  • Data: 2010-08-19 23:49:01
    Temat: Re: Ile mamy złotówek?
    Od: Clegan <c...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 19 Sie, 20:45, Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl> wrote:

    > Nie. Jeśli ja pożyczę Tobie 1000zł na rok, to w obiegu nadal jest
    > 1000zł. Ja już nie mam tysiąca, a masz go Ty.
    Zapomniałeś o czymś - ja mam gotówkę, a Ty masz wierzytelność wobec
    mnie o zwrot tego 1k - jeśli [teoretycznie] ktoś by przyjmował tą
    wierzytelność w zamian za towary to tym samym masz nowowykreowany
    pieniądz.

    > Jeśli natomiast ja zdeponuję w banku 1000zł, a bank je pożyczy komuś na
    > rok, a ten ktoś je zdeponuje w banku, to... w banku jest już 2000zł
    Czyli sytuacja identyczna z powyższą.

    > No... Przyznasz chyba, że samo istnienie pieniądza jest niezbędnym
    > czynnikiem pozwalającym na istnienie systemu bankowego?
    Tak samo jak istnienie prawa czy człowieka. Ale ok, rozumiem.