    From: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bank, dług, ugoda cz. II
    Date: Fri, 18 Jun 2004 01:37:15 +0200

    napisał w wiadomości news:cat3uc$f2a$1@news.onet.pl...

    > Ja co prawda chyba nie pomoge, ale Twoja sytuacja pokazuje wlasnie
    potrzebe
    > wprowadzenia jakiekjs formy upadlosci konsumenckiej, czy wlasnie zakazu
    > lichwirskich kredytow.

    Michale, Tobie akurat nie trzeba tego tłumaczyć, ale czy Ty naprawdę
    uważasz, że kwestia odsetek cokolwiek zmienia w tej materii i nie widzisz
    różnicy między wpływem upadłości a wysokością odsetek na sytuację
    kredytobiorcy?? Przecież zupełnie czym innym są oszukańcze systemy
    argentyńskie, a zupełnie czym innym wolny rynek wysokości oprocentowania
    kredytów. Naturalnym przecież jest, że jednym ze sposobów obniżania poziomu
    zdolności kredytowej, od której udziela się kredytu, jest podwyższanie stopy
    procentowej tegoż kredytu.

    Zadziwia mnie myślenie, że zakazanie stosowania oprocentowania dowolnej
    wysokości, może w jakikolwiek sposób wpłynąć na poprawę sytuacji. Przecież
    kredytodawcy zaczną stosować metody opłat wstępnych, za rozpoznanie wniosku,
    podwyższą opłaty za prowadzenie konta, które będzie obowiązkowe i tysiąc
    innych przykładów. Albo - w najgorszym razie - kredyt dostawać będą znów
    tylko Ci, którzy kompletnie go nie potrzebują. I kto na tym straci? Jak
    zwykle najsłabsze ogniwo, czyli konsument.

    Wolność przede wszystkim, a tak drastyczne regulacje nigdy nie wpłyną dobrze
    na ten rynek. O tym zresztą też dobrze wiesz :)

    Oczywiście, jestem za tępieniem wszelakich przejawów oszustw,
    niedopowiedzeń, niejasności czy niedozwolonych klauzul w umowach. Ale do
    tego zupełnie niepotrzebne jest regulowanie wysokości stóp procentowych. Do
    tego jeszcze na tak absurdalnie niskim poziomie.

    A co do upadłości - dobry pomysł, ale projekt tak tragiczny, że aż szkoda
    czasu, aby go komentować. Niesety, ale projektodawcy z PiS w obecnej formie
    nie powinni parać się tworzeniem projektów ustaw związanych z działalnością
    gosporczą w najszerszym tego słowa rozumieniu.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko