  • 1. Data: 2002-09-15 18:12:41
    Temat: Mieszkania, banki i problemy z kupnem
    Od: Kamil Jonca <k...@p...onet.pl>

    Tak sobie czytałem wątek o kupnie mieszkania.
    I przyszła mi do głowy głupia myśl: rachunek powierniczy.
    Nie, nie będzie to o produkcie PKO BP choć idea podobna.
    Rachunek otwierany na krótki czas(7? 14? 21? dni)
    W jego otwarci uczestniczą 2 strony (+bank oczywiście)
    Przy otwarciu sprzedający podaje swoje konto na które mają trafić
    pieniądze po pomyślnym zakończeniu transakcji, a kupujący swoje - aby
    było wiadomo gdzie odesłać gdy transakcja nie dojdzie do skutku.
    Dodatkowo wydawany jest blankiet poświadczenia zawarcia transakcji.

    Zastrzeżenie jest takie, że likwidacji rachunku może być dokonana:
    a) przez srzedającego, gdy przedstawi on pdopisane poświadczenie, wtedy
    pieniądze są przelewane na jego konto.
    b) wpp po ustalonym terminie pieniądze wracają na konto kupującego.

    Po otwarciu kupujący przelewa na to konto odpowiednią sumę (+np.
    prowizje).
    Powiedzmy że o stanie konta obie strony mogą się dowiedzieć przez
    telefon( na przykład)

    I teraz: idę ze sprzedawcą mieszkania, zakładamy taki r-k.
    ja wpłacam pieniądze, sprzedający może się o pieniądze dowiedzieć,
    jeśli ich nie ma to po prostu nie przyjdzie do notariusza.

    u notariusza jest spisywany akt sprzedaży mieszkania, i jednocześnie
    podpisywane poświadczenie zawarcia tej transakcji.

    dalej sprzedający idzie do banku przedstawia poświadczenie i cieszy się
    kasą.

    Czy ten pomysł jest głupi i dlaczego ?

    KJ

    --
    Ten tekst powstał w nadziei, ze bedzie komuś przydatny, jednak autor nie
    bierze odpowiedzialnosci za skutki wynikłe z jego przeczytania.

  • 2. Data: 2002-09-15 19:58:07
    Temat: Re: Mieszkania, banki i problemy z kupnem
    Od: "Bogdan" <b...@h...pl.remove-it>

    Użytkownik "Kamil Jonca"
    > Tak sobie czytałem wątek o kupnie mieszkania.
    > I przyszła mi do głowy głupia myśl: rachunek powierniczy.

    Hm, wymyśliłeś elektroniczny czek potwierdzony. Potwierdzenie czeku polega
    na zablokowaniu na rachunku kupującego kwoty na 30 dni. Kupujący nie może
    ruszyć pieniędzy bez zwrotu takiego czeku. Jeżeli da go sprzedającemu, ten
    może zrealizować go do wysokości potwierdzenia.
    Tyle że banki często nie chcą dawać czeków, a jak nie dają to i nie
    potwierdzają.

    Bogdan

  • 3. Data: 2002-09-16 07:23:19
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Kamil Jonca" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Tak sobie czytałem wątek o kupnie mieszkania.
    > I przyszła mi do głowy głupia myśl: rachunek powierniczy.

    Inaczej rachunek "escrow".
    Bardzo czesto stosowany przy transakcjach papierami wartosciowymi (np.
    akcje).
    Nie slyszalem, zeby banki reklamowaly te usluge dla "drobnego" klienta.

    Ostatnio o "escrow" mozna było poczytac w gazetach. Ma byc stosowany jako
    zabezpieczenie w transakcjach z deweloperami na rynku pierwotnym mieszkan.
    Wypowiedzi deweloperow byly raczej negatywne (oni chca budowac za pieniadze
    klienta, a nie na kredyt).

    Karol

  • 4. Data: 2002-09-16 07:50:48
    Od: "Kamil Jońca" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > akcje).
    > Nie slyszalem, zeby banki reklamowaly te usluge dla "drobnego" klienta.
    No właśnie, ale dlatego, ze nikt nie wpadł czy dlatego, że są jakieś kruczki
    przy podpiswaniu aktu , z powodu których to nie zadziała?

    KJ

  • 5. Data: 2002-09-16 07:55:31
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    > No właśnie, ale dlatego, ze nikt nie wpadł czy dlatego, że są jakieś
    kruczki
    > przy podpiswaniu aktu , z powodu których to nie zadziała?

    Kruczkow nie widze.
    Moze banki mysla, ze nie bedzie popytu na taki rachunek przy obecnej cenie
    pobieranej za taka usluge.
    Sam sie kiedys nameczylem, zeby w duzym polskim banku znalezc osobe, ktora
    ma "opanowana" znajomosc produktu.

    Karol

  • 6. Data: 2002-09-16 08:30:54
    Od: "Grzegorz" <g...@p...onet.pl>

    W której Rzepie w dodatku zdaje się nieruchomości było o rachunkach powierniczych.
    Takie
    coś istnieje, tylko banki za to pobierają takie opłaty, że raczej nikt nie korzysta.
    Grzegorz

  • 7. Data: 2002-09-16 08:40:12
    Od: "b2d2" <m...@g...pl>

    > Wypowiedzi deweloperow byly raczej negatywne (oni chca budowac za pieniadze
    > klienta, a nie na kredyt).

    A głupi ludzie dają im pieniądze...

    Pinio
    --
    "Bo jak się człowiek przejmie rolą sam pan wisz
    to zaraz plecy go rozbolą albo krzyż..."