  • Data: 2009-09-20 20:30:39
    Temat: Re: Milego dnia w ... Empiku?
    Od: "bradley.st" <b...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 19 Wrz, 12:35, "RK" <b...@o...pl> wrote:

    > Ale do znawców krajów anglojęzycznych mam pytanie. Czy w Anglii lub USA
    > naprawdę jest powszechne zwracanie się do klienta mister John, mister Sam,
    > missis Alice?  Bo jakoś nigdy, czy to na filmach czy też podczas krótkiego
    > pobytu w Anglii nie słyszałem aby zwracano się do kogoś w ten sposób. Tam
    > raczej zwracają się podobnie jak w rosyjskim "wy" czyli "you" ewentualnie
    > sir lub madam ale bez imienia. Więc jak to jest z tą kalką? ;-)

    Ja wprawdzie nie znawca, ale sprobuje sie wypowiedziec o
    polnocnowschodnich stanach USA.

    W sytuacji, ktora opisales (odpowiednik Empiku):

    Mr. plus imie -- nigdy. Jezeli kiedykolwiek, to jako "dowcip", ale nie
    w takiej sytuacji.

    Plus nazwisko -- bardzo rzadko. Zdarza sie raczej w sytuacjach typu
    kelner w drogiej restauracji przy wreczaniu rachunku (trzeba klienta
    dowartowsciowac zanim dopisze napiwek!), albo recepcjonista w hotelu,
    albo np. broker/bankier (w bardziej "snobistycznych" instytucjach),
    albo niektorzy telemarketerzy.

    Najczesciej - nic. Tzn. samo "dziekuje" i "milego dnia". Baaardzo
    rzadko "dziekuje" + imie.

    Samo "Sir" - to musialby byc bardzo drogi i ekskluzywny Empik, ALBO
    sprzedawca wlasnie skonczyl sluzbe w wojsku i musi sie jeszcze
    przystosowac do funkcjonowania w spoleczenstwie. Yes, sir! Ewentualnie
    uzywane jak w przykladach Mr. plus nazwisko.

    "Sir" + nazwisko lub co gorsza "Sir" + imie i nazwisko - nigdy. To
    mniej wiecej jakbys w polskim Empiku uslyszal "Dziekuje Wielmoznemu
    Panu Hrabiemu i pozwole sobie najpokorniej zyczyc milego dzionka."

    Przy czym, im dalej na poludnie Stanow, tym robi sie "grzeczniej",
    tzn. czesciej uslyszysz "Sir"/"Madam" (ale bez nazwiska!) lub Mr. +
    nazwisko.