eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.banki[II Filar] Kijek za marchewke, czyli jak panstwo chce utrzymac monopol na wyplacanie emerytur › Re: [II Filar] Kijek za marchewke, czyli jak panstwo chce utrzymac monopol na wyplacanie emerytur
  • Data: 2010-01-15 07:13:03
    Temat: Re: [II Filar] Kijek za marchewke, czyli jak panstwo chce utrzymac monopol na wyplacanie emerytur
    Od: "MK" <m...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:hicnqj$3hf$1@inews.gazeta.pl...

    > Bo widzisz, niektórzy prostaczkowie wierzą że posiadają recepty na
    > wszystko. Że sędzia był przekupiony, że lekarz się nie zna, że...
    > itd. itp. Tylko głupi świat ich nie chce słuchać.

    Nie martw sie jestes w wiekszosci...

    Polacy chcą bronić przywilejów emerytalnych
    Aleksandra Fandrejewska 14-01-2010, ostatnia aktualizacja 14-01-2010 22:00
    Całe społeczeństwo nie poprze zapowiadanej przez rząd reformy emerytur

    Istnienie uprzywilejowanych grup emerytów nie przeszkadza Polakom. 53 proc.
    ankietowanych przez GfK Polonia na zlecenie "Rz" uważa, że przy wyliczaniu
    świadczeń mogą istnieć wyjątki. Przeciwnego zdania było 46 proc.
    - Jesteśmy przekonani, że jeśli ktoś ciężko pracuje, to powinien zostać za
    to dobrze wynagrodzony, a ponieważ w ciągu dwudziestu lat kolejne rządy
    wolały dawać przywileje emerytalne zamiast podwyżek, to teraz nam się
    wydaje, że to sprawiedliwe - mówi Jan Rutkowski, ekonomista Banku Światowego
    w Polsce. Jego zdaniem po prostu nie łączymy kwestii wysokości emerytur z
    finansami publicznymi czy budżetem.
    Najczęściej godzimy się na uprzywilejowany sposób liczenia świadczeń dla
    ciężko pracujących fizycznie, zwłaszcza górników. Najmniejsze, śladowe,
    poparcie ma ulgowe traktowanie emerytur sędziów. Największymi zwolennikami
    zróżnicowania zasad emerytalnych są oczywiście najmniej zarabiający.
    - Ludzie nie mają pojęcia, że takie przywileje kosztują - przyznaje
    Aleksandra Wiktorow, ekonomistka Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. -
    Nie wiedzą, że to oni z własnych podatków płacą na specjalne emerytury.
    W tym roku na systemy emerytalne dla rolników, służb mundurowych, górników,
    sędziów i prokuratorów wydamy ponad 25 mld zł (ok. 2 proc. PKB). Większość z
    tych pieniędzy to dotacja do emerytur rolników (ponad 13 mld zł), którzy
    płacą symboliczne składki. Natomiast żołnierze, policjanci, służby
    więzienne, sędziowie oraz prokuratorzy nie płacą składek, czyli ich
    emerytury są wypłacane z budżetu. Dodatkowo służby mundurowe mogą wcześniej
    przechodzić na emeryturę. Natomiast górnicy mogą wcześniej kończyć pracę
    zawodową i mają bardziej korzystny sposób wyliczania emerytur. - Rzecznik
    praw obywatelskich konsekwentnie uważa, że wszystkie systemy emerytalne
    powinny być podobnie traktowane - przyznaje Lesław Nawacki, dyrektor zespołu
    zabezpieczenia społecznego w Biurze RPO. Zespół skończył właśnie analizy
    związane z finansowaniem systemów specjalnych i najprawdopodobniej w
    najbliższych miesiącach dr Janusz Kochanowski, RPO, poprosi Trybunał
    Konstytucyjny, by ten orzekł, czy systemy te są zgodne z konstytucją.

    http://www.rp.pl/artykul/2,419709_Polacy_chca_bronic
    __przywilejow_emerytalnych.html

    MK