  • Data: 2020-01-02 17:10:35
    Temat: Re: 150 PLN w promocji BNP Paribas
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

    > Napisałeś, że "to podwaja stawkę" - co zrozumiałem tak, że z tego
    > wzoru wychodzi dwukrotnie wyższe oprocentowanie.

    Faktycznie sformułowanie nie było zbyt ścisłe, miałem na myśli to, że
    wychodzi ileś tam, ale ponieważ średnie zadłużenie itd., to stawka
    jeszcze wzrasta dwukrotnie (ponad to, co z (przybliżonego) wzoru).

    > Idea może i tak, ale wyliczanie nie jest.

    Łatwo policzyć sumę kredytu na podstawie RRSO, ale w drugą stronę jest
    nieco trudniej, bo RRSO powtarza się, w różnych potęgach, w każdym
    wyrazie ciągu. Trzeba użyć jakiegoś "solvera".

    Zakładając "równe miesiące", oprocentowanie jako ułamek (0.076 zamiast
    7.6%), oraz pierwszą ratę po pierwszym miesiącu, w Octave albo innym
    Matlabie można dać coś w stylu:

    function res = kredyt(rata, rrso, miesiace)
    res = sum(arrayfun(@(m) rata/((1 + rrso) ^ (m / 12)), [1:miesiace]));
    endfunction

    $ kredyt(230, 0.076, 60)
    ans = 11519.85129 [zł]

    $ kredyt(230, 0.1435, 60)
    ans = 9999.2 [zł]

    W drugą stronę można dać np.:
    fzero(@(rrso) kredyt(230, rrso, 60) - 10000, [0, 100])
    ans = 0.14346 (14.346%)

    fzero(@(rata) kredyt(rata, 0.076, 60) - 10000, [0, 1000])
    ans = 199.66 [zł]

    itp.
    Oczywiście przy nierównych miesiącach i innych nieregularnych
    spłatach trzeba to nieco zmodyfikować.

    > Najprawdopodobniej dlatego, że RRSO w założeniu jest porównaniem
    > dowolnego kredytu do kredytu z równą ratą kapitałowo-odsetkową.

    RRSO służy po prostu do porównania dowolnej liczby dowolnych kredytów
    (i/lub depozytów).

    > Jak każde ubezpieczenie - jak się nic nie stanie, to masz porażkę, jak
    > coś się stanie to też masz porażkę - nie możesz wygrać (i nic
    > dziwnego, mówią o tym przecież zasady termodynamiki).

    No ale wiesz, są porażki i porażki. Takie np. OC samochodowe jest
    względnie potrzebne, bo bez niego wszyscy sp*liby z miejsca zdarzenia,
    i wszyscy jeździliby 5-letnimi wrakami lub ew. czołgami. Poza tym są
    ubezpieczenia, które mają szansę na "zysk" między 10% i 50% (a czasem
    większą, jeśli np. ubezpieczony ma jakąś szczególną, hmm, cechę).
    A tu?

    > Racja - stąd pomysł na RRSO, które jakoś pozwala porównywać
    > nieporównywalne - bo jak porównać kredyt na 10 lat (a są gotówkowe na
    > 120 miesięcy, np. w skarbonce, ale nie tylko) z takim na rok?

    Zwyczajnie. Wystarczy wziąć tych ostatnich 10, jeden po drugim :-)
    Przynajmniej z matematycznego punktu widzenia nie ma problemu.
    --
    Krzysztof Hałasa