    From: "Michał Asman" <b...@a...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kredyt hipoteczny PLN<>CHF ??
    Date: 5 Mar 2007 15:18:04 -0800

    On 3 Mar, 01:33, "Piterson" <Piotrek> wrote:
    > Witam!
    >
    > Mam do Was szybkie pytanie... Patrzac na obecny dosc niski kurs CHF, prosze
    > o pomoc w wyborze, czy obecnie lepiej zdecydowac sie na kredyt w PLN czy
    > CHF?
    >
    > --
    > Pozdrawiam,
    > Piterson

    Jaki jest potrzebny kurs żeby w ogóle stracić możemy wylczyć sami?

    Przed zaciągnięciem kredytu musimy poprosić o symulacje kredytu w
    złotych i we frankach szwajcarskich.

    Załóżmy, że zaciągamy kredyt 100 tys. zł na 30 lat

    Przy oprocentowaniu w złotych 5,3 proc. zapłacimy ratę 555,30 zł.

    We frankach przy oprocentowaniu 3,20 proc. - 432,47 zł. Dzielimy ratę
    kredytu w CHF przez kurs kupna franka, 2,3932 zł (432,47 = rata 180,71
    CHF). Następnie ratę kredytu w PLN 555,30 zł dzielimy przez ratę w CHF
    (555,30/180,71 = 3,0729 zł). Co otrzymujemy? 3,0728 kurs sprzedaży
    minus kurs uruchomienia 2,3932 zł daje nam wzrost kursu o 0,6797 zł.

    Czyli Frank szwajcarski musiałby zdrożeć od kursu uruchomienia do
    kursu sprzedaży o 0,6797 zł, by się nie opłacał. Czyli 1 Frank
    Szwajcarski musiałby kosztować 3,0729 zł (1 EURO kosztowałoby wtedy
    4,6094 zł). Jest to jednak niemożliwe, bo wtedy kredyty w złotówkach z
    5,65 proc. zdrożałyby na ponad 35 proc.!

    Też przez wysokie kursy wzrósłby deficyt budżetowy i zadłużenie
    państwa wzrasta( koszty spłaty długu i odsetek rosną, gdy osłabia się
    złoty. Gdyby nie cofający się kurs z sprzed, 2000 r., który jest teraz
    dla Franka i Euro z 1997 roku to już dawno RPP w Polsce podniosła
    stopy procentowe.Tak, więc błędem jest straszenie Kredytami walutowymi
    i że posiadacz kredytu w obcej walucie jest narażony nie tylko na
    ryzyko zmian oprocentowania, ale także kursu walutowego, który jest
    wrażliwy nie tylko na zmiany sytuacji gospodarczej, ale także na
    wydarzenia polityczne.
    To powoduje na odwrót, to właśnie posiadacz kredytu w złotówkach jest
    narażony na ryzyko zmian oprocentowania, przez wzrost kursu
    walutowego.

    Po analizach kursów można, więc wnioskować, że różnica między kursem
    kupna, a kursem sprzedaży nie jest stratą dla klienta.

    Zakładam, że kurs przy wymianie może się kształtować maksymalnie w
    granicach 3 zł za 1 Euro, czyli za 1 Frank Szwajcarskiego możemy
    płacić 2 zł

    Michał Asman