    From: "Greg" <m...@g...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Jak jest rozliczana wczesniejsza splata hipo
    Date: Thu, 29 May 2008 12:45:14 +0200

    Użytkownik "Tomasz" <toudi!@geckon!!!.net> napisał w wiadomości
    news:g1ltg2$clh$1@node1.news.atman.pl...

    > no wlasnie u mnie odsetki co miesiac nie sa takie same... i w rownej racie
    > miesiecznej stanowia co miesiac inny procent... raz wiekszy, raz
    > mniejszy...

    Formułę na liczenie wysokości odsetek nieco uprościłem.
    W rzeczywistości wygląda tak:
    miesięczne odsetki = saldo zadłużenia * (stopa oprocentowania kredytu / 365
    * ilość dni w miesiącu)

    Odsetki co miesiąc nie są takie same, bo:
    - różna jest ilosć dni w miesiącu
    - co miesiąc odsetki liczone są od nowego, niższego salda zadłużenia
    - co jakiś czas zmienia się oprocentowanie
    - dla kredytów walutowych - zmienia się kurs waluty

    > wiec myslalem ze jak sa rowne raty to licza sume wszystkich odsetek i
    > rozkladaja je na lata... wiec na poczatku placisz niewiele zadluzenia, za
    > to wiele odsetek...

    Nie. Płacisz odsetki jedynie za dany miesiąc. Liczone od całości pozostałego
    zadłużenia.

    > imho to o czym ty mowisz to rata malejaca (caly czas mowie o tym co trzeba
    > placic co miesiac), czyli splacasz stala kwote zadluzenia plus odsetki od
    > pozostalej kwoty - ktore sa zmienne i raczej malejace w funkcji
    > czasu/splaty kwoty pozyczonej

    Jesli chodzi o odsetki, przy ratach równych jest tak samo.
    Najpierw liczona jest stała, miesięczna kwota spłaty (zawierająca kapitał +
    odsetki). W tej kwocie zawarte są odsetki liczone wg formuły, przedstawionej
    powyżej.
    Wówczas wysokość spłacanego w racie kapitału = wysokość równej raty -
    odsetki za dany miesiąc.

    > odsetki od pozostalej kwoty - ktore sa zmienne i raczej malejace w funkcji
    > czasu/splaty kwoty pozyczonej

    Tak, są zmienne i malejące.
    Zmienne z powodów, które wymieniłem powyżej (np. różna ilośc dni w roku)
    Malejące, bo z miesiąca na miesiąc maleje saldo zadłużenia od którego są
    liczone.

    > anyway jesli masz racje to po prostu bede musial zaplacic kwote pozyczki
    > ktora widze w polu: pozostalo do splaty :) (plus oczywiscie dodatkowe
    > koszta banku wynikajace z umowy/TOiP)

    Dokładnie tak.
    Plus odsetki za kilka/kilkanaście dni naliczone od momentu spłaty ostatniej
    raty.