  • Data: 2006-05-16 19:05:23
    Temat: Re: Eurobank - kredyt z tabelki
    Od: "MK" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Seba" <b...@w...gazeta.pl> wrote in message
    news:e4d5et$l78$1@inews.gazeta.pl...

    > w jaki sposób dla kwoty kredytu 1000pln i 3 rat po 360pln (czyli 1080pln)
    > przez 3 miesiące wyliczyłeś 60% ????
    > na kwartał to jest 8%, czyli rocznie daje to w przybliżeniu 32%,

    Hehe... wlasnie tak smiesznie licza klienci, dlatego mozna sprzedac taki
    kredyt ;). Niestety, czesto rozwniez zdarza sie to niedouczonym pracownikom
    bankow :(.
    No, wiec krotki wyklad ;). Policzmy to uzywajac 2 sposobow.

    Pierwszy, latwiejszy, mozna go uzywac tam gdzie raty sa stale :).
    Otwieramy Excela i wykorzystujemy funkcje Rate, czyli Rate(3;360;-1000). W
    wyniku otrzymujemy stope procentowa dla okresu odsetkowego (w naszym
    przypadku bedzie to 1 m-c, ale rownie dobrze moze byc kwartal czy rok,
    zalezy jak dlugi okres jest miedzy splatami kolejnych rat). Jesli wynik
    pomnozymy przez 12 otrzymamy oprocentowanie roczne od kredytu netto. Nasz
    wynik to 3,949%. 3,949% * 12 = 47,39% - to jest nominalna roczna stopa
    procentowa (od kredytu netto).
    Teraz wyliczamy oprocentowanie efektywne (tzw RRSO), wzor jest banalnie
    prosty ;). RRSO = (1+3,949)^12-1, czyli 59,16% (kazdy moze sprawdzic ;)).

    Drugi sposob mozna znalezc w ustawie o kredycie konsumenckim. Dla tego
    prostego przykladu uzylem uproszczonej wersji ;). Generalnie zasada polega
    na
    tym, ze kazda splate/wyplate dyskontujemy. Lewa strona rownania wyplaty
    transz kredytu (w naszym przypadku tylko jedna), prawa strona splaty rat.
    Nasze rownanie przyjmuje postac:

    1000 = 360/(1+r)^(1/12) + 360/(1+r)^(1/6) + 360/(1+r)^(1/4)

    nasza szukana jest r. Rownanie jest prawdziwe dla jakze nam znanej liczby
    0,5916, czyli 59,16% :)). Do znalezienia wyniku mozemy uzyc solvera w excelu
    lub skorzystac z http://faq4pbb.netforia.pl/kredyty/.

    Koniec wyklady z matematyki finansowej ;). Dziekuje za brawa i mam nadzieje,
    ze wszystko co napisalem jest jasne, a co najwazniejsze... zgodne z prawda
    ;).

    MK