  • 61. Data: 2009-03-26 13:21:38
    Temat: Re: Polbank-chamstwo z kredytami...
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    ===Tomy=== <nic@z_tego.com> writes:

    > Do banku na siłę nikt nigoko nie zaciąga. Każdy kredyt jest ryzykiem.

    Oczywiscie, ryzyko jest i powinno byc po obu stronach. To nieodlaczna
    czesc dzialalnosci gospodarczej.

    > Znasz budowę i zasadę udzielania pożyczek przez banki? Pisałem Ci już, że
    > to nie są instytucje harytatwyne. Banki w wielu przypadkach same zaciągają
    > kredyty aby móc zaoferować swoim klientom jakiś produkt.

    Ale tu nie chodzi o "jakis produkt", tylko o konkretny - kredyty,
    glownie walutowe.
    Banki raczej takimi kredytami (walutami) nie spekuluja. Kurs jest im
    z grubsza obojetny, jesli tylko nie zagraza splatom. Wysokosc spreadu
    okresla ich dodatkowy zysk.

    > Same dostają w
    > plecy aż huczy, inną parą kaloszy jest to, że starają się zadziałać pod
    > wpływem zastraszenia klientów i korzystają z tej okazji. Opcje walutowe na
    > chwilę obecną są dla nich niekorzyste i przerzucają straty na skredytowane
    > nieruchomości. Obniżając tymsamym ich wartość.

    Tyle ze kredytobiorcy hipoteczni maja sie zupelnie nijak do opcji.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 62. Data: 2009-03-26 13:23:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Ochódzki <j...@p...onet.pl> writes:

    > Millenium chyba zwiększa składkę na ubezpieczenie, wg mnie jest to różnica.

    Taka sobie, jesli to jest ich ubezpieczenie.
    Niech zamienia to np. na jakas gwarancje itp (np. obca), bedzie roznica.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 63. Data: 2009-03-26 13:25:25
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    Użytkownik "MarekZ" <m...@i...pl> napisał

    > Dziwi mnie to, że podajesz skrajny przykład (leasing na 5 lat, który to
    > okres jest w większości firm najdłuższym możliwym dla samochodów osobowych

    Ale to nie ma znaczenia, że skrajny. Takie leasingi istnieją i firmy z nich
    korzystają.

    > oraz zerową wpłatę początkową, która też nie zawsze jest możliwa

    Albo przyzerowa. Kwestia negocjacji. Często lepiej wynegocjować niską wpłatę
    początkową, trochę wyższe raty i bardzo dużą kwotę wykupu, bo się z tego
    wykupu i tak nie będzie korzystało.

    > na takim przykładzie udowodnić tezę, że typowym zjawiskiem jest to, iż
    > przedmiot leasingu jest w trakcie użytkowania mniej warty niż pozostałe do
    > spłaty raty leasingowe.

    Nie o to chodzi, czy są to typowe leasingi czy nie. Chodzi o to, że pomimo
    występowania zagrożenia niedoubezpieczenia wartości leasingu w takich
    przypadkach, towarzystwa leasingowe nie umieszczają w umowach klauzuli
    uwzględniających takie ryzyko. I nie robią do tych umów żadnych aneksów jako
    "propozycja nie do odrzucenia".

    > All Inclusive rzeczywiste zużycie auta niekoniecznie musi być tak duże jak
    > to mówią legendy miejskie,

    Oczywiście, wszystko zależy od przeznaczenia.

    > no i wyceny bieżącej autka też można na różne sposoby dokonywać w
    > zależności od potrzeb.

    Wycenę autka robi sam leasing (bo autko najczęściej sam ubezpiecza), więc
    nie ma tu możliwości jakiegoś kombinowania.

    > Sytuacja którą opisujesz może się w szczególnych przypadkach zdarzyć, ale
    > będzie to wyjątek a nie reguła.

    Co nijak nie zmienia faktu, że w takich sytuacjach leasing nie robi afery,
    że auto bardzo spadło na wartości, więc szybko, teraz, tutaj albo spłacaj
    całość albo dawaj inne auto w zastaw ;-)

    Pozdrawiam
    Emka

  • 64. Data: 2009-03-26 13:27:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    ===Tomy=== <nic@z_tego.com> writes:

    > Raczej rozsądne podejście i ocena zachowania walut sprzed 12 miesięcy.
    > Nie dam sobie ręki odciąć, ale relatywne obniżenie CHF do kursu sprzed roku
    > w ocenie sytuacji jaką mamy w kraju jest nierealne. Do czasu aż spekulacji
    > walutowi będą bezkarni nic nie jest pewne.

    Wiec jesli nie dasz sobie reki odciac, i jesli zauwazasz roznice
    pomiedzy "na pewno" i "nic nie jest pewne", to moze nie rob takich
    tzw. "skrotow myslowych"?

    > Mowa o umowie bankowej a te niestety dają większe uprawnienia
    > kredytodawcom.

    Ale nie ma wsrod nich prawa do jednostronnego aneksowania :-)

    > Własnie w RMF FM wypowiadał sie jakiś fachowiec. KNF zamierza wezwać banki
    > stosujące omawiane od 3 dni praktyki do ich zaprzestania. UOiK zamierza
    > wystąpić do Sądów pozywając banki, które stosują te metody. Odradzają
    > podpisywać jakiekolwiek aneksy lub odpowiednio je ocenić z prawnikiem.

    Wlasnie.
    Banki sonduja grunt, ale to nie zmienia faktu, ze jest on co najmniej
    sliski.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 65. Data: 2009-03-26 13:30:07
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> napisał

    > Taka sobie, jesli to jest ich ubezpieczenie.

    Dlaczego? Przy ubezpieczeniu na życie podali mi kwotę składki jakieś 4-5
    razy niższą, niż wszelkie pozostałe TU. W Allianz babka mi wprost
    powiedziała, że w zakresie tego typu ubezpieczeń, ofert banków nie przebije
    żadne TU, ponieważ banki mają z TU zawarte umowy na ubezpieczenia w postaci
    ubezpieczeń grupowych (czyli dla dużej puli klientów) i zawsze będą w tym
    bardziej konkurencyjne.
    Tak samo często bardziej opłaca się ubezpieczać auto u dealera czy w
    leasingu, niż bezpośrednio w TU.

    Pozdrawiam
    Emka

  • 66. Data: 2009-03-26 13:39:27
    Od: "MarekZ" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Emka" <e...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Co nijak nie zmienia faktu, że w takich sytuacjach leasing nie robi afery,
    > że auto bardzo spadło na wartości, więc szybko, teraz, tutaj albo spłacaj
    > całość albo dawaj inne auto w zastaw ;-)

    Ja się zgadzam, że to co chce robić Polbank jest poniżej pewnego minimalnego
    przyzwoitego poziomu. Podpisywanie takich aneksów (z podniesieniem marży)
    jest nieracjonalne i kredytobiorcy nie powinni ich podpisywać. Niemniej
    jednak wiadomo, że niejeden przerażony naiwny na to pójdzie. I tutaj jest
    właśnie rola dla KNF do odegrania.

    Zresztą tak naprawdę banki nie są takie twarde jak to się wydaje... Krótkie
    pytanie w rodzaju: "robimy tak jak zaproponowałem czy wolicie od razu wiązać
    rezerwy", oczywiście zadane w sposób odpowiednio oględny, potrafi uczynić
    cuda. :-)

    marekz

    __________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database
    3965 (20090326) __________

    http://www.eset.com

  • 67. Data: 2009-03-26 13:40:43
    Od: m...@i...pl

    On 26 Mar, 14:25, "Emka" <e...@o...eu> wrote:

    > Co nijak nie zmienia faktu, że w takich sytuacjach leasing nie robi afery,
    > że auto bardzo spadło na wartości, więc szybko, teraz, tutaj albo spłacaj
    > całość albo dawaj inne auto w zastaw ;-)

    Jesli to jest leasing operacyjny to wlascicielem auta i kredytobiorca
    jest firma leasingowa, wiec dlaczego leasingobiorca ma cokolwiek
    wiedziec o rozwiazaniach stosowanych miedzy bankiem a kredytobiorca? I
    na jakiej podstawie leasingobiorca mialby uzupelniac zabezpieczenie do
    czego jest zobowiazany wobec banku leasingodawca?

    MK

  • 68. Data: 2009-03-26 13:58:26
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    "MarekZ" <m...@i...pl> napisał

    > Zresztą tak naprawdę banki nie są takie twarde jak to się wydaje...

    Wiem :)
    Ponad 2 miesiące temu miałam niezłe przeprawy z wypłatą II transzy. Kazali
    doinwestować budowę, bo im z oszacowań rzeczoznawcy i jakiś aktualnych
    stawek GUS wyszło, że wybudowaliśmy się do stanu surowego, zamkniętego
    taniej, niż przewidywał kosztorys i nie dadzą na razie więcej kasy i już. Z
    czego doinwestować? A co to ich obchodzi. Od babci pożyczyć ;-) Wystarczyła
    dość stanowcza wizyta u dyrektora oddziału, pisemko za jego pośrednictwem
    najpierw do analityka, potem do reklamacji, porównanie naszych kosztorysów i
    ich (z nieba wziętych), parę pytań dość mocno pogrążających, a jednocześnie
    kilka uwag wykazujących nieudolność i niekompetencję pracowników
    wprowadzających nas w błąd i 2 tygodnie później bez ŻADNEGO gadania
    wypłacili transzę. A wcześniej dostaliśmy oficjalne pismo, że dopóki nie
    przedstawimy dowodów (faktur i pokwitowań zapłaty, choć nigdy wcześniej
    faktur nie żądali, bo w umowie jest zapis o budowie sposobem gospodarczym)
    na to, że faktycznie poczyniliśmy doinwestowanie budowy, to nie mamy o czym
    marzyć. No i obyło się bez faktur, doinwestowywania i innych siupów. Można?
    Można ;-)

    Pozdrawiam
    Emka

  • 69. Data: 2009-03-26 14:04:13
    Od: "Emka" <e...@o...eu>

    <m...@i...pl> napisał w wiadomości news:5a5c83ec-aea4-454c-8bef-

> [...]
    > na jakiej podstawie leasingobiorca mialby uzupelniac zabezpieczenie do
    > czego jest zobowiazany wobec banku leasingodawca?

    Sugerujesz, że sytuacji znacznego spadku wartości przedmotu to leasingodawca
    musiałby pokrywać z własnej kieszeni różnice kwotowe bądź na własną rękę
    dobezpieczać kredyt? Jaki miałby w tym interes?

    Pozdrawiam
    Emka

  • 70. Data: 2009-03-26 14:06:22
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Dnia Thu, 26 Mar 2009 12:03:52 +0100, Ochódzki napisał(a):

    > Wszystko co piszesz to prawda tylko chodzi o sposób podejścia do tematu.
    > Celem działania Polbanku jest ewidentnie wyduszenie z klientów wyższej
    > marży. Pracownicy banku wręcz nie zakładają innego obrotu sytuacji i
    > gubią się jeśli ktoś pyta o możliwość wcześniejszej spłaty kredytu
    > tudzież dodatkowego zabezpieczenia.

    Bo to taka nasza kultura współpracy z klientem ;o)

    > Marża wg umowy jest stała i była częścią oferty/produktu który kupiłem w
    > Polbanku. Miała wpływ na decyzję którą podjąłem wybierając ten produkt.
    > Co więcej Polbank wymusza na klientach podpisanie dobrowolnej _prośby_
    > skierowanej do banku o podniesienie marży. Tak jak by ktoś sprzedał mi

    W tej sytuacji pozostaje skorzystanie z praw konsumenckich, jak
    przypuszczam. A poza tym, skoro wniosek jest dobrowolny, to nie musisz go
    składać - w zamian zaproponuj bankowi inne rozwiązanie. Koniecznie na
    piśmie.

    > Kurs franka za rok być może spadnie a obniżenie marży będzie już defacto
    > niemożliwe.

    Właśnie dlatego nie wyrażałbym zgody na takie rozwiązanie.

    > Ja z chęcią zgodziłbym się np na dodatkowe ubezpieczenie kredytu np na
    > okres jednego roku a po roku spotkanie w celu dalszego umówienia
    > sytuacji. I to jest uczciwe podejście do tematu bo wiem za co płacę.

    Oczywiście - i jeśli bank uczciwie traktuje klientów, to przystanie na
    takie rozwiązanie.

    > Wszelkie gadki typu "bank musi zarabiać" pachną bazarowo-cwaniackim
    > podejściem do prowadzenia interesów i na dłuższą metę są odbiją się
    > niekorzystnie na baku bo wydojeni klienci nie wrócą, wycofają depozyty i
    > narobią bankowi smrodu.

    Menedżerom banku to zwisa, bo wtedy będą już zapewne pracować gdzieś
    indziej.

    Zawsze warto jednak rozważyć refinansowanie kredytu - sprawdzić dostępność,
    policzyć koszty itd. I jeśli okaże się, że z kredytu z ratą 3000/20 lat
    można zrobić 2000/30 lat, to wejść w to, a potem spłacić przed czasem.
    Tyle, że problemem nie do przejścia może być nadal zabezpieczenie.

    T.