości odkręcenia tego.


    I dobrze, niby na papierze wszystko jest po ich stronie. Saldo ujemne było.
    Jednak za dużo "ale" w tej sprawie.


    Po pierwsze - sekundę przed pobraniem kwoty 20 PLN Ola sprawdzała saldo. Ma
    na wydruku równe 20 PLN. Więc właściciel rachunku ma NA PAPIERZE stan
    środków dostępnych w danej chwili...

    Po drugie - dlaczego BZWBK, mimo tego, że wiedziało przecież, że dzień
    wcześniej dokonano wydruku salda, nie obniżyło środków dostępnych o te
    cholerne 50 groszy?

    Po trzecie - uważam, że skoro bank ofruje mi jako jedną z dostępnych
    możliwości - sprawdzenie aktualnego salda w bankomacie - mogę i POWINIENEM
    mu wierzyć. Nie mam powodów, aby sądzić, że bank robi mnie w konia.

    Po czwarte - regulamin lub instrukcja powinny wyraźnie informować o
    opóźnieniach, jakie wystęują na linii BZWBK<->LUKAS. A tego nie robią.
    Informują jedynie, że obsługą kart zajmuje się centrum BZWBK. I dobrze, ale
    niech będzie czarno na białym ta offline'owość. Bo obecnie niewiele klientów
    Lukas Banku jest tego świadoma.

    Po piąte - mamy XXI wiek, nie będziemy przecież biegać z kartką papieru i
    notować wszystkie transakcje i opłaty. Po to korzystam z usług rzekomo
    nowoczesnego i przyjaznego banku, żeby ona pamiętał o tym za mnie...

    W końcu - jest to przecież najprostsza z możliwych kart - VISA Electron. Nie
    żadna tam wypukła kredytówka. Najzwyklejsza karta, o której bank oficjalnie
    twierdzi, że można z niej wypłacać tylko to, co ma się na koncie plus
    ewentualny limit debetowy. Tak? Nieprawda!


    Pół biedy z tym, że saldo jest aktualizowane raz na dobę - można to
    przeboleć. Nie to jest tutaj tego przyczyną. Tyle dobrze, że BZWBK potrafi
    samo - bez komunikacji z bankiem - obniżyć saldo dostępne na karcie Visa
    Electron o kwotę wypłaconą z bankomatu, lub o kwotę, na którą dokonano
    transakcji karcianej.
    Problem polega na tym, dlaczego NIE OBNIŻA salda dostępnego mimo wykonywania
    wydruków. Przecież chyba nie byłoby problemem, żeby natychmiast centrum
    BZWBK zablokowało nieszczęsne 50 groszy.

    Przecież w taki sposób można sobie tymi prowizjami 30 PLN nieźle zarobić.
    Sytuacja hipotetyczna. Przychodzi klient do bankomatu. Drukuje saldo. 100
    PLN. Następnie wypłaca 100 PLN, bo nie zna prowizji. Ale uważa, że skoro
    bankomat tyle da - to tyle ma na koncie. I za chwilę zapłaci 30 PLN
    prowizji. Nie każdy jest specjalistą - bankowcem. I ma prawo sądzić, że
    skoro ma napisane, że ma 100 PLN, to tyle właśnie ma. Sam jakiś czas temu
    myślałem, że taki wydruk prezentuje stan już po odjęciu opłaty [jak jeszcze
    miałem konto w Millennium - lata temu - ale Milennium nie pozwoliłoby wtedy
    wypłacić 100 PLN i zrobić debetu].

    Takie 30 PLN kary to sobie może zrobić bank, który ma sprawny w 100% system,
    a nie Lukas, który w ten sposób przerzuca odpowiedzialność...

    Uważam to za conajmniej niesprawiedliwe i nieuczciwe. Wygląda na to, że moja
    druga połówka zraziła się do banków na dłuższy czas. Faktem jest to, że
    rzekomo przyjazny klientowi bank nie dowala kary 30 PLN za jednodniową
    pożyczkę całych 97 groszy! Do tego pożyczkę powstałą TAKŻE z winy właśnie
    banku!

    Gdzie tu jest ta "przyjazność"?

    Zaraz napiszę Oli reklamację, którą wyślemy do Centrali. Właśnie - jak
    myślicie - wysyłać do Centrali, czy złożyć w oddziale. Czy reklamację
    złożoną w oddziale rozpatrywać będzie oddział? Albo może faksem? Reklamował
    ktoś coś już w Lukasie? Jak odpowiadają, w jakim czasie?

    A uważam także, że należałoby jakoś na bank wpłynąć. Poczekamy na odpowiedź
    na reklamację. Ale warto coś zrobić - może jakiś inspektor bankowy, czy cuś.
    Arbiter raczej nie wchodzi w grę - bo nie będę Oli do Warszawy ciągnął [ja
    bym pojechał, a co :)]. Poza tym chodzi mi racej o instytucję, która będzie
    mogła wpłynąć na bank ogólnie, aby nie robił tak ze WSZYSTKIMI klientami,
    nie chodzi tylko o zwrot tej jednej prowizji...


    --
    Pozdrawiam,

    Wojciech Nawara
    w...@p...onet.pl; 0501950782

    ZANIM ZADASZ PYTANIE --> www.telefon.gsm.pl/faq

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1