    From: Delfino Delphis <D...@w...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.wgpw
    Subject: Re: Analiza FW20
    Date: Thu, 30 Jul 2009 22:57:49 +0200

    Paweł Andziak wrote:

    > Ja póki co nie gram wcale na futures. Dlatego wazne sa dla mnie rozne
    > opinie i przemyslenia, bo bardzo powoli sie do tego rynku przymierzam. W
    > literaturze (przynajmniej tej, z ktora sie zetknalem) duzo miejsca
    > poswieca sie otwieraniu pozycji, natomiast mniejszy nacisk kladzie sie
    > na sensowne zarzadzanie ryzykiem. W chwili obecnej najwiekszym problemem
    > dla mnie jest wlasnie ustawienie zlecenia stop loss, a w zasadzie
    > dobrania odpowiedniego poziomu, tak zeby z jednej strony ograniczyc
    > ewentualna strate, ale z drugiej nie stac zbyt blisko.

    Według ważności:

    1) Zarządzanie kapitałem
    2) Momenty wyjścia
    3) Momenty wejścia

    Można swobodnie zbudować wygrywający system mając zupełnie losowe momenty
    wejścia. Zauważ jeszcze jedną rzecz. Moment wyjścia, czyli stop-loss jest
    mocno powiązany z zarządzaniem kapitałem. Im bliżej ustawisz stop loss tym
    więcej możesz w pozycje zainwestować, bo twoim celem powinno być utrzymanie
    stałej możliwej straty np. 1% kapitału. Dlatego wchodząc losowo musiałbyś
    ustawiać różne stop losy i często pozycje byłyby małe. Ja staram się
    otwierać pozycje w punktach zwrotnych tj. na wsparciach lub oporach. Wtedy
    stop ustawiam bardzo blisko za wsparciem lub oporem i mogę zainwestować
    dużo, niewiele ryzykując. Ale są też inne metody. Można np. czekać na
    wybicie z oporu i ustawić stop na tym oporze. Można ustwiać stop po
    parametrze zmienności np. ATR (wtedy czekasz na moment małej zmienności
    żeby mieć bliski stop). System możesz zaprojektować na milion sposobów, ale
    moment wyjścia determinuje niemalże wszystko.