  • Data: 2011-08-02 07:50:20
    Temat: Re: CHFPLN
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 1 Aug 2011 23:10:10 +0200, "MarekZ" <b...@a...w.pl> wrote:

    >Użytkownik "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    >grup dyskusyjnych:oi4e37t931um6rjonf7p5ivpja07ih31ov@4ax.
    com...

    >Całkiem możliwe, ale mógłbyś to uzasadnić? Bo tak normalnie, silne
    >umocnienie waluty raczej nie jest korzystne (zobacz jak Chiny tego unikają).

    Raczej: unikały...

    http://www.project-syndicate.org/commentary/roach7/E
    nglish

    /.../ China has adopted a very transparent response. Its new 12th
    Five-Year Plan says it all - a pro-consumption shift in China's
    economic structure that addresses head-on China's unsustainable
    imbalances. By focusing on job creation in services, massive
    urbanization, and the broadening of its social safety net, there will
    be a big boost to labor income and consumer purchasing power. As a
    result, the consumption share of the Chinese economy could increase by
    at least five percentage points of GDP by 2015

    Chiny starały się utrzymać ("peg") kurs swojej waluty względem dolara,
    ze względu na swoją gospodarkę nastawioną na eksport. Jak widać - chcą
    to zmienić. Może prasy drukujące rinminbi nie mają takiej wydajności,
    jak te drukujące dolara i "wymiękli"? :-)

    >Dlaczego w przypadku CHiFa miałoby być inaczej?

    Siła franka IMHO wynika z tego, że Szwajcaria to poważne państwo i
    poważnie traktuje swoją walutę i gospodarkę (nie uchwala deficytu, ma
    nadwyżkę). Dlaczego mieliby to zmienić? Poza tym: do tego trzeba
    referendum, a Szwajcarzy pokazali, że potrafią powiedzieć jasno, że na
    czymś im zależy (np. meczety, posiadanie broni).

    Ich import to około $158 mld, a eksport jest o ok. $15 mld wyższy (za
    http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Switzerland)
    Nawet jeśli będą musieli obniżyć ceny eksportowanych towarów i usług
    wyrażone w CHF, to przecież ich koszty wynikające z importu zmaleją.
    Ja nie sądzę, żeby umocnienie się waluty będące skutkiem jej
    stabilności i zaufania do niej było czymś złym dla gospodarki
    państwa-emitenta.