eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiFormalności dotyczące księgi wieczystej przy kredycie mieszkaniowymRe: Formalności dotyczące księgi wieczystej przy kredycie mieszkaniowym
    From: NotBear <p...@H...interia.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Formalności dotyczące księgi wieczystej przy kredycie mieszkaniowym
    Date: Sat, 28 Feb 2009 22:12:41 +0100

    Dominik wrote:
    > kompletnie się już pogubiłem co i jak
    > czy ktoś może mi napisać po kolei co, gdzie trzeba zalatwic i za ile,
    > zakładamy że ja sam latam i nie oplacam notariusza ktory za mnie
    > wszystko - drożej zrobi

    Opisze taki najbardziej typowy przypadek, wariantow w zaleznosci od
    stanu prawnego mieszkania, formy wlasnosci, formy zaplaty itd moze byc
    sporo.

    O - na pewno
    N - nie musi wystapic

    1. Podpisujesz umowe przedwstepna[1]
    Koszty:
    - zadatek dla sprzedajacego - zwyczajowo 10% ceny, gotowka. Oczywiscie
    strony moga ustalic inna kwote.

    O - taksa notarialna liczona od ceny sprzedazy [2] (trzeba negocjowac,
    zwykle notariusz zaczyna rozmowe od maksymalnej okreslonej ustawa kwoty,
    po czym mozna zaczac negocjacje. Jesli umowa koncowa bedzie w tej samej
    kancelarii, mozna sie spodziewac wiekszego upustu.)
    O - 22% VAT od taksy
    O - taksa za wypisy z aktu (pisze osobno, bo taksa notarialna podawana w
    rozmowie nie uwzglednia wypisow, a to jest koszt 6zl netto za kazda
    rozpoczeta strone). Przy umowie przedswtepnej zapewne beda 2 (po jednym
    dla kazdej ze stron).
    O - 22% VAT od taksy za wypisy

    N - jesli w transakcji uczestniczyl posrednik, zwykle w tym momencie
    placi sie mu 50% prowizji + VAT

    2. Majac umowe przedwst. ubiegasz sie o kredyt.
    Koszty:
    N - wycena nieruchomosci: kilkaset zl dla rzeczoznawcy + 22% VAT (nie
    zawsze jest wymagana przez bank)
    N - prowizja od udzielenia kredytu, ubezpieczenie na zycie, zalozenie i
    prowadzenie konta, wykupienie dodatkowych produktow bankowych (np KK) -
    zalezne od banku, oczywiscie nie musza wystapic. [3]
    N - ubezpieczenie niskiego wkladu wlasnego [3]
    N - ubezpieczenie do czasu wpisu hipoteki w KW [3]

    3. Masz kredyt. Podpisujesz umowe koncowa
    Koszty:
    O - taksa notarialna + 22% VAT
    O - podatek PCC-1: 2% od ceny sprzedazy. Obowiazkowy. Notariusz pobierze
    bez dodatkowych oplat.
    O - wypisy + 22% VAT. Tym razem wiecej (trzeba liczyc ok 200-300zl):
    -- po jednym dla kazdej ze stron,
    -- 1 dla sadu wieczystoksiegowego (zaniesiesz z wnioskiem o KW)
    -- 1 dla skarbowki (notariusz wysle)
    -- jesli mieszkanie spoldzielcze - 1 dla spoldzielni (notariusz wysle)
    N - jesli posrednik - reszta prowizji

    4. Teraz czas na wnioski do sadu wieczystoksiegowego
    Koszty:
    O - wniosek o zal. KW i wpis wlasnosci: 60zl + 200zl
    O - wniosek o ustanowienie hipoteki: 200 zl za kazda hipoteke

    5. Urzad Skarbowy
    Koszty:
    O - podatek PCC-3:
    -- 0,1% od kwoty hipoteki zwyklej
    -- 19 zl za hipoteke kaucyjna

    6. Tzw. "ubezpieczenie murow" z cesja na bank (wymagane przez wszystkie
    znane mi banki)
    Koszty:
    - roznie zaleznie od ubezpieczyciela, liczone jako % od wartosci (bank
    moze wymagac ubezpieczenia na cala wartosc nieruchomosci albo tylko na
    wartosc kredytu). Kilkadziesiat-kilkaset zl za rok. [3][4]

    [1] Jakie skutki prawne ma zadatek - patrz: Google ;-)
    [2] Wysokosc taksy notarialnej - patrz: Google ;-)
    [3] Wysokosc i rodzaje oplat - patrz wybrany bank lub doradca kredytowy
    [4] Wysokosc i rodzaje oplat - patrz wybrany ubezpieczyciel

    --
    NotBear