eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiPEKAO ZMIENI SPOSÓB SEGMENTACJI OSÓB NAJBOGATSZYCH I MAŁYCH FIRMPEKAO ZMIENI SPOSÓB SEGMENTACJI OSÓB NAJBOGATSZYCH I MAŁYCH FIRM
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!lublin.pl!news.onet.
    pl!not-for-mail
    From: "AMRA" <a...@a...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: PEKAO ZMIENI SPOSÓB SEGMENTACJI OSÓB NAJBOGATSZYCH I MAŁYCH FIRM
    Date: Fri, 8 Mar 2002 07:49:00 +0100
    Organization: news.onet.pl
    Lines: 77
    Sender: m...@p...onet.pl@chello062179017154.chello.pl
    Message-ID: <a69mt0$3ij$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: chello062179017154.chello.pl
    X-Trace: news.onet.pl 1015570144 3667 62.179.17.154 (8 Mar 2002 06:49:04 GMT)
    X-Complaints-To: a...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: 8 Mar 2002 06:49:04 GMT
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:168852
    [ ukryj nagłówki ]

    ZA PiG

    Dzielenie klientów

    Kilka największych banków planuje wkrótce zmianę sposobu segmentacji
    klientów. Bank Pekao zamierza jeszcze w marcu zmodyfikować system podziału
    klientów indywidualnych o najwyższych dochodach (tzw.VIP) oraz małych firm.

    Dokładniejsze zdefiniowanie klienta i przydzielenie go do ściśle określonego
    segmentu rynku oznacza dla banku możliwość pozyskania nowych osób i firm,
    które otworzą rachunki. Większość banków dzieli klientów głównie według
    wieku oraz deklarowanych wpływów. Te dwie cechy nie są jednak wystarczające,
    by dobrze zdefiniować ich potrzeby.

    W tej chwili Pekao dzieli klientów na korporacyjnych i indywidualnych. W
    pierwszej grupie znajdują się firmy mikro, małe, średnie i duże. Detaliczni
    natomiast są podzieleni na rynek masowy oraz klientów o najwyższych
    dochodach (VIP) i klientów private bankingu.

    W marcu Pekao zamierza pogłębić i zmodyfikować segmentację klientów VIP oraz
    firm mikro i małych przedsiębiorstw. Decyzja taka została podjęta ponieważ
    osoby o najwyższych dochodach (VIP) można podzielić na dwie podgrupy:
    klientów nazwanych umownie ustabilizowany deponent oraz tych, których
    charakteryzuje tzw. agresywny wzrost. Różnią się oni oczekiwaniami w
    stosunku do banku i preferencjami. Oprócz tego wielu klientów z segmentu VIP
    jest równocześnie właścicielami małych firm. Pekao zamierza zaproponować im
    model obsługi obu rachunków: firmowego i prywatnego. Taki podział będzie
    nowością na naszym rynku. Nawet w krajach zachodnich takie rozwiązania
    zostały wprowadzone niedawno.

    Kredyt Bank również dzieli swoich klientów na korporacyjnych i detalicznych.
    Detaliczni są podzieleni w oparciu o kryterium wieku oraz deklarowanych
    wpływów na rachunek. Oprócz tego bank wyróżnia klientów z sektora MSP oraz
    klientów instytucjonalnych. Firmy z sektora MSP to klienci, którzy prowadzą
    działalność gospodarczą oraz tacy, którzy w poprzednim roku obrachunkowym
    osiągnęli przychody na poziomie nie wyższym niż równowartość 800 tys. euro.

    ING Bank Śląski dzieli rynek przedsiębiorstw na małe firmy, średnie, duże
    przedsiębiorstwa oraz klientów strategicznych. Segmenty te są definiowane
    poprzez wysokość obrotów firmy oraz rodzaj prowadzonej księgowości.

    BRE Bank dzieli klientów korporacyjnych na trzy segmenty według struktury
    ich potrzeb i zakresu obsługi. Bank Przemysłowo-Handlowy PBK nie zakończył
    jeszcze fuzji, dlatego też oferta w obrębie segmentacji nie jest jeszcze
    ujednolicona. Proces ten zostanie zakończony w pierwszej połowie br. Tutaj
    jednak klienci są podzieleni według wysokości dochodów. Podobnie w Banku
    Handlowym. PKO BP dzieli klientów detalicznych według wieku, wpływów na
    rachunek i wykonywanego zawodu.

    KOMENTUJE DLA PG TOMASZ KLEPACKI wykładowca w Wyższej Szkole Ubezpieczeń i
    Bankowości

    Obserwując polski rynek bankowy można odnieść wrażenie, że zagadnienia
    segmentacyjne pozostały nieco na uboczu głównego nurtu działań
    marketingowych. W kręgu zainteresowania banków jest rozwijanie produktów i
    usług, kształtowanie warunków cenowych, oferowanie klientom nowych kanałów
    dystrybucji i wydawanie coraz większych środków na promocję oraz dobór i
    edukację personelu bezpośredniej obsługi. Natomiast sam proces segmentacji
    będący podstawą tworzenia programów marketingowych dla określonych grup
    klientów często traktowany jest w sposób marginalny jako mało znaczący
    element. Bywa, że podział na segmenty odbywa się bardziej w sposób
    intuicyjny niż jako rezultat planowanych badań rynkowych, w ramach których
    określone zostają pełne profile jednorodnych grup potencjalnych klientów.
    Nie zawsze też jasno i wyraźnie definiowane są rynki docelowe, na których
    bank zamierza działać i aktywnie pozyskiwać klientów. Ponadto w naszych
    bankach praktycznie nie spotyka się segmentacji wielowymiarowej
    uwzględniającej kilka kryteriów przynależności do danej grupy. To samo
    dotyczy wykorzystywania wewnętrznych, bankowych baz danych dla zdefiniowania
    potrzeb pozyskanych już klientów. Należy jednak mieć nadzieję, że
    wzrastająca konkurencja wymusi rozwój działań banków także i na tym polu.

    JASMIN EL FALOUJI





Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1