  • 31. Data: 2005-07-07 07:29:32
    Temat: Re: Multibank - mala opowiastka
    Od: "Olgierd" <o...@p...pl.pl.spam.nie.dz>

    "K.K." <e...@d...wytnij.pl> napisał(a):

    > Przy umowach pisemnych wymaga się autoryzacji i to też może być
    > dyskusyjne,
    > ale w tym przypadku żaden przepis prawa nie wymaga uczynienia tego
    > podpisem.
    > W tych przypadkach, gdzie wymagany jest podpis, jest to wyraźnie
    > zaznaczone.

    Mogę prosić o rozwinięcie tematu, szczególnie jeśli chodzi o autoryzację
    umowy pisemnej?

    --
    Olgierd
    gsm: +48502DEFUNK ||| JID: o...@j...org ||| gg: 3657597

  • 32. Data: 2005-07-07 08:18:26
    Od: Pyciu <p...@f...com>

    On 2005-07-07, Olgierd <o...@p...pl.pl.spam.nie.dz> wrote:
    > Mogę prosić o rozwinięcie tematu, szczególnie jeśli chodzi o autoryzację
    > umowy pisemnej?

    Autoryzacji ? Hmmm na moje to albo jakis bubel, albo ktos tu bredzi.
    Odreczny podpis (analogowy (-;) jest jedyna akceptowalna forma
    przy zawieraniu umowy o prowadzenie rachunku bankowego.
    No chyba sie nic w tym temacie jeszcze nie zmienilo ...

    pzdr.
    --
    Jarek
    *Jak pchly skacza mysli z czlowieka na czlowieka. Ale nie kazdego gryza.

  • 33. Data: 2005-07-07 10:00:03
    Od: "Olgierd" <o...@p...pl.pl.spam.nie.dz>

    Pyciu <p...@f...com> napisał(a):

    > Odreczny podpis (analogowy (-;) jest jedyna akceptowalna forma
    > przy zawieraniu umowy o prowadzenie rachunku bankowego.
    > No chyba sie nic w tym temacie jeszcze nie zmienilo ...

    Tożsame z podpisem własnoręcznym jest oświadczenie woli złożone bezpiecznym
    podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
    kwalifikowanegcertyfikatu (art. 78 par. 2 kc).

  • 34. Data: 2005-07-07 12:51:04
    Od: "Darek" <00darek@no_spam.poczta.onet.pl>

    > Tożsame z podpisem własnoręcznym jest oświadczenie woli złożone
    > bezpiecznym
    > podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego
    > kwalifikowanegcertyfikatu (art. 78 par. 2 kc).

    Ale ile osób go uzywa???

    Darek

  • 35. Data: 2005-07-07 17:02:44
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Kamil Jonca" <k...@p...onet.pl> wrote in message

    > Wiem, że w prawie bankowym jest zapis o umowie pisemnej, ale zdaje się
    > że nie ma tam rygoru nieważności, i prawdę mówiąc, nie wiem co to
    > znaczy. Czy faktycznie nieważność umowy, czy też np. tylko problemy
    > dowodowe dla banku czy jeszcze coś innego.

    Umowa rachunku bankowego moze byc zawarta w sposob inny niz na pismie. Brak
    formy pisemnej oznacza, ze w procesie sadowym zeznania swiadkow beda mogly
    byc przedstawione tylko za zgoda drugiej strony. Sama umowa jest wazna.
    Forma pisemna jest do celow dowodowych - brak rygoru niewaznosci.

    Maciej

  • 36. Data: 2005-07-07 18:23:03
    Od: "Darek" <00darek@no_spam.poczta.onet.pl>

> [...]
    > byc przedstawione tylko za zgoda drugiej strony. Sama umowa jest wazna.
    > Forma pisemna jest do celow dowodowych - brak rygoru niewaznosci.

    A co na to Art 52.1 Prawa Bankowego??

    Zacytuje
    "
    Art. 52. 1. Umowa rachunku bankowego jest zawierana na piśmie.

    2. Umowa rachunku bankowego powinna określać w szczególności:

    1) strony umowy,

    2) rodzaj otwieranego rachunku,

    3) walutę rachunku,

    4) czas trwania umowy,

    5) o ile strony zastrzegają oprocentowanie środków pieniężnych zgromadzonych
    na rachunku -

    wysokość tego oprocentowania i przesłanki dopuszczalności jego zmiany przez
    bank, a także

    terminy wypłaty, postawienia do dyspozycji lub kapitalizacji należnych
    odsetek,

    6) wysokość prowizji i opłat za czynności związane z wykonywaniem umowy oraz
    przesłanki i

    tryb ich zmiany przez bank,

    7) formy i zakres rozliczeń pieniężnych dokonywanych na polecenie posiadacza
    rachunku oraz

    terminy ich realizacji,

    8) przesłanki i tryb dokonywania zmian umowy,

    26

    9) przesłanki i tryb rozwiązania umowy rachunku bankowego,

    10) zakres odpowiedzialności banku za terminowe i prawidłowe przeprowadzenie
    rozliczeń

    pieniężnych oraz wysokość odszkodowania za przekroczenie terminu realizacji
    dyspozycji

    posiadacza rachunku.

    3. Do obliczania należnych odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych na
    rachunku

    przyjmuje się, że rok liczy 365 dni"

    Darek

  • 37. Data: 2005-07-07 18:46:35
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Darek" <00darek@no_spam.poczta.onet.pl> wrote in message

    > A co na to Art 52.1 Prawa Bankowego??
    >
    > Zacytuje
    > "
    > Art. 52. 1. Umowa rachunku bankowego jest zawierana na piśmie.

    Wlasnie to co napisalem... Jasno jest okreslone w KC...

    Art. 74.

    § 1. Zastrzeżenie formy pisemnej bez rygoru nieważności ma ten skutek, że w

    razie niezachowania zastrzeżonej formy nie jest w sporze dopuszczalny

    dowód ze świadków ani dowód z przesłuchania stron na fakt dokonania

    czynności. Przepisu tego nie stosuje się, gdy zachowanie formy pisemnej jest

    zastrzeżone jedynie dla wywołania określonych skutków czynności prawnej.

    § 2. Jednakże mimo niezachowania formy pisemnej przewidzianej dla celów

    dowodowych, dowód ze świadków lub dowód z przesłuchania stron jest

    dopuszczalny, jeżeli obie strony wyrażą na to zgodę, jeżeli żąda tego

    konsument w sporze z przedsiębiorcą albo jeżeli fakt dokonania czynności

    prawnej będzie uprawdopodobniony za pomocą pisma.

    § 3. Przepisów o formie pisemnej przewidzianej dla celów dowodowych nie

    stosuje się do czynności prawnych w stosunkach między przedsiębiorcami.

    Maciej

  • 38. Data: 2005-07-07 20:05:24
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    W odpowiedzi na wypowiedź <news:dajru9$c9t$1@news.onet.pl> autorstwa
    niejakiego Darek wyjaśniam co następuje:

    > A co na to Art 52.1 Prawa Bankowego??

    OK, jemu chodzi o to, że forma pisemna jest zastrzeżona bez rygoru
    nieważności.
    Aczkolwiek problem poruszany w topicu sprowadza się właśnie do ew.
    dowodów na okoliczność zawarcia umowy rachunku bankowego i podstawy do
    naliczenia przez bank opłat za jego prowadzenie. Wobec niezachowania
    formy pisemnej bank oczywiście nie ma na nic szans.

    --
    Olgierd
    gsm: 502DEFUNK ||| JID: o...@j...org ||| gg: 3657597

  • 39. Data: 2005-07-08 05:29:49
    Od: Kamil Jonca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 7 Jul 2005 22:05:24 +0200,
    osoba podpisana: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>
    napisała:
> [...]
    > naliczenia przez bank opłat za jego prowadzenie. Wobec niezachowania
    > formy pisemnej bank oczywiście nie ma na nic szans.
    No tak. Ale to jest jednak trochę inne stwierdzenie, niż "tylk forma
    pisemna i nic więcej" , prawda?
    KJ

    http://strony.aster.pl/kjonca/#f4y
    Nie przerywaj mi, kiedy ja przerywam
    --W.Churchill

  • 40. Data: 2005-07-08 07:41:42
    Od: "Olgierd" <o...@p...pl.pl.spam.nie.dz>

    Kamil Jonca <k...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Dnia Thu, 7 Jul 2005 22:05:24 +0200,

    > No tak. Ale to jest jednak trochę inne stwierdzenie, niż "tylk forma
    > pisemna i nic więcej" , prawda?

    Mam wątpliwość czy jednak. Przepisy wymagają aby umowa określała szereg
    warunków (essentialia negotii), wobec braku ich ustalenia umowa nie może
    być wykonana. Bank miałby dodatkową trudność ze wskazaniem, w którym
    momencie zawarcia umowy z pominięciem formy pisemnej ustalono te warunki.