  • Data: 2007-05-02 19:43:05
    Temat: Re: Może głupie - pytanie
    Od: Jan Strybyszewski <g...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Chris napisał(a):

    > I to jest właśnie główny wyróżnik.
    > Ponieważ nazwy obu banków wymawia się identycznie, to zawsze rozmówcę
    > trzeba dodatkowo pytać, który z nich naprawdę miał na myśli.
    > Ot, taka polska specyfika.

    Historia Banku Pekao SA to siedemdziesiąt pięć lat ewolucji polskiej
    bankowości, to także długa droga - od działającego głównie za granicą
    banku dla polskich emigrantów, do największego w Europie Środkowej
    uniwersalnego, prywatnego banku komercyjnego.

    Bank Polska Kasa Opieki SA powstał w Warszawie pod koniec roku 1929,
    jako odpowiedź rządu II Rzeczypospolitej na potrzeby polskiej emigracji.
    Zadania Banku w tym okresie jego pierwszy prezes - Henryk Gruber
    określił w następujących słowach: ,,Zadaniem tego Banku miała być [...]
    ochrona oszczędności wychodźstwa polskiego, operacje kredytowe, obsługa
    finansowa eksportu i importu polskiego".

    Na początku 1930 r. w Paryżu została otwarta pierwsza zagraniczna
    siedziba Pekao SA. Kolejne oddziały powstawały w największych skupiskach
    Polonii takich jak: Nowy Jork, Buenos Aires czy Tel Awiw. Po wybuchu II
    Wojny Światowej, Centrala Banku była przenoszona w wiele miejsc.
    Najpierw do Paryża, a stamtąd do Tuluzy i do Londynu. Przez cały czas
    trwania wojny, większość placówek zagranicznych Pekao SA nie przestała
    jednak obsługiwać klientów.

    Rekonstrukcja systemu bankowego Pekao SA w powojennej Polsce rozpoczęła
    się w roku 1945 od reaktywowania warszawskiej Centrali. Już po roku Bank
    wznowił działalność operacyjną i obrót przekazowy z zagranicą.

    W 1948 roku rozpoczęto tworzenie w ramach Banku Pekao spółek, które
    miały odpowiadać za tzw. eksport wewnętrzny. W tym roku, w Nowym Jorku,
    powstało Pekao Trading Corporation, a w 1956 r. w Toronto - Pekao
    Trading Company Limited. Podobne spółki powstały także w RFN i
    Australii. Od 1952 roku w ramach eksportu wewnętrznego Bank zaczął
    udostępniać klientom towary we własnych placówkach. Ta forma
    działalności Banku funkcjonowała w nieco zmienionej formule aż do końca
    lat osiemdziesiątych.

    Od lat siedemdziesiątych zadania Banku były coraz silniej profilowane
    pod kątem obsługi dewizowej, obejmując m.in. obsługę rachunków
    walutowych. Z początkiem lat osiemdziesiątych Bank Pekao SA przejął
    obsługę firm eksportu wewnętrznego, przedsiębiorstw w kapitałem
    zagranicznym, tzw. firm polonijnych, a nawet firm rzemieślniczych.

    Prawdziwy przełom w funkcjonowaniu Banku rozpoczął się wraz z początkiem
    III Rzeczypospolitej i reformą systemu bankowego z 1989 r. Od tego
    momentu Bank rozpoczął realizowanie strategii tworzenia banku
    uniwersalnego z pełną ofertą w zakresie bankowości detalicznej,
    korporacyjnej i inwestycyjnej.