    From: Jaroslaw Nirski <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Jakie karty sa w mBanku ?
    Date: Fri, 10 Mar 2006 12:10:24 +0100

    sg wrote:

    > to nawet nie jest debetówka, właśnie się dowiedziałem, że nie mogę nią
    > zrobić debetu, "ona się tylko tak nazywa"

    Jest tu jakieś pomieszanie pojęć. "Debet" i "kredyt" są ścisłymi terminami,
    używanymi od wieków, ale mają one sens z punktu widzenia banku. To, co dla
    banku jest debetem, dla klienta banku jest kredytem, i na odwrót. W
    szczególności "debet" na rachunku bankowym, zmniejsza aktywa (należności) -
    lub powiększa pasywa (zobowiązania) - klienta banku, jednak nazwa "debet"
    odnosi się w rzeczywistości do powiększonych aktywów (lub pomniejszonych
    pasywów) banku.

    Myślę, że rozróżnienie nazw "karta kredytowa" i "debetowa" przyczyniło się
    do zagubienia prawdziwego sensu tych słów. Użycie zarówno jednej, jak i
    drugiej, powoduje kredyt z punktu widzenia klienta i debet z punktu
    widzenia banku.

    To tyle odnośnie nazw kart płatniczych. Krótkie objaśnienie różnicy jest na
    stronie http://en.wikipedia.org/wiki/Debit

    Jarek