    From: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [Citi Maestro] Plaskie jest piekne (?) - dlugie
    Date: 08 Jan 2003 02:16:05 +0100

    "Beniowa" <b...@p...wp.pl> writes:

    > Wydaje mi sie zreszta, ze PIN pad jest bezpieczniejszy od podpisu. Co prawda
    > umozliwia on podejrzenie PINu podczas transakcji, ale ma to znaczenie, tylko
    > wowczas, gdy posiadacz karty jest sledzony przez przestepce, a nastepnie
    > pada ofiara rozboju. Wiekszosc przestepstw kartowych to chyba jednak
    > sytuacje kradziezy kieszonkowej lub innej kradziezy, gdy karta przypadkowo
    > niejako wpada w rece przestepcy. O ile podrobienie wtedy podpisu przez
    > przestepce jest trywialnie proste, PINu raczej nie zgadnie.

    Z tym, ze karty Maestro mozna uzyc takze bez podawania PINu, podpisujac
    sie. Zalezy to od terminala.

    Dodatkowo, taka karta mozna wykonac transakcje do wysokosci salda rachunku,
    i nie ma tu nawet najgorszego ubezpieczenia. Trzeba tez pamietac, ze
    w Citi karta Maestro jest podpieta do glownego rachunku, nie do wydzielonego,
    na ktorym mozna miec male srodki.

    Obawiam sie, ze wiekszosc (a na pewno znaczna czesc) kradziezy kart jest
    jednak zwiazana z dokonywaniem platnosci, a wtedy podejrzenie PINu moze
    byc tylko zachetą dla zlodzieja.

    Wolalbym juz normalna (podpisywana) VE - przynajmniej nie ma tego problemu
    z PINem.
    Inna sprawa, ze za pare lat (mam nadzieje) te problemy zostana zastapione
    innymi - niedlugo karty z paskiem magnetycznym przestana istniec,
    a procesorowe daja jednak wiecej mozliwosci.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator