  • Data: 2009-03-13 21:38:29
    Temat: Re: Frank i jedyna osoba niezadowolona ze spadku kursu
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Emka" <e...@o...eu> writes:

    > Ależ nie musi mi się nic rozjaśniać, bo to co opisałam wyżej jest
    > niczym innym, jak właśnie kredytem denominowanym (inaczej
    > indeksowanym). Może raczej Ty doczytaj to i owo zanim zaczniesz kogoś
    > pouczać :)

    "Denominowany", wbrew temu co usiluja wciskac pracownicy roznych bankow,
    nie oznacza niczego innego, tylko okreslenie waluty i kwoty kredytu.
    Kredyt denominowany w CHF jest po prostu kredytem w CHF. Podawalem juz
    link m.in. do materialow NBP, w ktorych zadluzenie zagraniczne Polski
    jest podawane jako denominowane w roznych walutach - chyba nikt nie
    mysli, ze to sa kredyty zlotowkowe.

    Typowo, bank daje klientowi iles tam CHF kredytu, nastepnie zwykle
    klient sprzedaje bankowi te CHF i dostaje zlotowki, w przypadku rat
    zwykle odwrotnie. Kwota jest okreslona w CHF, ale nie nalezy zapominac,
    ze moze byc takze np. ograniczenie wyplaconej kwoty w PLN, np. ze
    wzgledu na wartosc zabezpieczenia itd. Podobnie, umowa moze zawierac
    ograniczenia np. sposobu splaty (np. brak mozliwosci splaty w walucie)
    - aczkolwiek to sliska sprawa i jej zgodnosc z "kodeksem uczciwego
    biznesmana", ze sie tak wyraze, jest dyskusyjna.

    Indeksowanie to jest zupelnie inna sprawa - np. kredyt zlotowkowy moze
    byc indeksowany jakims wskaznikiem - np. zmiana kursu CHF, LIBORem itd,
    ale moze to byc takze np. srednia placa w woj. pomorskim, albo cena
    kilograma cukru w supermarkecie.
    W przypadku kredytu w PLN indeksowanego czymkolwiek bank typowo tego
    "czegos" (CHF, cukru itd) nie kupuje ani nie sprzedaje klientowi - nie
    ma wiec tez wtedy "widelek" kursowych itd. (to jakby ktos w banku
    twierdzil, ze dany kredyt jest jedynie indeksowany).
    --
    Krzysztof Halasa