  • Data: 2009-09-15 08:55:06
    Temat: Re: Ciekawostka taka z wyjazdu zagranicznego
    Od: Raff <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 15 Wrz, 09:47, "scholastyk" <s...@c...onet.pl>
    wrote:

    > Schengen a UE to 2 oddzielne sprawy.
    > Np. Norwegia i Szwajcaria są w strefie Schengen ale nie są w UE tzn. jak
    > jedziesz z UE do Norwegii czy Szwajcarii i na odwrót to możesz kupować bez cła
    > mimo że nie musisz mieć paszportu. A taka np. Rumunia czy Bułgaria jest w UE a
    > nie jest w strefie Schengen.

    No i jest jeszcze Europejski Obszar Gospodarczy gdzie m.in. obowiązuje
    zniesienie ceł - obszar ten to kraje UE, Szwajcaria oraz EFTA
    (wcześniej określiłem go dość opisowo, acz nie do końca zgodnie ze
    stosowaną nomenklaturą, jako "jednolity obszar celny"). Wówczas, nawet
    jeśli nie lecisz wewnątrz krajów Schengen, obowiązuje podatek kraju
    sprzedającego towar i np. alkohol jest droższy (o te podatki).
    Jeśli podróżuje się poza UE/CH/EFTA wówczas można kupić część towarów
    w sklepach na lotniskach taniej (pomniejszone o akcyzę, VAT - co tam
    jest obowiązujące).

    Część lotnisk ma wydzielone strefy również dla tego typu operacji -
    czyli jeśli już jesteś w jednej cześci dla lotów wewnątrz UE to
    kupujesz płacąc ceny z podatkami, w drugiej części lotniska (inny
    terminal lub cześć terminalu) są odloty do krajów poza UE/EFTA i
    wówczas sklepy oferują dwie ceny (z podatkiem i bez podatku) i wówczas
    może pojawić się prośba o okazanie karty pokładowej, żeby zastosować
    cenę bez podatku.
    Przykład np. w Monachium w Terminalu 2 - jeden poziom to strefa lotów
    do UE/CH/EFTA, drugi poziom - poza UE/CH/EFTA. Sklepy mają różne ceny.
    Na poziomie "europejskim" o karty pokładowe nie pytają - bo po co. :)
    W Warszawie trochę pomieszano - bo tutaj tylko koniec nowego terminalu
    wydzielono na loty poza UE/CH/EFTA i dodano tam jeden mały sklep.
    Stąd w głównej części terminalu dostępnej dla wszystkich odlatujących
    są sklepy podające ceny z i bez podatku, a sprzedawcy pytają się o
    kartę pokładową.