    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Tue, 29 Oct 2019 08:31:40 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Muszę się zadeklarować w PPK - ile warto?
    From: s...@g...com

    W dniu wtorek, 29 października 2019 09:39:12 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Doplacaja.

    > Dlaczego ? Co ma jedno z drugim wspolnego ?
    >
    > No chyba, ze inaczej - ile doplacaja jest zalezne od wplaty wlasnej.

    Tak, doplacaja tyle ile wplacisz ty. U amerykanow sie to nazywa 400k, u kanadyjczykow
    rrsp.
    Zadeklarujesz 1%, pracodawca si dolozy drugie 1%.
    Zadeklarujesz 2% dostaniesz dodatkowe 2%.
    I tak czesto do 2-4%.

    Ale zalezy od pracodawcy. Niektorzy nie dokladaja. Inni dokladaja i daja czasem opcje
    na akcje. Roznie jest.

    Ale wspolnym mianownikiem tego rozwiazania jest ze to kasa sprzed PIT.
    PIT sie placi jak sie ja wybiera. I to tez podlega limitom PIT.
    Czyli jak uzbierasz milion na takim funduszu i wyplacisz na raz to placisz 30-40%
    podatku. A jak wybierasz po mniej to placisz 15-20% PIT.
    PPK chyba pod taki schemat podchodzi.

    > To "przed opodatkowaniem" jest w zasadzie obojetne.
    > Ci Ci teraz zabiora podatek, czy w przyszlosci ... chyba, ze wiesz, ze
    > % podatku spadnie.

    No nie do konca.
    Wiesz, lepiej zeby 100pln procentowalo na 3% i sie akumulowalo niz 70pln.
    Bo potem mozna wybierac tak aby pod progiem pit sie zmiescic i nie wpasc w efektywne
    30% PIT zamiast 20%.

    Wiesz, te systemy sa robione pod tych co kase maja. Nie pod golodupca.

    > Ale PPK maja byc jakos ciekawie zwolnione z podatku od przychodow
    > kapitalowych, i to moze byc dobre ...

    Na zachodzie tego nie maja.
    Tam licza ze moze wpadniesz w wyzszy prog podatkowy bos stary i ci kasy trza.

    > Z tym, ze na wlasny biznes trzeba miec pomysl, czesto jakis wiekszy
    > kapital, a i to nie wiadomo, czy straty nie bedzie zamiast zarobku.

    No taki urok. Dlatego napisalem ze zazwyczaj.

    Co ciekawe:
    w usa mozna sobie od podatku odpisac procenty kredytu hipotecznego. Ale od zysku z
    sprzedazy drozszej nieruchomosci trza placic pit (nie wiem czy nie maja ulgi jak sie
    kupi kolejna)
    W kanadzie zas odsetek sie nie odlicza ale jak haupa zdrozeje to sie od tego podatku
    nie placi.

    Ciekawe jest to ze u nas jest cos pomiedzy. Czyli te 5 lat na zamieszkanie aby nie
    zaplacic pit/pcc czy jak sie to zwie...