eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiPKO BP żąda zaświadczenie o zapłaceniu podatku od spadku › Re: PKO BP żąda zaświadczenie o zapłaceniu podatku od spadku
    From: Olin <k...@a...w.stopce>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: PKO BP żąda zaświadczenie o zapłaceniu podatku od spadku
    Date: Fri, 14 May 2010 15:21:15 +0200

    Dnia Tue, 27 Apr 2010 09:24:30 +0200, Olin napisał(a):

    > W ubiegłym roku umarł mój ojciec i załatwiam formalności spadkowe w
    > bankach. W BPH i Pekao SA wypłata środków przebiegła w miarę gładko,
    > natomiast w PKO BP żądają zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o zapłaceniu
    > podatku od spadku.

    Przyszła odpowiedź na moją skargę, w której poprosiłem o podanie podstawy
    prawnej. Oto co piszą:

    "Odnosząc się do wymagań jakie wg Pana przedstawiła Pani XYZ zmuszona
    jestem dokonać sprostowania i wyjaśnić, iż Bank PKO BP SA nie wymaga od
    spadkobierców żadnego pisma z Urzędu Skarbowego o rozliczeniu się z podatku
    od spadków i darowizn. To PKO BP SA przesyła do właściwego Urzędu
    Skarbowego informacje o wypłacie odziedziczonych środków finansowych .
    Zatem sądzę, że doszło do nieporozumienia podczas spotkania z Doradcą ."

    Sugerowałbym zatem, aby na spotkania z doradcami PKO BP chodzić z
    dyktafonem, ewentualnie innym sprzętem nagrywającym. Mimo, że już dawno
    złożyłem oświadczenie, któremu Urzędowi Skarbowemu podlegam oraz podałem
    numer konta, na które należy przelać należną mi część spadku, do tej pory
    nie zobaczyłem ani grosza, choć teraz już nie wiem, co stoi temu na
    przeszkodzie, skoro - zdaniem pani od reklamacji - miałem omamy.

    Druga sprawa, o której wcześniej nie pisałem, to formularz SD-Z2, gdzie
    zgłasza się spadek w Urzędzie Skarbowym. Trzeba tam wpisać wartości
    przysługujących części spadku, gdyż drugim spadkobiercą jest moja matka i
    czasem wykazane w zaświadczeniach wartości należy podzielić przez 2, a
    czasem przez 4. Od 30 marca nie mogłem się doprosić o informację, co
    dostanę w ćwierci, a co w połowie. Odpowiedź jest następująca:

    ?Natomiast wypłata środków pieniężnych - zgromadzonych na rachunkach
    bankowych zmarłego posiadacza - na rzecz wykazanych (sądowym
    postanowieniem stwierdzającym spadek po zmarłym posiadaczu rachunku albo
    notarialnym aktem poświadczenia dziedziczenia po zmarłym) spadkobierców po
    zmarłym posiadaczu, stanowi częściowy albo całkowity (w zależności czy do
    spadku po zmarłym wchodzą albo nie wchodzą także inne prawa majątkowe)
    dział spadku. Może to być, tylko zgodny dział spadku, bowiem - w razie
    występowania pomiędzy spadkobiercami rozbieżności: zarówno co do tego co
    wchodzi w skład majątku spadkowego (masy spadkowej) po zmarłym, a więc czy
    dane prawo majątkowe wchodzi w całości w skład masy spadkowej czy też było
    przedmiotem współwłasności (w tym wspólności majątkowej małżeńskiej) z
    udziałem zmarłego, jak i co do sposobu podziału pomiędzy spadkobierców
    poszczególnych składników tego majątku spadkowego (masy spadkowej) - na
    żądanie choćby jednego ze spadkobierców kwestie te, dokonując działu,
    rozstrzyga sąd.
    Bank natomiast nie jest organem uprawnionym do dokonywania takiego działu w
    razie gdy wszyscy spadkobiercy zgodnie nie dokonają działu (także np. z
    powodu rozbieżności pomiędzy nimi), bo takowym jest sąd - zgodnie też z
    wyraźną dyspozycją art. 1038. § 1. kodeksu cywilnego.
    Zatem odpowiedź na pytanie o podział "przez 2 czy przez 4" niestety nie
    jest ani prosta ani jednoznaczna gdy brak dodatkowych informacji, a Doradca
    bankowy nie jest osobą, która byłaby w stanie tej odpowiedzi Panu
    udzielić.?

    Ani moja matka, ani ja nie zgłaszaliśmy żadnych uwag, co do działu spadku.
    Co ciekawe, formalności spadkowe dawno zostały zakończone w dwóch innych
    bankach (BPH i Pekao SA), gdzie ustalenie tych ułamków nie stanowiło
    żadnego wyzwania intelektualnego, w przeciwieństwie do tej dynamicznie
    rozwijającej się instytucji finansowej.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: Grzegorz.Tracz[NA]ifj.edu.pl

    "Kiedy widzisz kobietę, pamiętaj, to diabeł!
    Ona jest swoistym piekłem!"
    papież Pius II