  • From: Marcin Mokrzycki <m...@p...pl>
    Subject: Re: Dziwne pytanie ale mnie nurtuje`!!!
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Mon, 19 Nov 2007 00:48:14 +0100

    On Sat, 17 Nov 2007 07:42:14 +0100, Poldekk wrote:

    > Tak w _bardzo_ _dużym_ skrócie, to aby udzielić kredytu, bank potrzebuje
    > depozytu ok. 9 razy mniejszego niż kredyt.

    Wiem na czym polega mechanizm kreacji pieniądza przez banki i kłamstwem
    jest, że do udzielenia kredytu nie jest potrzebny depozyt.
    Mając depozyt 100 PLN bank może udzielić kredytu na 100 PLN pomniejszone o
    obowiązkową rezerwę. Następnego kredytu bank może udzielić dopiero na
    podstawie kolejnego depozytu - natomiast nie ma tutaj znaczenia czy będzie
    to wkład pierwotny czy wkład wtórny.
    Banki potrzebują depozytów, nie potrzebują gotówki.

    > Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak działają banki, skąd biorą pieniądze
    > na kredyty, to przeczytaj sobie książkę David Begg, Stanley Fisher,
    > Rudiger Dornbush "Ekonomia". Za moich czasów to była taki elementarz
    > ekonomii dla studentów kierunków nieekonomicznych.

    Szkoda, że nie kazali wam tego czytać ze zrozumieniem.

    > No, ale jak się uczyć nie chce, to się potem pokrzykuje na usenecie
    > emocjonalnie.

    Dziękuję Ci za Twoją bardzo wnikliwą analizę. Szkoda tylko, że jest błędna.

    --
    Marcin Mokrzycki
    gg:659336 o2:mmokrzycki