    From: "mariax" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Inne dane a odpowiedzialność banku (mBank)
    Date: Mon, 21 Jul 2003 14:52:15 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@195.136.14.96

    Użytkownik "Wojtek Frabinski" <w...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:000301c34d55$1f8b7d20$c300a8c0@lfi.com.pl...

    > Jeśli wina banku ewidenta to pewnie jestes w stanie podac przepis
    > nakazujacy bankowi weryfikacje zgodnosci brzemienia nazwy beneficjenta ?

    Niestety nie jestem w stanie,ale na tej liście sa przeciez znawcy prawa
    bankowego. Naprawde nie ma takiego zapisu? A jak to wygląda w przypadku
    poczty? Przecież poczta ponosi chyba odpowiedzialnośc w przypadku
    dostraczenia renty do rąk wnuczka zamiast babci bo adres się zgadza?

    Znajoma księgowa sugerowała powołanie się na ustawę o rachunkowości.
    Księgowanie przelewów odbywa się na podstawie dowodów księgowych na którym
    powinny być określone strony . Zleceniodawca powinien wykonać swe obowiązki
    wynikające z zobowiązania z należytą starannością (na podstawie art.355 KC)
    .Jednakże tą staranność ustala się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru
    tej działalności. Podobno w praktyce sprowadza się to do tego, że
    odpowiedzialnośc spoczywa przede wszystkim na banku ,który powinien być
    profesjonalistą w swym działaniu. Może być zatem zasądzony przez sąd zwrot
    przez bank błędnie zaksięgowanej kwoty.

    Ale czy faktycznie tak będzie? A może były już wyroki w tej sprawie? Chociaż
    osobiście jestem pewien, że w tego typu sytuacjach banki jednak zwracaja
    kasę zamiast ryzykować sprawę w sądzie.

    Pozdr,