  • Data: 2007-04-27 06:08:18
    Temat: Re: MIBOR 3M czy 6M
    Od: Jan Strybyszewski <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Paweł napisał(a):
    > Użytkownik "Jan Strybyszewski" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ne do konca o to chodzi, w Polsce Wibor 6 M jest mniej efektywny niz 3 M,

    Co znaczy mniej efektywny ?

    WIBOR 3M na dzien 26 kwietnia 2005r. 5,65%
    WIBOR 6M na dzien 26 kwietnia 2005r. 5,55%

    Jaki wniosek ? oczekiwano ze po 3 miesiacach kolejny WIBOR3M musi byc
    duzo nizszy, czyli srednia z WIBOR obecnego 3M 5,65% i tego za 3
    miesiace musiala byc duzo gorsza niz 5,55%. Stad banki oferujac za 6M
    5,55% i tak mialy interes.

    Czy tak sie stalo ?
    Oczywiscie gdyz 26 lipca 2005r. WIBOR 3M byl 4,65% !
    Czyli na te pieniadze banku na pol roku do przodu
    dawaly
    a) dwa WIBOR 3M 5,15%
    b) a jeden WIBOR 6M 5,55%

    Popatrzmy wiec na aktualne dane.
    z dnia 26 stycznia 2007.

    WIBOR 3M 4,20%
    WIBOR 6M 4,29%

    Kolejny WIBOR 3M na 26 kwietnia 4,38%
    co daje srednia dwoch kolejnych WIBOROW 3M 4,29%
    czyli tyle co w styczniu a biorac pod uwage ze 6M to wieksza niepewnosc
    i dluzsze zamrozenie kapitalu wniosek "w styczniu niedoszacowano wzrostu
    WIBOR" wiec nie oczkiwano wzrostu inflacji i stop procentowych.
    Na dobra sprawe wtedy jeszcze nie znano swietnych wynikow wzrostu PKB
    i nikt nie widzial tych presji placowych w firmach.

    Wezmy teraz 26 marca duza roznica wiec oczekiwania przy 6M wzrostu duze.
    WIBOR 3M 4,23%
    WIBOR 6M 4,41%

    Zeby WIBOR3M za dwa okresy dorownal 6M to od 26maja WIBOR3M musialby
    wynosic az 4,59% (minus "premia" za 6miesiacznosc wiec okolo 4,50-55%)
    (czy bedzie hmmm za miesiac sie dowiemy).