    From: Witek Mozga <m...@t...pl_NOSPAM>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Nowe oprocentowanie w mBanku
    Date: Sat, 01 Jun 2002 12:24:50 +0200

    Jestem pelen podziwu dla Twych obliczen. Oczywiscie przypadek I i II
    mozna bylo zrobic znacznie prosciej, ale nie byloby tak obrazowo.

    Zgadzam sie sie z Toba zupelnie, bo Twoje obliczenia sa takie same
    jakie mozna uzyskac na moim kalkulatorze. Rozni nas jednak nazewnictwo
    i pewien maly szczegol w podejsciu do problemu. Ty oprocentowaniem
    efektywnym nazywasz sume tego co dostanie klient i fiskus. Ja
    oprocentowaniem efektywnym nazywam TYLKO TO co dostanie klient.
    Dlatego na moim kalkulatorze (ktory liczy dokladnie bez zaokraglen tak
    jak w przypadku II u Ciebie) bez podatku mam 7.92% efektywnie i 6.29%
    z podatkiem 20% (bo tyle faktycznie dostanie klient). Te rezultaty
    mamy identyczne.

    Ktos kto sledzi dyskusje zapyta, no dobrze, ale przeciez jest jeszcze
    7.87%. Co to za wartosc? U Ciebie wynika ona z sumy tego co dostal
    klient i tego co dostal fiskus. Nazywasz to oprocentowaniem
    efektywnym. Rzeczywiscie mozna na to tak spojrzec, bo jest to suma
    pieniedzy, ktore wypracowal bank. Ja natomiast chcialem pokazac w
    swoim kalkulatorze ile klient STRACIL na tym, ze zabrano mu te 20%.
    Otoz stracil on wiecej niz 157.38zl, ktore w Twoim przykladzie II
    oddal fiskusowi, poniewaz GDYBY tych pieniedzy nie oddal fiskusowi, to
    przynioslyby mu one dodatkowe odsetki. Klient tak naprawde stracil
    162.94zl.

    Konkludujac, mysle ze jesli ktos mowi "oprocentowanie efektywne" to
    powinien zawsze dokladnie zdefiniowac co przez to rozumie, bo stwarza
    to ogromne pole do manipulacji. Banki wykorzystuja ten fakt i w
    oprocentowaniu efektywnym nie uwzgledniaja 20% podatku. Ty mowisz
    oprocentowanie efektywne i masz na mysli to co dostanie klient w sumie
    z fiskusem. Dla mnie jest to oprocentowanie na podstawie ktorego
    klient moze sobie obliczyc ile NAPRAWDE zarobi.

    Witek Mozga
    http://www.trimen.pl/witek/