  • Data: 2010-10-14 09:01:59
    Temat: Re: Ot o Bernanke i Obamie i ich helikopterach
    Od: totus <t...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Archangell wrote:

    > Stosujesz wybiórcze porównia aby udowodnić swoją tezę.
    >
    > Przez trzy dekady II połowy XX wieku gospodarka Japonii przeżywała
    > spektakularny rozwój, nienotowany przedtem w historii: około 10% w latach
    > 60., około 5% w latach 70. i około 4% w latach 80.[7].
    >
    > Obniżenie aktywów i cen nieruchomości z końca lat 80. zapoczątkowało
    > dekadę stagnacji gospodarczej. Realny PKB w Japonii wzrastał już średnio
    > tylko o około 1,5% rocznie od 1991-1999, w porównaniu do około 4% wzrostu
    > rocznie w latach 80. Wzrost gospodarczy w Japonii w ostatniej dekadzie XX
> [...]

    A jaką ja mam tezę? Może coś źle zrozumiałeś. No nie wiem. W którym miejscu
    Twój list obnaża moje wybiórcze porównania? Czy mimo ujemnej stopy
    procentowej na lokaty w bankach da się żyć w Japonii? Ludzie tam umierają z
    głodu w przydrożnych rowach? Wszystko bankrutuje? Nie śledzę tego dokładnie
    ale wiem, ze na rynku akcji mają wieloletnią deflację. Nie wiem jak tam ceny
    ryżu, ryb i nieruchomości czy nośników energii. Zobacz co się dzieje z ich
    długiem publicznym. Czytając dyskusję tutaj należałoby wybrać Polskę do
    mieszkania. Chyba jednak lepiej się żyje w zadłużonej Japonii z deflacją
    oraz w splajtowanej Kalifornii gdzie płacą śmieciami czy papierem toaletowym
    jak tu się mówi o dolarach. Ja mam taką ocenę. Mogę żyć w błędzie? W tym
    błędzie pewnie nie jestem odosobniony bo Polacy rozłażą się po całym
    świecie. Słyszałeś może o tym, żeby Japonki czy Amerykanki szukały pracy
    sprzątaczek w Polsce? Albo może znasz jakiegoś Japończyka, który popracuje
    przy betoniarce. Inflacja/deflacja nie ma nic do tego. Ponieważ rządy w
    dużym stopniu kontrolują emisję pieniądza to utrzymują inflację bo to
    kolejny podatek dodatkowo nie trzeba go głosować. Rządzący zawsze psują
    pieniądz. Zawsze. Ale to nie znaczy, że mnie się ma to podobać. Pewnie nigdy
    w historii gospodarczej nie trzeba było poświęcić tyle godzin jak dziś, żeby
    utrzymać się przy życiu na średnim poziomie. Kiedyś 10% czyli dziesięcina
    uważana była za ciężki podatek. Tu jest cały problem. Inflacja czy deflacja
    nie mają nic do tego. Pieniądze to tylko przelicznik. Znajdź państwa,
    powiedzmy 5 o największym rocznym przyroście PKB przez ostatnie 20 lat i
    zobacz jaka tam jest redystrybucja dochodu narodowego jaki tam % dochodu
    narodowego przechodzi przez urzędników. Zobacz jak mają urządzoną służbę
    zdrowia jak zorganizowane emerytury. Ilu urzędników na głowę. Ile płacą
    odsetek za swoje długi na rok. I porównaj to z nami. To się dzieje, nic nie
    trzeba zgadywać, nic nie trzeba przypuszczać. Można tam pojechać i dotknąć
    językiem. Możemy tu do śmierci gadać co byłoby lepiej kiedy wiadomo co jest
    lepiej. Ale w Polsce większość tego nie wie bądź nie chce wiedzieć. Ale
    ludzie tacy są. Cały świat wprowadził prohibicje na narkotyki kiedy to
    żadnego problemu nie rozwiązało tylko stworzyło nowe. Na skutek
    przedawkowania alkoholu w Polsce ginie bądź umiera tysiące ludzi. Jest tu
    jakaś logika? Ale gdzie jest powiedziane, że powinna być? Tacy jesteśmy.
    Emocjonalni i nielogiczni.