    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Banki oddadzą spredy
    Date: Mon, 8 Aug 2016 14:54:01 +0200

    Użytkownik "Krzysztof Halasa" napisał w wiadomości
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Przecież o 17:55 bank miał aktualną wtedy tabelę, i po kursie z tej
    >tabeli sprzedawał walutę. Czym się różni sprzedaż "kantorowa" od tej
    >przy spłacie kredytu?

    a) ilosc jest ograniczona - bedzie kwota czy klientow za duzo, to
    uslysza "nie ma, byly, ale wyszly".
    b) nie wiem czy tak sie da w wymianach bezgotowkowych w ramach konta,
    czy ciagle po staremu "pan zlozy zlecenie, a kurs sie zobaczy".
    c) cenniki bywaja rozne, "dewizy" i "pieniadze"

    W przypadku obrotow na kontach kwota moze byc juz potezna ... no ale w
    sumie to bank wiedzial wczesniej ile wplynie.

    >Wciąż jest kosmiczna prowizja przy wypłacie kredytu.

    Prowizja jest wpisana w umowe, i nie do podwazenia :-) (ha, ha, ha)

    >Owszem, ale NBP ma z założenia zaporowe warunki korzystania z niego.

    Az tak bardzo zaporowe to nie, wiele transakcji ma wyzsze, ale ...
    ciekaw jestem, czy w wogole w NBP mozna wymienic, czy "pana nie
    obslugujemy".
    Z jednej strony "NBP ma zasade nieinterwencji na rynku walutowym", z
    drugiej - jak to pogodzic ze swobodna wymiana na zyczenie klienta, z
    trzeciej - ilosc wyemitowanych zlotowek rosnie, a NBP to robi tylko
    gdy ktos dewizy na zlotowki wymienia, czyli jakby jednak jest mozliwe

    No ale kurs NBP jest, zakladamy ze rynkowy, i tego sie trzymamy, a tam
    i kupno i sprzedaz :-)

    >W realnym kantorze, przy jakiejś nietrywialnej transakcji, można
    >uzyskać
    >kurs różny od kursu średniego (praktycznie tożsamego z kursem średnim
    >NBP) o np. 1 grosz. Muszą to być "główne" waluty, no i przy zakupie
    >1 banknotu 50 euro tak nie będzie (ale już w przypadku banknotu 500
    >euro
    >- może będzie, jeśli oczywiście kantor będzie posiadał taki banknot,
    >a kupujący będzie chciał go kupić).

    Czyli nalezy sie spodziewac, ze raczej nie bedzie, bo to unikat.
    Ale mowisz, ze jak bede chcial tysiac czy 10 tys euro sprzedac/kupic,
    to mam mozliwosc negocjacji i zejscia do kursu sredniego ?

    >I mam na myśli kantor "na mieście", niekoniecznie w sieci.
    >W gorszym kantorze zapłacimy kilka groszy za euro/itd, to w dalszym
    >ciągu jest ok. 1% (spread 2%) za anonimową detaliczną transakcję
    >gotówkową.

    1% czy 3%, niewielka roznica dla klienta :-) A tyle ma np bzwbk.
    Choc spread 6% juz niby sporo.
    Przy czym ... kantory na tablicy maja IMO wiecej, a bzwbk ma dla firm
    "specjalne" kursy.

    >Weźmy np. takiego pracownika małej firmy, albo w ogóle Kowalskiego,
    >który musi zapłacić łącznie 1000 euro np. za hotel. Gdyby prowizja
    >banku
    >wynosiła 1%, to myślę że zarówno firma jak i Kowalski mogliby
    >odżałować
    >to 10 euro, w imię większej wygody, bezpieczeństwa itd.

    Chcesz swiat poprawiac ?
    Skoro jest jak jest, to widac tak jest dobrze :-)

    I nadzieja w cinkciarzu czy walutomacie, ze bedzie lepiej :-)

    >Ale jeśli bank
    >chce za tak nieistotną przecież operację (całkowicie automatyczną
    >oraz
    >pozbawioną ryzyka) kilkadziesiąt euro, czyli mniej-więcej koszt
    >jednego
    >dnia pracy takiej osoby, to chyba coś jest nie tak.

    Jak firma wysyla pracownika na pare dni, placi za hotel, za transport,
    za jego prace - to to sa takie koszta, ze te 3% to malo istotny
    drobiazg :-)

    Ale karte mbanku przed wyjazdem za granice na wszelki wypadek chowam
    gleboko :-)

    J.