  • 1. Data: 2009-07-31 13:46:51
    Temat: Obligacje?
    Od: Przemyslaw Kempinski <k...@p...fm>

    Witam,

    Czy ktos ma gdzies ladnie opisany rynek obligacji, jak sie na nim
    zarabia itp. itd.? Ostatnio w TV cos mowili o obligacjach, ich
    rentownosci oraz wplywu stop procentowych na ich wartosc. Do konca
    tego nie rozumiem. Czy jezeli kupuje obligacje Skarbu Panstwa o stalej
    stopie procentowej to moge na nich stracic? Wydawalo mi sie, ze jezeli
    kupuje sie obligacje to w tym wypadku Panstwo zobowiazuje sie wykupic
    obligacje w danym dniu i oplacic ich odsetki, czyli w przypadku
    powiedzmy 5 % obligacji dwuletnich po dwoch latach powiniennem
    otrzymac wartosc nominalna obligacji powiekszona o 10%... Czy tak
    jest?

    --
    Przemyslaw Kempinski

  • 2. Data: 2009-07-31 14:15:30
    Temat: Re: Obligacje?
    Od: "szemcio" <szemcio@__o2.pl>

> [...]
    > powiedzmy 5 % obligacji dwuletnich po dwoch latach powiniennem
    > otrzymac wartosc nominalna obligacji powiekszona o 10%... Czy tak

    Jesli stopy procentowe beda na poziomie 10 % rocznie to chyba jednak
    stracisz nie zyskasz (tak wysokie stopy beda podyktowane zapewne inflacja
    na troche mniejszym - powiedzmy 9% poziomie) ?
    Moze lepiej pomysl o trzy latkach
    Pozdr

    --
    szzzz.

  • 3. Data: 2009-07-31 14:29:33
    Od: "Gonzo" <g...@n...net>

    "Przemyslaw Kempinski" <k...@p...fm> wrote in message
> [...]
    > tego nie rozumiem. Czy jezeli kupuje obligacje Skarbu Panstwa o stalej
    > stopie procentowej to moge na nich stracic?
    Tak, jesli sprzedaz na gieldzie taniej niz kupiles lub jesli SP nie odkupi.

> [...]
    > powiedzmy 5 % obligacji dwuletnich po dwoch latach powiniennem
    > otrzymac wartosc nominalna obligacji powiekszona o 10%... Czy tak

    Odsetki sa wyplacane co rok, jesli zdecydujesz sie sprzedac na gieldzie
    otrzymasz odsetki do tego dnia wg tabel na
    http://www.obligacjeskarbowe.pl/index.php?id=tabods1

  • 4. Data: 2009-07-31 14:39:46
    Od: Przemyslaw Kempinski <k...@p...fm>

    Dnia Fri, 31 Jul 2009 15:29:33 +0100, "Gonzo" <g...@n...net>
    napisał(a):

    <cut>

    >Tak, jesli sprzedaz na gieldzie taniej niz kupiles lub jesli SP nie odkupi.

    Okay, zalozmy, ze nie sprzedam. Obligacje sa dwuletnie ze stopa 5 %.
    Czy po dwoch latach, zakladajac ze SP nie zbankrutuje obligacje
    zostana wylupione po cenie nominalnej i co roku otrzymam 5 %?

    >Odsetki sa wyplacane co rok, jesli zdecydujesz sie sprzedac na gieldzie
    >otrzymasz odsetki do tego dnia wg tabel na
    >http://www.obligacjeskarbowe.pl/index.php?id=tabods
    1

    Okay, to jak sprzedaje, a jak kupuje, to odestki mi sie takze chyba
    naleza, jak sa naliczne dla nowego nabywcy?

    Druga sprawa co to jest rentownosc obligacji. Podobno jak spada to sie
    zarabia, a jak rosnie to traci, czy to tez dotyczy obligacji SP i czym
    roznia sie obligacje o stalej i zmiennej stropie procentowej?

    --
    Przemyslaw Kempinski

  • 5. Data: 2009-07-31 14:59:26
    Od: "Gonzo" <g...@n...net>

    > Okay, zalozmy, ze nie sprzedam. Obligacje sa dwuletnie ze stopa 5 %.
    > Czy po dwoch latach, zakladajac ze SP nie zbankrutuje obligacje
    > zostana wylupione po cenie nominalnej i co roku otrzymam 5 %?
    Tak.

    > Okay, to jak sprzedaje, a jak kupuje, to odestki mi sie takze chyba
    > naleza, jak sa naliczne dla nowego nabywcy?
    Nie no, jak chcesz kupic na gieldzie to musisz zaplacic odsetki do tego dnia
    (tak naprawde to chyba D+2 albo D+3).

    > Druga sprawa co to jest rentownosc obligacji. Podobno jak spada to sie
    > zarabia, a jak rosnie to traci, czy to tez dotyczy obligacji SP i czym
    > roznia sie obligacje o stalej i zmiennej stropie procentowej?

    Rentownosc to roczna stopa zwrotu. Jesli obligacja kosztuje 100 pln i daje
    odsetki 5 pln to rentownosc wynosi 5%.
    Teraz wyobraz sobie ze cena obligacji na gieldzie spada, wtedy 5 pln bedzie
    stanowilo wiekszy procent wiec rentownosc rosnie ale straciles na wycenie
    (przynajmniej na wycenie gieldowej, SP ciagle obiecuje odkupic po 100).

    Zerknij tutaj:
    http://bossa.pl/notowania/o/ciagle/obligacje/?sort=r
    entynett&dates=2009-07-20

  • 6. Data: 2009-07-31 15:32:14
    Od: Przemyslaw Kempinski <k...@p...fm>

    Dnia Fri, 31 Jul 2009 15:59:26 +0100, "Gonzo" <g...@n...net>
    napisał(a):

> [...]
    >stanowilo wiekszy procent wiec rentownosc rosnie ale straciles na wycenie
    >(przynajmniej na wycenie gieldowej, SP ciagle obiecuje odkupic po 100).

    No dobra, a teraz jeszcze jeden zwiazek stopy procentowej
    ioprocentowania obligacji mnie interesuje. Jezeli stopy procentowe
    leca w dol to sie zarabia, a jezeli rosna to traci, ale jak ma sie
    obligacje o stalym oprocentowaniu to przeciez niby caly czas te 5% ma
    sie ggwarantowane. Czy powzysze tyczy sie obligacji o zmiennym
    oprocentowaniu?? Sorki moze i to banalne, ale jakos nie moglem znalezc
    w necie nic konkretnego.

    --
    Przemyslaw Kempinski

  • 7. Data: 2009-07-31 15:58:16
    Od: "Gonzo" <g...@n...net>

    > Jezeli stopy procentowe
    > leca w dol to sie zarabia, a jezeli rosna to

    Sprecyzuj

  • 8. Data: 2009-07-31 16:20:14
    Od: Przemyslaw Kempinski <k...@p...fm>

    Dnia Fri, 31 Jul 2009 16:58:16 +0100, "Gonzo" <g...@n...net>
    napisał(a):

    >"Przemyslaw Kempinski" <k...@p...fm> wrote in message
    >
    >Sprecyzuj

    No wlasnie nie wiem, ale cos tak w TV mowili, wiec sie dopytuje :-)
    Jak na moj gust jak stopa procentowa spada, to sie nie oplaca pozyczac
    :-) A ogolnie jaki jest zwiazek stopy procentowej z oprocentowaniem
    obligacji?

    --
    Przemyslaw Kempinski

  • 9. Data: 2009-07-31 16:24:15
    Od: "Gonzo" <g...@n...net>

> [...]
    > Jak na moj gust jak stopa procentowa spada, to sie nie oplaca pozyczac
    > :-) A ogolnie jaki jest zwiazek stopy procentowej z oprocentowaniem

    Jesli rosnie stopa procentowa to obligacje ze stalym oprocentowaniem staja
    sie mniej atrakcyjne, wiec teoretycznie ich cena powinna spasc.

  • 10. Data: 2009-07-31 16:31:33
    Od: Przemyslaw Kempinski <k...@p...fm>

    Dnia Fri, 31 Jul 2009 17:24:15 +0100, "Gonzo" <g...@n...net>
    napisał(a):

    >Jesli rosnie stopa procentowa to obligacje ze stalym oprocentowaniem staja
    >sie mniej atrakcyjne, wiec teoretycznie ich cena powinna spasc.

    To jeszcze ostatnie pytanie dotyczace obligacji o zmiennym
    oprocentowaniu. Od czego to oprocentowanie zalezy? Czy stale jest
    oprocentowanie nazwijmy to "nominalne" obligacji o zmiennym
    oprocentowniu, ale zyskuje sie na zmienie stop procentowych- jezeli
    spadna to zyskamy, a jezeli wzrosna to stracimy?

    Dla przykladu mozna rozwazyc okres od jesieniu ubieglego roku do
    stycznia kiedy stopy procentowe spadaly. Jak wygladalaby by sytuacja z
    obligacjami o stalym oprocentowniu, aj ak o zmiennym...

    Czy obligacje SP moga zostac wykupione w dowolnej chwili?

    --
    Przemyslaw Kempinski