    From: i...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Karty kredytowe - na czym zarabiaja banki?
    Date: 13 Nov 2004 21:34:19 +0100

    > > Cóż kiedyś przy tym pracowałem :(
    > Ale świat się zmienia :-)

    Tu masz rację.
    Kartą kredytową VE interesowałem się jak wprowadzał ją ING Bank Śląski
    wtedy ta oferta była tak jak opisałem.

    Teraz to mogło ulec zmianie.
    Poza tym karta płaska, tłoczona czy chipowa różnią się nie wiele między sobą,
    dopiero wydawca karty może nadać jej różny charakter.
    - debetowa (pierwsze karty VISA Classic - były debetowe),
    - kredytowe (jak w twoim przykładzie może być nią VE) - z odroczonym
    terminem płatności.

    Jedyne różnice to :
    - karta tłoczona może być użyta w żelazku a płaska nie,
    - karta chipowa zapewnia większe bezpieczeństwo (w przypadku autoryzacji
    z chipa - trudniej skopiować zawartość chipa).

    > Tak. Ale ja Ci podałem konkretny przykład.

    Niestety opierałem się na moich doświadczeniach historycznych :(
    choć sam wiem, że wszystko się zmienia.
    Przeszedłem wszak kolejno przez karty VC (stricte debetowe),
    VISA Charge (prowizja dla wystawcy od kwoty transakcji plus odroczony
    termin płatności),a kończąc na obecnych kredytowych.
    W tym czasie na świecie słyszałem przede wszystkim
    o kartach kredytowych.

    Oprócz tego przeszedłem okres odejścia od kart tylko bankomatowych
    do płatniczo-bankomatowych VE, Maestro i wprowadzenie innych kart
    (np. co-branded, przedpłacone). Gdzie nośnik pozostawał ciągle ten sam
    tylko jego funkcjonalność i zasada używania ulegały zmianie.

    Pozdrawiam
    Bartek I.