  • Data: 2023-11-29 17:10:37
    Temat: Re: Do dupy z tymi kartami
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 29 Nov 2023 15:10:00 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > Nie wydaje mi się.

    Tak mi cos chodzi po glowie, ze były tam dziwne "zabezpieczenia"
    wymagane. Ale sie nie bede upierał.

    > No to napisałem, że w nowej nomenklaturze to jest rodzaj (podobno) KK.
    > Nikt wtedy w taki sposób o tym raczej nie myślał - chociaż rozumowanie

    Ja tam myśle, ze wtedy, to nawet szeroki swiat mógł nie rozrózniać.
    Ot, karta kredytowa, masz plastik, płacisz, spłacasz.

    > typu "zapłacę dziś, spłacę za miesiąc" było obecne.
    > Trzeba pamiętać, że to nie były (na początku) karty złotówkowe.

    W zasadzie bez znaczenia. Konta dolarowe były też u nas powszechne :-)

    > Karty charge też mają swoje limity - nawet te "no limits".
    > I kiedyś także miały, chociaż zdecydowanie łatwiej było go przekroczyć.

    Tak w wiki "oni" piszą, może sie znają, może nie ... a to raczej
    amerykanscy autorzy.

    > Ale tak to właśnie było.

    No ale u nas limit był, i to raczej niski :-)

    > Wydaje mi się, że masowo to kilka lat później.

    No skleroza ... masowe u nas były chyba electrony, a tu wiki pisze, ze
    wprowadzone w 1985, ale pierwsze wydanie ... chyba póżniej?
    A w Polsce ... musialbym sięgnąc do starych papierów czy notatek.
    mbank wystartował w 2000r, i juz jakies karty przecież dawał.
    Visa Debit to podobno od 1982 znana na swiecie.

    Jeszcze tak mi chodzi po głowie ... gdzies w latach 90-tych,
    mialem w PKO karte do bankomatów, chyba sie to Expres nazywało.

    O, pierwszy bankomat to nawet 1989 mogl byc, ale ja z prowincji, to u
    mnie moze 90 czy nawet 91 lub 92
    https://stolat.pkobp.pl/34-karty-i-bankomaty/

    I jakos tak jak sie ważność skonczyła, to pamietam ze odsyłano mnie od
    pokoju do pokoju, bo juz nikt tej karty nie pamiętał i nie wiedzieli
    co z tym zrobic.
    Ale ... to co bylo wtedy uzywane do wypłat z bankomatów?

    I jesli sie nie mylę, to własnie wtedy ponarzekałem, ze Visy nie mają,
    a oni mówią, ze przecież mają. To wyrobilem, a to Classic był.
    Podobno wprowadzona w PKO w 1995 ... to albo pózno miałem tę
    bankomatową, albo długa ona była, albo drugi raz wymieniana?
    Ale na co?

    O,
    https://www.payarto.com/pl/publikacje/historia-kart-
    p%C5%82atniczych-w-polsce/

    "Już w 1996r. wydano milionową kartę płatniczą na polskim rynku,
    natomiast w roku 2000, polski rynek kart płatniczych obsługiwał już
    ponad 10 milionów sztuk ,,plastików"."

    Milion kredytowych w 1996? Czy jednak wiekszosc debetowych?

    > Na podobnej zasadzie co wypłata pracownikowi pensji raz w miesiącu "to
    > jednak kredyt".

    No w sumie ... w pewnym sensie tak.

    > Lepiej było kupować mając pieniądze.

    No ale wtedy mozna było miec i towar, i pieniądze ... i wiszącą spłatę
    :-)

    > Coś takiego pewnie. Osobiście takich testów nigdy nie przeprowadzałem.
    > To były USD, więc przypuszczalnie odsetki były w innej skali niż w PLN.

    Karne mogly byc dosc wysokie, a kurs rósł :-)

    Ja tylko pamietam jak pytałem o limit - czy da sie przekroczyc, czy
    nie. A oni - "jak pan przekroczy, to pan placi kare".
    Chyba do dzis jest w cennikach.

    J.