  • 31. Data: 2003-07-18 15:24:15
    Temat: Re: Millennium - jak wyplacic?
    Od: "Szymon Bzoma" <s...@N...gazeta.pl>

    Miernik <m...@c...pl> napisał(a):

    > Konserwatysci uznaja wolnosc ekonomiczna, ale nie wolnosc personalna,
    > z kolei liberalowie uznaja wolnosc osobista, ale nie wolnosc
    > ekonomiczna. Libertanianie uznaja oba rodzaje wolnosci.

    Jestem za. Nigdy nie chcialo mi się tracić czasu na rozpatrywanie jaką opcję
    polityczną reprezentuję, ale jestem za oboma rodzajami wolności w słowach i
    czynach (tak sądzę).
    Ale pomimo to uważam, że na styku
    klient_indywidualny/mega_firma_z_rzeszą_prawników danie każdemu takich samych
    uprawnień

    wcale nie oznacza równości szans.

    Wolność może i tak ale nie równość. Gdybym chciał być równy wobec banku to
    musiałbym poświęcać lata na studiowanie rzeczy, którymi się zawodowo nie
    zajmuję. Dlatego idąc do banku chcę mieć ogólne gwarancje bycia potraktowanym
    uczciwie. I jeżeli to moje zaufanie nie jest nadużywane - to wtedy jest OK.
    Jest równość i wolność.

    Jeżeli moje zaufanie jest nadużywane - to znowu - mogę latami studiować
    prawo, zmieniać banki, ciągać je po sądach lub nawet zrezygnować z ich usług,
    albo odwołać się do instytucji która wyręczy mnie w postępowaniu sądowym.
    Innymi słowy uważam, że UOKiK w naszym kraju daje mi szansę na to, że moje
    prawa będą szanowane. To oczywiście nie zmienia faktu, że to rozwiązanie jest
    skrojone na miarę naszego kraju, który jest daleki od ideału. I w innej
    sytuacji uznałbym zapewne takie instytucje za anty-wolnościowe. Jak dotąd
    UOKiK w moim odczuciu ne naruszył wolności gospodarowania. Ale to tylko
    odczucia.

    > Zalozenie ze zakladamy rachunek po to by wyplacac _gotowke_ jest bledne.

    A ja uważam że jest prawidłowe. Skoro są tam moje pieniądze to znaczy że to
    ja chcę z nich korzystać. Z tej fundamentalnej różnicy wynika cały nasz spór.
    Ja pocieszam się tym, że sąd uważa tak jak ja - a to już coś :-)

    > Porownajcie to z ciekawym artykulem dotyczacym prowizji za platnosci
    > karta w Australii: http://www.kartyonline.net/art_23.html

    A to jest super sprawa, bo w efekcie uderzy ona w wydawców kart co powinno
    dać efekt w postaci zmniejszenia obciążeń sprzedawców detalicznych. To dowód
    na to, że gra rynkowa jest lepsza od monopolu. Monopol to zawsze tragedia dla
    konsumentów.

    > Moim zdaniem podejscie banku centralnego Australii, ktory zniosl zakaz
    > roznicowania cen dla placacych karta, jest sluszne, i jest dokladnie
    > przeciwne podjesciu polskiego Urzedu Antymonopolowego/UOKiK.

    Nie jest przeciwne. Jest zbieżne. Uderza w działania molocha, zmniejsza jego
    zyski pozostawiając pieniądze w kieszeniach klientów. To że akurat tylko ich
    części (nie płacącej kartą) to początek. Za jakiś czas wszyscy zaoszczędzą.

    > Zle jest oferowac pozornie bezplatne uslugi, za ktore placi ogol
    > klientow, w tym Ci ktorzy znich w ogole nie korzystaja.
    > Nie ulega watpliwosci ze ktos poniesc koszty wyplat gotowki musi. I
    > wszelka logika nakazuje aby to byl korzystajacy z uslugi a nie ten
    > ktory ja oferuje. Oferowanie uslug i jednoczesnie ponoszenie ich
    > kosztow jest dzialanoscia chartytatywna, ktora jest wielce chwalebna,
    > ale nie nalezy nikogo zmuszac do bycia instytucja chartytatywna. Tak
    > wiec koszty powinni poniesc klienci.

    Co to znaczy płaci ogół?
    Skoro bank ma bankomat, którego koszty stałe funkcjonowania to np. 99% a 1%
    to koszty transakcji na średnim poziomie - to obciążenie klientów w DANEJ
    chwili korzystających z bankomatu 100% kosztami jest nieuczciwe w stosunku do
    nich. Bo przecież to, że inni nie korzystają nie oznacza, że nie mają takiej
    możliwości. Skoro mają możliwość, tzn. że założyli konto, które na to pozwala
    i mają kartę - to niech też ponoszą koszty stania bankomatu. Dlaczego to jest
    wobec nich nieuczciwe???

    Jaki system byłby do końca uczciwy? Żaden. Nie wiadomo bowiem ile transakcji
    będzie wykonanych i czy spowodują one 1, 30 czy 99% kosztów funkcjonowania
    bankomatów. Itd. To jest bardzo złożona sprawa i niestety mieszanie tu
    ideologii nie pomaga. Skoro nie da się zrobić systemu idealnego to lepiej
    wybrać taką niedoskonałość, kóra będzie czytelna i nie będzie kłóciła się np.
    z prawem czy zdrowym rozsądkiem. To tylko moje zdanie.

    > Teraz tylko pytanie ktorzy:
    >
    > Czy Ci co korzystaja z uslugi, czy rozlozyc to na wszystkich klientow,
    > nawet tych niekorzystajacych?

    nie chce korzystać z bankomatów niech nie zakłada RORu tylko lokatę. Przecież
    tu też nie ma przymusu :-) Albo ROR bez karty, która w niektórych kontach
    płatna jest dodatkowo (VE w e-pakiecie Fortisu). Chyba taki mieszany system
    byłby najlepszy, ale jak się miesza i miesza to od tego nie przybywa.

    To już wałkowanie w te i we wte. dla mnie skądinąd interesujące.

    Pozdrawiam
    Szymon