  • From: Piotr Grzegorz Skowroński <s...@S...PRECZpoczta.fm>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Gdzie ROR online?
    Date: Thu, 1 Apr 2004 21:21:17 +0200

    Kzysio <Uwaga_prawdziwy_meil_na@http://www.kzysio.friko.pl> wrote:
    > Witam
    >
    > Mam prośbę abyście polecili mi bank w którym można założyć ROR z
    > dostępem on-line (bank typowo internetowy lub nie). Najważniejsze
    > jest dla mnie bezpieczeństwo dokonywanych operacji. W miarę
    > możliwości nawet w przypadku komputera zainfekowanego wirusami,
    > trojanami i podsłuchiwanego z sieci (słyszałem, że w takim przypadku
    > bezpieczeństwo zapewniają karty kodowe).

    Słusznie - każde hasło dynamiczne, obojętnie czy z kartki kodów czy z
    tokena, daje w takim przypadku skuteczne zabezpieczenie.
    Natomiast przez takie metody - o ile komuś by się w ogóle chciało - ktoś
    mógłby podejrzeć Twój stan konta, historię operacji.

    Token (przynajmniej taki jak mój - Vasco, BGŻ) jest bezpieczniejszy od
    zdrapek, bo jest zabezpieczony Twoim prywatnym PIN-em. Ze zdrapek może
    skorzystać każdy, kto ma na stanie przynajmniej 1 paznokieć lub twarde
    narzędzie.

    Banki wydające token: BGŻ, BZWBK, Lukas, Nordea, e-PKO (o ile jeszcze
    otwierają takie konta), może jeszcze jakieś. Pod względem bezpieczeństwa
    polecam BGŻ, bo tak mi kazał zmieniać hasła że skutecznie zabezpieczył się
    także przede mną.

    Banki ze zdrapkami: Pekao SA, mBank, Multibank, Inteligo, BGŻ i Nordea też
    chyba mają. I pewnie jeszcze jakieś inne.

    Banki na klucze asymetryczne: BPH, Fortis, ING. Rozwiązanie dobre z wielu
    powodów, ale zakładając że ktoś opanuje Twój komputer i podejrzy Twój ruch w
    sieci... jest niebezpieczeństwo!

    > Będę wdzięczny również za inne uwagi i opinie, głosy za i przeciw.

    Millennium i Citibank są pod tym względem najsłabiej zabezpieczone, więc to
    nie dla Ciebie.
    W mBanku i Multibanku zdefiniowane przelewy chodzą bez potwierdzania
    zdrapką, więc odradzam - mało wygodne byłoby stukanie wszystkich danych za
    każdym razem, a mało bezpieczne byłoby definiowanie takich przelewów.

    Wiedz, że bezpieczne rozwiązania są z reguły mniej wygodne, a
    prawdopodobieństwo kradzieży pieniędzy przez internet - znikome. Ja
    najbardziej lubię korzystać z Millennium, bo jestem praktyczny leń, a
    kradzieży się nie obawiam.

    --
    ukłony - skowi
    skowi at poczta fm