    From: "Clegan" <c...@g...SKASUJ-TO.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Lokata w USD - najwyzej oprocentowana
    Date: Wed, 7 Dec 2011 20:16:51 +0000 (UTC)

    Jarek Andrzejewski <p...@g...com> napisał(a):

    > Mi się to nie podoba, ale Ty oczywiście możesz mieć inne zdanie.
    To po jaką cholerę wpłacasz pieniądze do banku ?

    > cudem jest majątek np. Rotszyldów, Morganów? Jaki byłby problem, by
    > oni pożyczali swoje oszczędności?
    Nie wiem, nie pytałem. Posługuję się powszechnie dostępną statystyką NBP, Ty
    wyskakujesz z Rotszyldami.

    > Nie wiem, ile masz lat, być może nie pamiętasz PRL i jego schyłku, ale
    > zapewniam Cię: inflacja to straszna rzecz dla przeciętniego obywatela
    > (przecietnego, czyli takiego, który np. nie zabezpieczył się kupując
    > złoto albo waluty).
    Inflację (rozumianą jako wzrost cen) mamy permanentnie. Ty piszesz o jej
    skrajnej postaci czyli hiperinflacji.

    > Oburzam się, jeśli pieniądza przybywa, bo MinFin, FED czy inny ECB
    > sobie tak postanowi. Nie oburzam się na kopalnie złota.
    > Jeśli nie widzisz różnicy między produkcją dóbr kupowanych dobrowolnie
    > a polityczną decyzją odbierającą wartość oszczędnościom w imię
    > doraźnych korzyści urzędników, to chyba trudno nam się będzie
    > zrozumieć.
    Zgadzam się, że decyzje banków centralnych polegające na dodruku gotówki to
    zwyczajne złodziejstwo. Tylko że my dyskutujemy o kreowaniu pieniądza dłużnego
    przez system bankowy. A to zupełnie inna para kaloszy.

    > czyli jesteś przeciwko temu, co np. robi FED i czego (jeszcze?) nie
    > robi ECB, choć mocno mu to sugerują "autorytety ekonomiczne"?
    Tak, jestem przeciwko.

    > w praktyce nie mamy możliwości odmowy przyjęcia
    > złotówek od dłużnika,
    Zależy o co się umówisz.

    > no cóż, IMHO ich poglądy nie są dziwaczne, więc tylko zgodzę się z
    > Tobą, że ich nie rozumiesz...
    Rothbardyści są dlatego dziwaczni, że wrzeszczą o wolnym rynku a jednocześnie
    postulują jego ograniczenie. Zamiast zbadać treść stosunku łączącego deponenta
    i bank to wolą snuć jakieś oderwane od rzeczywistości dywagacje.
    Są takim kuriozum umysłowym w teorii ekonomii.